Pagina 3 van 4 EersteEerste 1 2 3 4 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 35

Discussie: Vliegveld diorama 1/87

  1. #21
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Mooi zeg. Ik zie een Standard Austria, een Ka-6CR, een SH Cirrus?, een Ka-13.

    Adri

  2. Standaard

    De zwevers zijn: ASK-13, Bolkow Phoebus, Ka-13. en de kleine is een HKS-3. de eerste 3 van Fischer Model en de laatste van Faller, Deze van Faller is 1/93

    de 2 aanhangrs zijn Spindelberger Cobras en 3 D gedrukt door Yellow Dwarf
    Laatst gewijzigd door gerard gielis; 10 juli 2023 om 10:22

  3. #23
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Het is een interessant stelletje zwevers.
    De HSK-3 geldt als het hoogtepunt van prestatiezweefvliegtuigen in houtbouw. En de Phoebus is de eerste in serie gebouwde zwever met overwegend composietbouw (gvk, maar nog wel met balsahout als kern).
    Alexander Schleicher kisten heetten heel lang Ka-1 - Ka-X. Toen Rudolf Kaiser niet meer de enige constructeur was gingen ze AS (Alexander Schleicher) aan de initiaal van de naam toevoegen. Dus ASK (Kaiser), ASW (Waibel), ASH (Heide), enz.
    De voorste kist van het rijtje is toch echt een Ka-6CR (of ASK-6CR zo je wil) . En de achterste is de ASK-13.

    Adri

  4. Standaard

    oops typefoutje KA-13 had KA-10 moeten zijn. Zo wordt deze op de verschillende website aangeduid. Dat had als ik het me goed herinner iets met de plaats van het stabilo te doen. Gelukkig heb ik er totaal geen verstand van en ben ook maar afhankelijk van de info op het WWW.

  5. #25
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Aha, ik dacht al een pendelhoogteroer te zien. De geschiedenis van de uiterst successvolle Ka-6CR, de mislukte Ka-10 en het daar uit voortkomende redelijk succesvolle compromis de Ka-6E, is gecompliceerd. De verschillen zitten in het vleugelprofiel (onzichtbaar) en een stabilo met hoogteroer versus een pendelhoogteroer (moeilijk zichtbaar).

    Toen meervoudig wereldkampioen zweefvliegen Heinz Huth, de Ka-6E kreeg aangeboden door Schleicher, zei hij nee dank je en werd weer wereldkampioen met zijn vertrouwde Ka-6CR ‘Alte Liebe‘.

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 10 juli 2023 om 20:17

  6. #26
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Naam: Hoogteroeren Ka-6Cr & Ka-6E.jpg
Bekeken: 152
Grootte: 472,7 KB

    Vond nog een aardige vergelijking van de 2 hoogteroersystemen. Als je op een schaalmodel van 1:87 dat onderscheid kan zien ben je een spekkoper.

    Adri

  7. #27

    Standaard

    Om de plaatjes compleet te maken hier de staart van een K-10:

    Naam: K-10.jpg
Bekeken: 138
Grootte: 318,4 KB

  8. #28
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    539

    Standaard

    Naam: Ka-10.jpg
Bekeken: 134
Grootte: 235,1 KB

    En hier nog eentje. Er zijn maar 12 Ka-10s gebouwd en kennelijk hebben ze gerotzooid met de positie/hoogte van het pendelhoogteroer.

    Als Gerard een Ka-10 model heeft gekocht, dan zal die wel als zodanig zijn bedoeld.

    Adri

  9. Standaard

    dank jullie wel voor de aanvullende informatie Het lijk er op da de versie op de zwart/wit foto het voorbeeld geweest is.

    In een oud Heljan kitje zat een zwever die niet aan mijn verwachtingen voldeed. Deze toen omgeboud naar iets wat op een Stemme S-10 lijkt

    Naam: Stemme S10-01 jpg.jpg
Bekeken: 124
Grootte: 524,4 KB

  10. Standaard

    Naam: cessna 172  Martinair.jpg
Bekeken: 68
Grootte: 108,9 KB Naam: DSC06601.jpg
Bekeken: 70
Grootte: 107,0 KB

    Cessna 172 Martinair.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •