Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: Valom Fokker T.5 1:72

  1. #1
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard Valom Fokker T.5 1:72

    Hallo allemaal,

    Enige tijd geleden alweer kocht ik deze bouwdoos:


    Degenen die mij kennen, zullen begrijpen waarom.

    Nu ben ik een wat grillig modelbouwer, dus ik was niet van plan om een compleet bouwverslag te posten. Echter, toch aardig om een en ander te laten zien.
    Dat volgt in de berichten hierna.

    Daan

  2. #2
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Helaas moet ik constateren dat ik niet veel foto's heb gemaakt. Evengoed wil ik ze delen met jullie.

    Naam: IMG_20191013_145024996.jpg
Bekeken: 346
Grootte: 502,1 KB
    Wat losse delen. Al gauw zag ik dat een aantal dingen niet klopte, althans naar mijn mening.
    - In de rechter romphelft zit mooi een instrumentenpaneel aan de zijkant. Dit moet echter naast de piloot zitten, en niet naast de waarnemer;
    - De verhoging waar de tweede vlieger op zat, is in de kit uitgevoerd over de gehele breedte. Dit was echter, volgens mij, alleen aan de linkerzijde;
    - Het achterste spant, onderin de foto, is gespiegeld geleverd. Dus de pasrandjes aan weerszijden zitten verkeerd.

    Verder miste ik veel dingen.

    Nu kan ik dat allemaal met woorden gaan proberen uit te leggen, maar dat heeft geen zin. Plaatjes!

    Naam: IMG_20200322_130850635.jpg
Bekeken: 333
Grootte: 397,1 KB
    We zien hier de linker rompzijde. De schaal is natuurlijk 1:72 en op de foto ziet het er allemaal grof uit. In het echt komt het mij wat fijner over.
    Wat is hier allemaal gebeurd ten opzichte van de kit?
    - Het L-vormige paneel voor de waarnemer is toegevoegd;
    - Spanten en langsverstijvers voor het rompvoorstuk zijn toegevoegd (uit koperdraad);
    - Het raampje onderin de neus is deels gemaskeerd omdat de voorste vloer er nog in moest;
    - Opstapje naast de vlieger moest tegen het spant gemonteerd worden i.p.v. de rechter rompzijde;
    - Brandblusser boven de piloot ontbrak;
    - Vloertje tweede piloot was al genoemd;
    - Liggers en opstapjes in het middenstuk zijn allemaal toegevoegd.

    Naam: IMG_20200322_131109915.jpg
Bekeken: 303
Grootte: 371,0 KB
    De rechter rompzijde.
    - Brandblusser én Verbandtasch waren niet voorzien dus die heb ik zelf maar gemaakt;
    - Paneel aan rechterzijde piloot heb ik er ook zelf maar bij gemaakt;
    - Allerlei bekasting aan de rechterzijde heb ik er ook bij gemaakt;
    - Het vloertje voorin is ook zelf geproduceerd.

    Op dit moment is de status dat beide romphelften gelijmd zijn en dat deze afgewerkt wordt. De vleugels zijn ook in lijmfase.
    Het plastic is best zacht. Omdat er leuke details op de romp zichtbaar zijn, is het dus oppassen geblazen met schuren etc.

    Verder is het een heel aardige kit, met een leuke variatie aan materialen (spuitgiet, resin, PE). Niet alles klopt helaas, maar het grote plaatje lijkt redelijk goed.
    En straks ga je toch maar heel weinig terugzien van bovenstaande modificaties...

    Daan
    Laatst gewijzigd door Kaasjager; 17 april 2020 om 22:06

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •