Pagina 19 van 118 EersteEerste ... 9 17 18 19 20 21 29 69 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 181 t/m 190 van 1177

Discussie: De kluis van Bert

  1. #181

    Standaard

    Heerlijk, Bert...dánk je wel !
    Groetjes, Trudy

  2. #182
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Graag gedaan :-)

    Eén van de, in mijn ogen, leukere dingen van de civiele luchtvaart is het feit dat er binnen korte tijd zo veel verandering optreedt, zeker als je het vergelijkt met de militaire luchtvaart, waar men rustig 30 a 40 jaar met hetzelfde toestel (en dus dezelfde registratie) rondvliegt.
    Bij onderstaande plaat geldt dan ook: zoek de verschillen :-)


    D-IOWA_08sep82EHGG+20dec89EHGG
    by Bert Visser, on Flickr

    De bovenste plaat is van 8 september 1982 op Eelde, de onderste is van 20 december 1989, natuurlijk ook op Eelde.

  3. #183

    Standaard

    In dit geval zijn de verschillen wel erg groot: foto 1 is een Cessna, foto 2 is een Piper.
    Men heeft dus in dit geval dezelfde registratie gebruikt op verschillende vliegtuigen.

  4. #184
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Ja, de bovenste is een Cessna 421C Golden Eagle-III en de onderste een Piper PA-31T Cheyenne-II.
    Het lijkt erop dat de Duitsers hetzelfde doen als met de nummerplaten voor auto en motor... die horen niet bij het voertuig, maar de eigenaar.
    Ik heb 'm niet op de foto, maar tegenwoordig zou de D-IOWA een CitationJet moeten zijn :-)

    Op GEAS-web hebben we twee topics die hierover gaan: "Dezelfde regi op verschillende toestellen" en dan natuurlijk ook "Hetzelfde toestel met verschillende regi's". Minimaal één van die platen per geval moet op Eelde zijn gemaakt.

  5. #185
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    En hier is er nog eentje uit die klasse. Het duitse bedrijf FLN (die lijndiensten onderhoudt naar de Duitse Wadden-eilanden) had een nieuwe BN-2 Islander gekocht bij Britten-Norman op het eiland Wight. Het toestel was in volledige FLN-kleuren, alleen zat er nog een sticker met Britse regi over de Duitse registratie geplakt, want de Britse vliegers vlogen het toestel naar Eelde. Daar was de overhandiging en het laatste stukje Eelde - Norden zouden ze zelf vliegen. Helaas zijn dit scans van (op verkeerd papier afgedrukte) foto's en zijn ze slechter dan van mij verwacht mag worden. Ik heb van deze gebeurtenis ook dia's, maar die moet ik eerste terugvinden, scannen, bewerken en plaatsen.


    G-BLDV_D-INEY_08apr86EHGG
    by Bert Visser, on Flickr

  6. #186
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Het kan nog erger... een toestel met aan elke kant een andere registratie! Soms was dat een 'mispaint', maar in dit geval een loslatende sticker die alvast de laatste letter van de nieuwe regi liet zien.
    Shorts 360 Srs.100 G-BLRT was op aflevering van de UK naar Zweden voor gebruik door Avia, een luchtvaartmaatschappij, die nu niet meer bestaat. In Zweden zou de nieuwe regi SE-KRV onthuld worden, maar de letter "V" was dus aan de stuurboordkant al zichtbaar. Dit zijn opnieuw fotoscans van foto's die misschien een minuut na elkaar zijn genomen :-)


    G-BLRT_SE-KRV_27nov90EHGG
    by Bert Visser, on Flickr

  7. #187
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Het blijft leuk om een radiale vliegtuigmotor te zien opstarten, vooral als het de eerste keer is die dag, want dan zijn de onderste cylinders volgelopen met olie, die bij het starten verbrandt en daardoor prachtige rookwolken laat zien.
    Zoals hier op Hilversum, wanneer de N13FY (ex PH-NKD van Daams) wordt opgestart:


    N13FY_08mrt08EHHV1
    by Bert Visser, on Flickr

  8. #188
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Wat een prachtige plaat, die ook nog eens nostalgische gevoelens bij mij opwekt. Van '61 tot '66 vloog ik op H'sum en de kisten van Damen waren daar toen zeer actief. Het oppikken van reclamesleepnetten was altijd een spectaculair gezicht. En de enkele keer dat de Harvard uit het rek werd getrokken, opstartte en wegvloog, trok ook altijd bij iedereen de volle aandacht.
    En 's winters in de vrieskou ben ik een keer opgesleept met een Tiger (ik neem aan ook van Damen). Om de motor aan de praat te krijgen werd er met een hamer op de magneten geramd, iirc.

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 10 januari 2021 om 13:52

  9. #189
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Ha, mooi verhaal. Dat soort dingen fleurt dit topic (en natuurlijk de webstee) wel op.
    Overigens is dit draadje op 5 mei 2020 begonnen en kreeg het vandaag 10 januari 2021 z'n 50.000ste bezoeker :-)
    Bedankt daarvoor!

  10. #190

    Standaard

    Mooi resultaat Bert! En jij bedankt voor het plaatsen van al dat moois!

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •