Pagina 31 van 118 EersteEerste ... 21 29 30 31 32 33 41 81 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 301 t/m 310 van 1177

Discussie: De kluis van Bert

  1. #301
    Geregistreerd
    14 maart 2011
    Locatie
    Nederland
    Berichten
    248

    Standaard

    Dit draadje bestaat dus al ruim een jaar .... chapeau!

  2. #302

    Standaard

    De tijd vliegt.... Prachtige foto's komen hier voorbij!
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #303
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Bedankt makkers!

    Op 4 mei 1985 (voor ons 40 jaar Dodenherdenking) presteerden ze het in Duitsland om net over de grens op vliegveld Rheine-Bentlage een open dag te houden. Helaas was het behoorlijk aan de vochtige kant. Op Bentlage stonden de CH-53's van de HEER en daar had ik nog niet zoveel van in 1985 :-)
    Dit is trouwens één van de 12 Sikorsky S-58's van de Belgische Luchtmacht, waarvan er toen nog een stuk of drie luchtwaardig van waren. Deze, de B8/OT-ZKH, was de laatste die bij de Belgen met pensioen ging, z'n laatste vlucht was op 19 juli 1986 en daar was ik ook bij, want toen waren de Open Deur Dagen van Koksijde :-)
    Daarna heeft het toestel nog jaren als gateguard op Koksijde gestaan. Overigens heeft het toestel constructienummer (c/n) SA185, wat aangeeft dat deze bij Sud-Aviation in Frankrijk is gebouwd.


    B8/OT-ZKH_04may85EDCE
    by Bert Visser, on Flickr
    Laatst gewijzigd door Heron; 12 mei 2021 om 14:36

  4. #304
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Iets dichter bij huis dan bovenstaande plaat (hoewel...? Voor mij is het ongeveer even ver) is de digiplaat hieronder.
    Voor wie wel eens op Lelystad is geweest, moeten de G-DAKK en de N39165 wel bekend voorkomen.

    In de jaren '80 was de NC39165 de laatste luchtwaardige DC-2. Het toestel is toen voor de "Uiver" herdenkingsvlucht in 1983 naar Nederland gekomen. Vaag herinner ik me nog dat de KLM-vliegers, die de DC-2 naar Australië zouden vliegen, van de B747 afkwamen.

    Even gewikied: de vliegers waren Jan Plesman (kleinzoon van) en Fred Schouten. Ik herinner me SIAI-Marchetti SF-260 N260FS, die ook op naam van een Fred Schouten stond. Er gingen ook 2 BWK's mee volgens Wiki: Bonne Pijpstra en Ton Degeners.

    Die vliegers moesten natuurlijk uitgechecked worden op de DC-2 en op Eelde liep nog een instructeur rond met geldige papieren, 'Ome' Ben Moerkoert. Vandaar dat op vrijdag 18 november 1983 de NC39165 in de "PH-AJU"-kleuren naar Eelde kwam, zodat de 'nieuwelingen' hun officiële papieren konden bemachtigen. Op 10 december 1983 kwam de 2e Uiver officieel naar Eelde (en andere velden in Nederland) om uitgezwaaid te worden voor de lange vlucht naar Oz (18dec83 - 05feb84) en terug. Daarna werd het toestel teruggestuurd naar de USA. Maar men had de smaak te pakken. Op 18 april 1984 was de afleveringsvlucht van DC-3 PH-DDA, die vanuit Finland naar Schiphol vloog en tussendoor een mooie low-pass op Eelde deed. Ook de DC-2 stond op het verlanglijstje en in 1999 werd de NC39165 aangekocht en heeft sindsdien Nederland als thuisbasis.


    N39165_27jul08EHLE1
    by Bert Visser, on Flickr
    Laatst gewijzigd door Heron; 14 mei 2021 om 00:42

  5. #305

    Standaard

    Wat een mooie, en glanzende, foto!

  6. #306

    Standaard

    Met een DC 3 op de achtergrond, leuk zo'n foto.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #307
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Dank weer voor het commentaar. Die DC-3 is de G-DAKK, die volgens mij nu als "PH-ALR" in het Aviodrome staat. Was dat jaar net vliegend binnengekomen.

    De volgende maar weer: De aankomst van 'onze' vliegwaardige Lockheed L-749 Constellation op Lelystad op 28 september 2002. Het stond stijf van de bezoekers op Lelystad.
    Het toestel maakte eerst een mooie fly-by (helaas wel ver van het veld), toen een dirty pass (of een overshoot) en kwam daarna binnen voor de landing. Hier een diascan van de 1e pass:


    N749NL_28sep02EHLE2
    by Bert Visser, on Flickr

  8. #308

    Standaard

    Wat is eigenlijk de status van dit mooie toestel? Wordt het nog in luchtwaardig conditie gehouden?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #309
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Naam: SuperConny Aviodrome.jpg
Bekeken: 197
Grootte: 199,4 KB

    Een paar jaar geleden stond hij er nog zo bij en dat gaf niet de indruk dat hij snel weer zou vliegen.

    Adri

  10. #310

    Standaard

    De motoren zien er "hybride" uit. De oorspronkelijke carburetteur inlaat, die open was aan de voorkant en loodrecht op de vliegrichting is nu omgezet naar de inlaat aan de binnenkant van de cowling, terwijl de oliekoeler nog wel de klassieke Constellation confirguratie heeft: vooraan op de cowling en opening loodrecht op de vliegrichting. Maar nog altijd een fraai vliegtuig.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •