Pagina 38 van 118 EersteEerste ... 28 36 37 38 39 40 48 88 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 371 t/m 380 van 1177

Discussie: De kluis van Bert

  1. #371
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Deze was een compleet ongelukkie... Net op het moment dat ik afdruk (ingesteld op lage sluitertijd vanwege de rotorbladen) vliegt dat ding net voor een donkere hangar langs en zakt de sluitertijd enorm. Echt puur geluk dat deze scherp geworden is: 1/25e en F.18


    D-HNWO_25apr09EDDL
    by Bert Visser, on Flickr

  2. #372

    Standaard

    Snelle reactie. Ook van de camera.

  3. #373
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Deze was wel weer express. De heli deed rondvluchten, dus kwam zo vaak langs, dat ik wel even kon experimenteren met de sluitertijden.
    Op deze foto zie je ook de storende achtergrond die je krijgt als je op Hoogeveen van de zonkant wilt fotograferen.
    Deze is gemaakt met 1/40e en F.32 (dus helemaal dicht, omdat het zonnig was en ik anders niet zo laag kon komen met de s-tijd.)
    In dat soort gevallen, met veel diafragma zul je dus ook alle stofjes op je sensor zien en is er dus veel nabewerking nodig:


    PH-FVD_09may13EHHO1
    by Bert Visser, on Flickr

  4. #374

    Standaard

    Hé, dat is opmerkelijk, dat je de stofjes op de sensor ziet als je een kleine diafragma toepast. Hoe komt dat?

  5. #375
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Ik heb me helaas niet helemaal goed uitgedrukt met die uitspraak. De stofjes op je sensor zie je meestal wel. Met een klein diafragma zie je ook de stofjes in en op je lens beter, omdat de scherptediepte toeneemt.


    Ik was begonnen met onderstaande verklaring:
    Diafragma instellingen zijn verwarrend door het gebruik van "klein" en "groot". Het diafragma van een lens is een serie sikkelvormige sluiters die de hoeveelheid licht regelen die op de sensor of film valt. Dat wordt uitgedrukt in getallen, bij de meeste lenzen van 1,8 tot 32. Een groot diafragma is dus een diafragma met een grote opening... helaas wordt dat dan een klein getal aan gehangen; een klein diafragma heeft dus een groot getal (kleine opening - hoog nummer.
    Ik moest iets opzoeken ("Waarom wordt die letter 'F' gebruikt?") en kwam een prachtige webstee tegen die alles heel mooi uitlegt (wel in het engels):


    What is F-Stop, How it Works and How to Use it in Photography (photographylife.com)


    Ik zal de originele foto van de PH-FVD opzoeken en daar de "equalize"-functie van Photoshop eens op loslaten. Dan zie je pas echt alle stofjes op je plaat.
    Hopelijk is deze uitleg voldoende?

  6. #376
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Hier de originele plaat, alleen "equalize"-functie gebruikt, verkleind tot 1024x683 pixels en bewaard als jpg. De stofjes zijn hier klein, omdat dit de originele plaat is (met 210mm zoom).
    Heel vaak gebruik ik meer zoom (tot 400mm) en moet ik ook nog een uitsnede maken van zo'n foto. Daarmee vergroot je dus eigenlijk je foto en lijken de stofjes ook groter...

    Naam: PH-FVD_09may13EHHO1_equalize.jpg
Bekeken: 247
Grootte: 193,8 KB

  7. #377

    Standaard

    Duidelijk, bedankt voor de uitleg. Ik checkte de handleiding van mijn camera, en daarin staat inderdaad om geen stof te laten komen op de sensor. En op de lens, uiteraard.

  8. #378
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Op de langste dag van 2014 had ik de hele dag lopen fotograferen op Schiphol, maar op de terugweg naar huis zag ik in de buurt van Hoogeveen rond 21:30 nog iets vliegen. Nu is dat veld normaal gesproken om 19 uur wel dicht, dus ik dacht al aan een noodlanding o.i.d...
    Bleek dat het ging om eigen toestellen die tot aan zonsondergang bleven vliegen! "Dat kon misschien nog leuke plaatjes opleveren met de zonsondergang?"
    Dat viel eigenlijk wel wat tegen, want het werd donker en de zon stond nu natuurlijk aan de andere kant van de baan. Toch heb ik een paar plaatjes kunnen maken, waar ik wel tevreden over ben. Onderstaande plaat is gemaakt met 1/80e en F.8, maar wel al op 800iso:


    G-BUVN_21jun14EHHO3
    by Bert Visser, on Flickr

  9. #379

    Standaard

    Echt heel mooi!

  10. #380
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Dank je :-)

    De volgende is weer gewoon een gebaseerde kist van Hoogeveen. De D-EEGD is 'geschoten' met 1/50e en F.11:


    D-EEGD_01nov14EHHO2
    by Bert Visser, on Flickr

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •