Pagina 86 van 118 EersteEerste ... 36 76 84 85 86 87 88 96 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 851 t/m 860 van 1177

Discussie: De kluis van Bert

  1. #851
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heron Bekijk bericht
    Nogmaar eentje van die mooie dag. Nu een take-offplaat van een Consolidated Canso, vaak uitgescholden voor een PBY-5 Catalina. Het toestel heeft echter duidelijk een andere staartvorm. Dit is de G-BLSC, die in die tijd voorvloog als JV928/T:
    Dat andere staartvlak maakt het vliegtuig niet tot een Consolidated Canso, naar mijn idee. De Canso was de in Canada gebouwde versie van de PBY-5. Er zijn veel foto's van Canso's met het 'normale' staartvlak. Het staartvlak van de machine op de foto is naar mijn idee een latere modificatie.

  2. #852
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Het staartvlak van de machine op de foto is naar mijn idee een latere modificatie.
    Klopt een modificatie voor sterke motoren, ook wel de "Super Cat" Versie

  3. #853
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Inderdaad... deze staart hoort bij de PBY-6, die ook zwaardere motoren kreeg. Er is een hele serie van die Catalina's, te beginnen met de PBY-1. Pas vanaf de PBY-5 werden het amphibie-vliegtuigen, daarvoor waren de Cat's allemaal watervliegtuigen.

    Een stukje uit de Wiki:
    The designation "PBY" was determined in accordance with the U.S. Navy aircraft designation system of 1922; PB representing "Patrol Bomber" and Y being the code assigned to Consolidated Aircraft as its manufacturer. Catalinas built by other manufacturers for the U.S. Navy were designated according to different manufacturer codes, thus Canadian Vickers-built examples were designated PBV, Boeing Canada examples PB2B (there already being a Boeing PBB) and Naval Aircraft Factory examples were designated PBN. In accordance with contemporary British naming practice of naming seaplanes after coastal port towns, Royal Canadian Air Force examples were named Canso, for the town of that name in Nova Scotia.[citation needed] The Royal Air Force used the name Catalina and the U.S. Navy adopted this name in 1942.[10] The United States Army Air Forces and later the United States Air Force used the designation OA-10. U.S. Navy Catalinas used in the Pacific against the Japanese for night operations were painted black overall; as a result these aircraft were sometimes referred to locally as "Black Cats".

  4. #854
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Op 25 april 1984 was er weer eens een spottersdag op Volkel... het laatste jaar om KLu Starfighters te zien vliegen. Op de taxibaan kwamen ze mooi voorbij, zoals te zien is op deze oude diascan:


    D-8282_25apr84EHVK
    by Bert Visser, on Flickr

  5. #855

    Standaard

    Wat een goede scan is dat. Ik heb ook dia's voor de scan, maar mijn (oude) scanner haalt deze scherpte niet. Welke scanner gebruik je?

  6. #856
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Deze is nog met de PrimeFilm-1800 gemaakt, vermoedelijk al met de verbeterde software die later te downloaden was. Ik heb ook veel met Vuscan-software gedaan... toen werden ze nog beter. Ik vind echter dat je elke scan daarna nog even door een fotobewerkingsprogramma moet halen. Dat is hier ook gebeurd (al heb ik duidelijk hier nog geen kleurcorrectie uitgevoerd).
    Sinds vorig jaar heb ik de Plustek 8100, daar ben ik wel tevreden mee, maar ook hier: nabewerken in Photoshop o.i.d.

  7. #857

    Standaard

    Ik ga die Plustek 8100 eens bekijken, bedankt voor de tip.

  8. #858
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    In 1984 waren ook de eerste F-16's al op Volkel neergestreken en wel de '-600' serie, zoals hier de J-618 met iets aangepaste 311-Sqn badge.


    J-618_25apr84EHVK
    by Bert Visser, on Flickr

  9. #859
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    De MLD heeft een tijdje rondgevlogen met civiele heli's ter aanvulling van de Lynx. Op 22 februari 2008 kwam AS-355F1 Twin Squirrel PH-HHC van Heli Holland lessen op Eelde. Deze vloog toen inderdaad voor de MLD, zoals aan de kleurenband te zien is:


    PH-HHC_22feb08EHGG
    by Bert Visser, on Flickr

  10. #860
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    In de jaren '80 zijn we eigenlijk vreselijk verwend met de demo's van de Fokker F27-300M Troopship van 334 Squadron. Deze demo was door de KLu en het NLR uitgedokterd en was hoogtepunt van veel vliegshows, inclusief de International Air Tattoo in de UK, waar men geregeld in de prijzen viel. Hier is de C-7 (bouwjaar 1960) te zien tijdens een low-pass op Ramstein op 10 augustus 1986:


    C-7_10aug86EDAR
    by Bert Visser, on Flickr

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •