Pagina 56 van 118 EersteEerste ... 6 46 54 55 56 57 58 66 106 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 551 t/m 560 van 1177

Discussie: De kluis van Bert

  1. #551

    Standaard

    Als ik heli's zie moet ik meestal denken aan Paint it black van de Stones, de titel muziek van Tour of duty.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #552
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    Goeie bubbel...
    Nice one! :-)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Als ik heli's zie moet ik meestal denken aan Paint it black van de Stones, de titel muziek van Tour of duty.
    Ja, maar dat was zo eentje...:


    68-16124_08feb86EHGG
    by Bert Visser, on Flickr
    68-16124 is een Bell UH-1H Huey van 56 AvCo, US Army. Het toestel bezocht Eelde i.v.m. de inspectie van het grote depot van de US Army in Ter Apel, waar heel veel US Army voertuigen stonden. Zowel Ter Apel als Coevorden zijn al jaren dicht.

  3. #553
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Een fotogenieke kist is de F-18 classic Hornet. De F/A-18A t/m 18D worden zo genoemd, omdat de F-18E en -F groter zijn en vooral herkenbaar aan de rechthoekige inlaatkanalen. Ook de F-18G 'Growler' is een nieuwe versie, maar dat is een ECM-machine met veel bulten, dus een buitenbeetje.
    Ik gebruik de aanduiding F-18 en F/A-18 door elkaar, omdat sommige landen dat ook doen. Canada doet het natuurlijk weer anders... daar heet het ding CF-188A Hornet. Hieronder zie je de 188734, een CF-188A Hornet van de CAF landen op Spangdahlem Air Base in Duitsland:


    188734_13feb15ETAD2
    by Bert Visser, on Flickr

  4. #554

    Standaard

    Het plan is om de CF-18 (CF-188) te vervangen door 88 toestellen van een nieuw type.
    Daarvoor zijn nu nog twee types in de race: de F-35A Lightning II en de Saab Jas-39 Gripen E.
    De F/A-18E Block III Super Hornet is in december afgevallen.

    De intentie is om dit jaar een definitieve keuze te maken, en de eerste nieuwe toestellen in 2025 in dienst te nemen.

  5. #555
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Dit keer een serie van 4 foto's, omdat er een verhaal aan vast zit. Het demoteam van de Zwitserse Luchtmacht is de Patrouille Suisse, opgericht op 22 augustus 1964. Het vloog toen met 4 Hawker Hunters. Sinds 1996 vliegt het team met de Northrop F-5E Tiger-II.
    Voor de KLu Open Dagen van 2016 op Leeuwarden werd het team ook uitgenodigd. De aankomstdag van de Open Dagen is vaak ook de dag van de spotters. Ik was bij de genodigden die dag en kon bijna alle aankomsten fotograferen op onderstaande manier:


    J-3086_09jun16EHLW2
    by Bert Visser, on Flickr

    Aan het eind van de middag gingen zowel de Turkish Stars (ook met F-5) als de Patrouille Suisse na elkaar oefenen en herkenningspunten kiezen voor de volgende dag. Bij de Zwitsers ging het deze keer (voor het eerst in al die jaren) fout. Vanwege een mid-air collision verongelukte bovenstaande kist (de J-3086) bij Beetgum.
    Gelukkig kon de piloot van z'n schopstoel gebruik maken. Het toestel dook in een vijvertje net buiten het dorp; de piloot kwam in een broeikas terecht en liep alleen een gebroken enkel op. Vanaf waar ik stond was alleen dit te merken, afgezien van het feit dat er ineens niks meer vloog en de crashtenders in actie kwamen.


    P_Suisse_09jun16EHLW2
    by Bert Visser, on Flickr

    De andere F-5E, de J-3088, had o.a. een afgerukt stuk stabilo en ook de flaps rechts hadden een behoorlijke tik gehad. De piloot heeft boven het veld op een veilige hoogte de kist in verschillende configuraties geprobeerd en heeft uiteindelijk ook een veilige landing gemaakt. Ondertussen wilde de KLu dat alle spotters zo snel mogelijk van het veld gehaald werden. Tijdens het wachten op de bus, kon ik nog deze plaatjes maken...


    P_Suisse_09jun16EHLW3
    by Bert Visser, on Flickr


    P_Suisse_09jun16EHLW4
    by Bert Visser, on Flickr

    Laten we hopen op nog heel veel veilige dagen!

  6. #556

    Standaard

    Het laat zien, dat de F-5E een goede inherente stabiliteit heeft: nog steeds bestuurbaar met 3/4 horizontaal staartvlak. Gelukkig leidde de beschadigde rechter flap (niet erg te zien overigens) niet tot een asymmetrische configuratie, met misschien niet eens meer de mogelijkheid om in dat geval de flaps in te trekken. Een degelijk ontwerp derhalve.

  7. #557
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Hier is een link naar het ongevallenrapport van de Onderzoeksraad. Foto's van de schade zijn te zien in het eerste rapport, dus niet de samenvatting.

    Botsing in de lucht tijdens training voor een luchtvaartvertoning - Onderzoeksraad

  8. #558
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Op 4 mei 2014 kwam deze prachtige lawaaibak op Schiphol binnen met een "runway-27 approach breaking off 22":


    PH-HRK_04may14EHAM1
    by Bert Visser, on Flickr

  9. #559
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Even een beetje kleur aanbrengen in deze winterse dagen. Op 9 april 2010 was de nieuwe KLu demopiloot aan het oefenen boven Leeuwarden:


    J-015_09apr10EHLW05
    by Bert Visser, on Flickr

  10. #560

    Standaard

    De foto is mooi, ook qua kleur, maar is hij niet 90 graden verdraaid? Aan de schaduw op de inlaat te zien, zou de zon pal uit het westen of oosten komen, maar dan is het zonlicht gelig van kleur, hier is echter de kleur als van midden op de dag. Dus moet de zon bovenaan staan, en is de foto gedraaid. Bovendien duikt hij hier naar beneden met de slats uitgeklapt. Dat zou ik niet snel doen, veel te grote belasting. Of zie ik iets over het hoofd?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •