Pagina 79 van 119 EersteEerste ... 29 69 77 78 79 80 81 89 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 781 t/m 790 van 1187

Discussie: De kluis van Bert

  1. #781
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.927

    Standaard

    Toen ik jong was en geïnteresseerd in vliegtuigen, moest ik daar natuurlijk alles van weten. Alle vliegtuigboeken in de bibliotheek werden 'verslonden' en vaak liep ik ook binnen bij warenhuizen om de modelbouwdozen (voornamelijk Airfix) te bekijken. Als de tekening op de doos mooi was, vond ik het toestel vaak ook interessant. Eén van die interessante toestellen was de Britten-Norman BN-2 Islander. Ik heb er nooit een model van gehad, maar ik herinner me wel dat toen ik voor het eerst eentje in het echt zag, ik teleurgesteld was omdat het toestel veel kleiner was dat ik gedacht had.
    Eén van de eerste Islanders die ik op Eelde zag was deze D-IBRA van Dollart:


    D-IBRA_06jul83EHGG
    by Bert Visser, on Flickr

  2. #782
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.927

    Standaard

    Zo nu en dan komen er leuke helikopters op doortocht via Eelde. Tegenwoordig iets minder vaak, vermoedelijk omdat het bereik van de moderne heli een stuk groter is geworden.
    Op 24 april 1984 kwam deze mooie Bell-205A1 LN-OLM voor een tankstop en overnachting naar Eelde. Het was de eerste keer dat ik een civiele Bell-205 zag...


    LN-OLM_24apr84EHGG
    by Bert Visser, on Flickr

  3. #783
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.927

    Standaard

    Technisch gesproken is dit ook een Bell-205, alleen heet het beest hier een Dornier/Bell UH-1D Iroquois. De meeste mensen kennen 'm echter als de Huey. Deze 71+11 van HTG64 (Helicopter Transport Geschwader 64) bezocht Eelde op 11 januaru 1984:


    71+11_11jan84EHGG1
    by Bert Visser, on Flickr

  4. Standaard

    alleen de staartrotor zit bij deze aan de andere kant als bij LNOLM

  5. #785
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.927

    Standaard

    De volgende versie van de Huey is de Bell-212. Deze is weer iets groter en heeft twee motoren. Er zal vast nog meer veranderd zijn, maar aan de buitenkant is dit wat opvalt. De LN-OKT bezocht Eelde o.a. op 5 juni 1984. Het toestel was als eens eerder geweest als LN-OLK, maar droeg toen ook nog z'n oude registratie C-GOKT.


    LN-OLK_05jun84EHGG
    by Bert Visser, on Flickr

  6. #786

    Standaard

    Wat een merkwaardig "kielvlak" steekt daar voor de rotor omhoog, wat zou dat zijn? Een antenne?

  7. #787
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.927

    Standaard

    Het is inderdaad een antenne. De oudste Bell-212's, die geschikt waren gemaakt voor IFR-vliegen, hadden zo'n grote antenne nodig. Nieuwere modellen niet meer.

  8. #788

    Standaard

    Bedankt voor de info, nooit eerder gezien.

  9. #789
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.927

    Standaard

    De U.S. Army gebruikt/gebruikte niet de Bell-205 als UH-1D (D stond voor Deutschland), maar de UH-1H, zoals hier op 18 februari 1985 op Eelde te zien is:


    O-15630_18feb85EHGG
    by Bert Visser, on Flickr

  10. Standaard

    Niet helemaal correct. De D was de eerste versie na de Bell 204/UH-1C m.a.w. de eerste verlengde versie. ook de USArmy heeft deze gebruikt.
    A total of 2,008 UH-1Ds were delivered to the US Army between 1962 and 1966
    het verschil tussen een D en een H model is goed te zien aan de neus en wel de locatie van de pitot buis/zen. Bij de D twee in de neus maar bij de H is er maar één op het dak. Zoais de Duitse D van een aantal foto's terug een H is en de LN-OLM zou een D kunnen zijn.
    Laatst gewijzigd door gerard gielis; 22 oktober 2022 om 15:13

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •