Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 1212

Discussie: De kluis van Bert

Threaded View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #11

    Standaard

    Het is een 'Leading Edge eXtension (LEX) Fence'.

    Het bekendste voorbeeld van een jager met LEX Fences is de F-18 omdat die twee verticale staarten (kielvlakken) heeft.
    Oorspronkelijk waren die Fences er niet waardoor de vortex van de tip van de LEX hevige vibraties veroorzaakte op de verticale staarten.
    Men heeft toen als een fix aan iedere kant van de romp een Fence geplaatst om dit probleem te reduceren.
    De Fence veroorzaakt een tweede vortex die een deel van de energie van de LEX vortex overneemt waardoor de stroming bij de verticale staart minder heftig is.

    De F-16 heeft ook een LEX maar geen Fences want geen twee verticale staarten.

    De M-346 heeft net als de F-16 ook maar één verticale staart, maar blijkbaar vond men het toch noodzakelijk om LEX Fences te installeren.
    Wellicht om te veel turbulentie bij de horizontale staartvlakken te vermijden, of zoals jij meent om de stroming over de slat te verbeteren, of ............ (Joost mag het weten)?

    Het wekt bij mij de indruk van een knullig ontwerp. Heeft er wellicht mee te maken dat het afgeleid is van de Yak-130.
    Een Fence is eigenlijk een fix die in een goed ontwerp niet nodig zou moeten zijn.
    Merk op dat de M-346 ook een dogtooth heeft in de voorkant van de vleugel. Dat is ook niet bepaald modern.

    EDIT: Nu ik eens naar de nieuwe Boeing T-7a trainer kijk zie ik tot mijn verbazing dat die ook LEX Fences heeft (maar ook twee verticale staarten) en een dogtooth.
    Tsjongejonge, retro is weer modern.
    Laatst gewijzigd door Dagger; 1 maart 2023 om 12:31

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •