Pagina 37 van 118 EersteEerste ... 27 35 36 37 38 39 47 87 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 361 t/m 370 van 1177

Discussie: De kluis van Bert

  1. #361
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    De registratie is een paar nummertjes verschillend van bovenstaande XV733 en collega Queens Flight XV732.
    Deze XV730, een Wessex HC.2, was op de KLu Open Dag van Eindhoven in 1986 te zien. Nu ik deze plaat na jaren terug zie, valt me op dat de kleuren tijdens het bewerken niet helemaal naturel gebleven zijn.


    XV730_20sep86EHEH
    by Bert Visser, on Flickr

  2. #362
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Ik ben een fotograaf/spotter die natuurlijk graag scherpe foto's maakt: dus alles met 1/1000e of 1/2000e sluitertijd schieten en klaar is Kees. Ik vind echter dat je de bewegende propellor(s) en rotor(s) van vliegtuigen en helicopters onscherp "moet" hebben, zodat er wat dynamiek in je plaatjes komt. Ook ben ik geen fan van de grote fotosites, want daar moet het toestel altijd midden in beeld staan en zo weinig mogelijk omgeving er bij op. Zo zie je dus ook vaak foto's van langvleugelige airliners, die maar 1 helft van de foto in beslag nemen omdat die lange vleugel + winglet ook in beeld moeten.
    Mij is vroeger geleerd dat je bij een bewegend object op je foto moet kunnen zien "waar het naar toe wil"
    Ik laat dus normaal gesproken meer ruimte vrij aan de voorkant dan aan de achterkant (vooral bij foto's van auto's en motoren).


    Soms schiet ik echter een beetje door met langzame sluitertijden. Fotograferen op b.v. Hoogeveen (met de zon in je rug) is namelijk minder mooi vanwege allerlei storende gebouwen op de achtergrond. Daar wil ik wel eens oldtimers platen met maar 1/50e en helaas zijn die dan niet allemaal scherp... maar dat is je keus.
    Per ongeluk kan het ook: je volgt een vliegtuig of helicopter en net als je afdrukt vliegt het toestel voor een donkere achtergrond, zodat je camera naar een lagere sluitertijd gaat en de foto onscherp wordt.


    "Zet dat ding dan op sluitertijdvoorkeuze, dan heb je dat gezeur niet"
    Inderdaad, maar de lens die ik gebruik geeft een zachtere plaat als je diafragma lager is dan 8. Vandaar dat ik meestal fotografeer met diafragmavoorkeuze-8.


    Iedereen volgt dit nog? :-)


    Waar ik naar toe wilde is dat ik nu een serie plaatjes ga vertonen met lage sluitertijden, te beginnen met Penguino PH-MRC op de KLu Open Dagen van Leeuwarden op 19 juni 2008. Deze was per ongeluk, zie de donkere achtergrond; gemaakt met 1/40e en F.9.



    PH-MRG_19jun08EHLW
    by Bert Visser, on Flickr

  3. #363
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Interessante materie Bert. Ga vooral zo door.
    Wat is jouw fotoapparatuur, of moet ik daarvoor terugbladeren?

    Adri

  4. #364

    Standaard

    Groot gelijk, met die langzamere tijden krijg je prachtig mooie propellerschijven. En de weglijnende achtergrond geeft een fantastisch snelheidseffect. Heel fraai.
    Daarom vind ik de tegenwoordige video's van propeller vliegtuigen zo oninteressant, waarbij je de propeller langzaam als sikkels voorbij ziet draaien. Heel onnatuurlijjk. Zonde eigenlijk.

  5. #365
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Dank, dank.
    Je moet inderdaad even naar bladzijde 1 terug waar je zelf de vraag al stelde

  6. #366
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    Groot gelijk, met die langzamere tijden krijg je prachtig mooie propellerschijven. En de weglijnende achtergrond geeft een fantastisch snelheidseffect. Heel fraai.
    Daarom vind ik de tegenwoordige video's van propeller vliegtuigen zo oninteressant, waarbij je de propeller langzaam als sikkels voorbij ziet draaien. Heel onnatuurlijjk. Zonde eigenlijk.
    Dank, dank.
    Over die video's: ik zit helemaal op hetzelfde spoor als jij... ik vind het verschrikkelijk. Dan zie en hoor je b.v. een Merlin-motor voorbij kachelen en dan staat de prop bijna stil: vreselijk
    Vermoedelijk zijn die filmpjes gemaakt met mobieltjes en die gebruiken een hoge sluitertijd.

    In de jaren '90 heb ik een poosje ook video's gemaakt tijdens het spotten, maar dat was een Sony Hi8 met een fatsoenlijke sluiter; de sluitertijd bij airshows had ik vaak op 1/250e staan en dat gaf goede resultaten.

  7. #367
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    N42248 is een Piper J-3C-65 Cub met clipped wings, die hier is geplaat met 1/60e en F.8, terwijl het touch-and-go's aan het doen was op Hoogeveen. Ik heb het toestel al jaren niet gezien en weet niet of het nog in Nederland gebaseerd is...


    N42248_07jul11EHHO2
    by Bert Visser, on Flickr

  8. #368
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    En de volgende, geplaat met 1/100e en F.8.
    N1943S is een Stinson V-77 opgeschilderd als FB735 van de Royal Navy inclusief de invasie strepen. Toen ik de foto maakte stond het toestel op Maastricht gebaseerd, vermoedelijk nog steeds...


    N1943S_21may09EHHO03
    by Bert Visser, on Flickr

  9. #369
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Deze Piaggio P-149 D-EFTU (één van de toen gebaseerde P149's van de Seagull Formation) werd geplaat met 1/50e en F.8


    D-EFTU_13may10EHHO2
    by Bert Visser, on Flickr

  10. #370

    Standaard

    Altijd al een mooi vliegtuig gevonden. Fraai snelheidseffect! Vlak voor de flare, zo te zien aan het hoogteroer.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •