Pagina 21 van 118 EersteEerste ... 11 19 20 21 22 23 31 71 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 201 t/m 210 van 1177

Discussie: De kluis van Bert

  1. #201
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Deze, ook gemaakt op Hamburg-Finkenwerder, net als die plaat van het A380 landingsgestel, past misschien beter in de categorie: hoe zet ik een vliegtuig op z'n lelijkst op de plaat?


    F-GSTB/2_24jun15EDHI3
    by Bert Visser, on Flickr

  2. #202

    Standaard

    Lelijk? Helemaal niet. Dit zijn juist de meest interessante foto's. Ik kijk bijv. naar die open uitlaten van de airco (denk ik), onder de buik, die je meestal niet zo prominent ziet. Ook kijk ik naar het feit, dat er geen bak is voor onderstel en airco's, zoals het gros van de tegenwoordige transportvliegtuigen hebben. Deze buik lijkt op die van de A-300, die had ook geen buikbak. Daarom heeft de vleugel-romp overgang een kleine fairing nodig. Bij een buikbak is die overgang 90 graden, de vleugel staat ongeveer loodrecht op de zijkant van de bak, dus is daar geen fairing nodig.
    Daarom vind ik dit de meest interssantse foto's.

  3. #203
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Mooi commentaar, bedankt. :-)
    Ik ben maar een simpele, arme spotter, die dat soort dingen helemaal niet opvalt (of er zelfs maar van weet).
    De Airbus Beluga is inderdaad een omgebouwde Airbus A300. Er zijn er 5 omgebouwd tot Beluga en als je een dage op Hamburg-Finkenwerder staat, zie je er vrijwel zeker 3 verschillende.
    Men kan het werk daar bijna niet aan met die 5 kisten en dus zijn er nu ook A330's omgebouwd tot Super Beluga. Die heb ik helaas nog niet op de foto (behalve zo'n op FL300 overvliegend stipje). Volgens mij vliegen er nu twee van die Beluga XL's. Ze zijn bedoeld als opvolger en aanvulling van de ondertussen oude A300ST's (Super Transporter).

  4. #204

    Standaard

    Aha, vandaar geen buikbak. Ik ben benieuwd naar je volgende mooie foto's.

  5. #205
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Deze plaat had ook in een topic van Ruud gekund, maar omdat hij daar nog niet mee klaar is, staat 'ie voorlopig maar gewoon in m'n eigen draadje. De Rijksluchtvaartschool (RLS) op Eelde heeft jarenlang ook de opleiding voor KLu en MLD vliegers gedaan. Soms kwam er bij de brevetuitreiking een 'dikke' van de Marine (dus Neptune, Atlantic of Orion) om de boel op te luisteren. De KLu heeft volgens mij nooit wat gestuurd. Verder kwamen die grote MLD-kisten eigenlijk nooit op Eelde, maar soms werd er toch een naderingsvlucht gemaakt. Onderstaande plaat is gemaakt op 23 november 1983:


    254/V_23nov83EHGG
    by Bert Visser, on Flickr

  6. #206
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Hier is er eentje (bijna vanaf dezelfde plek als foto 205), maar dan genomen op 23 juni 1983. Deze P-3C Orion was wel degelijk voor het feestje bij de RLS.


    306/V_23jun83EHGG
    by Bert Visser, on Flickr

  7. #207
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    In post 205 schreef ik over de brevetdagen op Eelde: "De KLu heeft volgens mij nooit wat gestuurd."
    Nu ik deze foto terugzie, zou bovenstaande wel eens een foute aanname kunnen zijn. Er kwamen regelmatig Alouette-III en Bo-105 heli's op Eelde, dus dan valt het niet op als ze voor zo'n dag komen. Onderstaand een flatbedscan van een kleurenfoto van SE-3160 Alouette-III A-535 die van het platform wegvliegt... dat mocht toen nog. Tegenwoordig moeten ook helikopters (zelfs als ze geen wielen hebben) langzaam hoveren of taxiën over de taxibanen. De foto is gemaakt op 1 juni 1982, vol in het maaiseizoen. Da's niet altijd een goed idee met heli's in de buurt en je ziet dan ook het platform vol liggen met gras, maar ook voor de heli door de lucht vliegen. In de volgende post zal ik laten zien wat er kan gebeuren als er een hele poos geen gras is gemaaid en je krijgt heli's op bezoek... :-)


    A-535_01jun82EHGG_scan
    by Bert Visser, on Flickr

  8. #208
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Goh, hebben ze die Safirs nog zo lang gebruikt?

    Adri

  9. #209
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Goh, hebben ze die Safirs nog zo lang gebruikt?

    Adri
    Ja, maar met mate :-)
    In 1982 waren alleen de PH-RLD en -RLS nog vliegwaardig. De rest lag opgeslagen in de Domeinen-hangar op het vliegveld. Het meeste spul is later verkocht. De PH-RLD en de -RLS werden op 9 juli dat jaar uitgeschreven. De -RLD kwam bij de Fokker Bedrijfsschool op Woensdrecht terecht, maar in 1999 werd het toestel opnieuw als vliegwaardig ingeschreven. Het werd in 2014 verkocht in Frankrijf (als F-AYLD, dus Frans oldtimerkenmerk), maar is sinds augustus 2020 weer als PH-RLD ingeschreven.
    De PH-RLS is nog steeds op Eelde, want die werd mooi op 21 augustus 1984 op het RLS/KLS-terrein als monument neergezet. Vijf dagen later was de Eelde vliegshow ter gelegenheid van "30 jaar RLS".
    Ik heb de Safir vandaag nog gezien, maar deze plaat is van 2010 :-)


    PH-RLS_03jan10EHGG
    by Bert Visser, on Flickr

  10. #210
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Gemaaid gras en helikopters... dat is niet vaak een gelukkige combinatie. Als helivliegers proberen te landen in de sneeuw, wordt dat spul rondgeblazen zodat je weinig tot geen zicht meer hebt. Die condities heten in goed nederlands "white-out". In Irak en Afghanistan kwamen de KLu-viiegers er achter dat er ook "brown-out" bestaat: opwaaiend zand dus. Vandaar dat ze vaak bij Eindhoven op GLV5 aan het oefenen zijn.
    Op 28 september 2011 leerden sommige KLu-vliegers dat er ook zoiets bestaat als een "green-out"...


    S-447_28sep11Assen03
    by Bert Visser, on Flickr


    S-447_28sep11Assen04
    by Bert Visser, on Flickr

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •