Pagina 49 van 118 EersteEerste ... 39 47 48 49 50 51 59 99 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 481 t/m 490 van 1177

Discussie: De kluis van Bert

  1. #481
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Vliegtuigen hebben vaak 'wet wings', dus brandstoftanks in de vleugels. Ook in de romp heeft vaak wel één of meer brandstofcellen. Bij een groot vliegtuig, zoals een airliner, zorgt dat voor een groot bereik.
    Maar hoe doe je dat bij een bizjet? Da's vaak maar een klein toestel met ook niet al te grote vleugels, dus geen groot bereik. Sommige modellen Learjet hadden een grote tank aan elke vleugeltip, maar de laatste jaren zie je deze opstelling steeds meer... een enorme 'doos'onder de cabine, voornamelijk voor brandstof, zoals hier bij de Raytheon R.390 Premier-I:


    IMG_0879
    by Bert Visser, on Flickr

  2. #482

    Standaard

    De range is afhankelijk van het verschil tussen startgewicht en gewicht na het verbruik van de brandstof ("landingsgewicht") en niet afhankelijk van de grootte van van het vliegtuig. Maar het wordt wel bepaald door de optimale verhouding van lift en weerstand en de beste specifieke brandstof verbruik. (Tenminste, als ik mij goed herinner van vroeger)

  3. #483
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heron Bekijk bericht
    een enorme 'doos'onder de cabine, voornamelijk voor brandstof, zoals hier bij de Raytheon R.390 Premier-I
    www.aerospace-technology.com : The aircraft carries a usable fuel load of 2,059l in integral wing tanks that fill the entire internal volume of the wings

    Het ontwerp probleem van een zakenjet is dat er geen vrachtruimte onder de vloer zit waar dan in het midden van het toestel ook de vleugel ligger doorheen kan lopen.
    De diameter van de romp ( drukcabine ) bepaald grotendeels de bouwkosten en een zakenjet eigenaar wil graag ( eist ) dat hij rechtop door de cabine kan lopen en er mag zeker geen verhoging in de vloer komen waar de hoofdligger van de vleugel de romp doorkruist. Dus er is maar eigenlijk 1 mogelijkheid, een ronde buis geheel voor de cabine en daaronder word een vleugel geplakt. Het geheel dan met fairings stroomlijnen en dan nog vullen met airco's en toilet tanks etc...

  4. #484

    Standaard

    Precies. En iedere verstoring van de buis-onder-druk is constructief moeilijk en levert gewichtsverhoging op. En dat wil je bij een vliegtuig nooit hebben.

  5. #485
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    De range is afhankelijk van het verschil tussen startgewicht en gewicht na het verbruik van de brandstof ("landingsgewicht") en niet afhankelijk van de grootte van van het vliegtuig. Maar het wordt wel bepaald door de optimale verhouding van lift en weerstand en de beste specifieke brandstof verbruik. (Tenminste, als ik mij goed herinner van vroeger)
    Ah, ongelukkige woordkeuze mijnerzijds. Wat ik bedoelde is dat een grote kist, zoals een airliner, meer ruimte heeft voor brandstoftanks en meer brandstof zou meer bereik moeten betekenen :-)

    Dat ik die grote bak onder de drukcabine aanzag voor een brandstoftank was gewoon een aanname zonder iets te checken. Foutje dus, maar gelukkig hebben we hier experts die me corrigeren. Daar leren we weer van (tenminste ik wel).
    Bedankt, jongens!

  6. #486
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    De Eurofighter EF2000 Typhoon/Taifun/Tifon/(Eufi)... in dit geval 3 Squadron RAF Typhoon FGR.4 ZJ920/QO-A, die op 18 maart 2009 in de vroege avond op Leeuwarden binnenkwam.


    ZJ920/QO-A_18mrt09EHLW08
    by Bert Visser, on Flickr

  7. #487
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Een buitenbeentje: de Antonov An-72, in NAVO-termen een 'Coaler'. De ER-AVD is van Enimex en is helaas wit, omdat het toestel een poos voor de UN heeft gevlogen; die titels zijn nog vaag leesbaar net onder de motoren. Het toestel is hier net geland op de 06 van Schiphol en de reversers zijn geactiveerd.

    ER-AVD_02may07EHAM1
    by Bert Visser, on Flickr

  8. #488

    Standaard

    Bijzondere foto van een bijzonder vliegtuig. Altijd jammer gevonden, dat aangeblazen vleugels nooit populair is geworden bij de vliegtuigboouwers.

  9. #489
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Spotters zijn rare lui... Ze leggen zichzelf regels op wat betreft opschrijven en fotograferen, maar beginnen dan soms te zeuren omdat een bepaald vliegtuigje zeldzaam en/of mooi is, maar niet 'mag' worden geplaat, omdat het niet in hun zelfgemaakte regeltjes past.

    Spotters zijn er in soorten... het begpn in WO2 in de UK, toen militairen en burgers snel probeerden te herkennen wat er aan kwam vliegen: vriend of vijand. Later is dat opgepikt als hobby, maar het bleef in eerste instantie bij noteren van type, registratie en gebruiker. Dat kon natuurlijk uitgebreid worden met herkomst/bestemming, kleurenschema en dergelijke. Voor sommigen kwam daar de fotografie bij en in Nederland is een spotter bijna altijd ook fotograaf. Maar... wat plaat je dan?

    Er zijn civiel spotters, militair, airliner, alleen PH-, alleen KLM, 1 toestel van elke vliegtuigmaatschappij, wel civiel, maar geen zwevers/ultralights, alleen ballonnen en ga zo maar door. De gemiddelde civiel spotter plaat eigenlijk bijna alles.
    De militair spotter echter heeft vaak veel regeltjes. Geen 'vloogtuigen' (toestellen buiten dienst), alleen transport, of jachtvliegtuigen... doe ik wel of niet Politie en Governmentkisten... het houdt niet op. "Als er een roundel opstaat, is het militair, en dat mag het" hoor je ook vaak.
    Politiekisten in Nederland zijn helemaal civiel, maar in het buitenland is die grens niet zo gemakkelijk te trekken.
    Zo kan ik nog een helepoos doorgaan, maar dat doe ik niet, want in de 40 jaar dat ik spotter/fotograaf ben, blijf je botsen met andersdenkenden...

    Gelukkig ben ik vliegtuigveelvraat, ik doe ze bijna allemaal: civiel, militair, goverment, groot, klein... Waarom je een foto ontzeggen als je het toestel leuk vindt? Zeker nu in de digitale fotografie: bij twijfel platen en als je je bedenkt, kun je altijd deleten. :-)

    Waar de hele spottersgemeenschap wel tegenaan zit te hikken is het feit van de onbemande vliegtuigen of Drones. Het vliegt, dus het is een vilieg(end)tuig. Maar er zit geen piloot in...! Tja, ieder moet maar doen wat 'ie leuk vind.

    Lang verhaal kort: twee plaatjes van een UAV (unmanned aerial vehicle) van de KLu van een aantal jaren terug. Ondertussen heeft de KLu al een stel RQ-9 Reapers gekocht en heeft er deze zomer zelfs al eentje boven Friesland gevlogen.


    Y-143_17jun10EHGR
    by Bert Visser, on Flickr
    Een RQ-118 Raven van de KLu.


    Reaper_13jun13EHVK
    by Bert Visser, on Flickr
    En hier een registratieloze RQ-9 Reaper. Er werd gefluisterd dat dit de 12-0141 van de USAF was, die later die maand op de Parijse Salon z'n opwachting zou maken.

  10. #490
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Om bij het UAV/drone thema te blijven... op Eelde is men al een paar jaar bezig om drones te ontwikkelen voor o.a. pakketvervoer, denk b.v. aan medicijnen en dergelijke. Vorige maand had men de eerste geslaagde 'beyond line-of-sight'vlucht met zo'n drone, de PH-8UN:


    PH-8UN_07oct21EHGG1
    by Bert Visser, on Flickr

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •