Pagina 90 van 118 EersteEerste ... 40 80 88 89 90 91 92 100 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 891 t/m 900 van 1177

Discussie: De kluis van Bert

  1. #891

    Standaard

    Hoe krijg je een schuifdeur om die brancard uitsteeksels heen?

  2. #892
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heron Bekijk bericht
    Voor de verandering hier maar weer eens een SE-3160 Alouette-III van de GPLV. Deze A-324 heeft hier een "stretcher-deur". Da's een deur met twee uitsparingen waar de uiteinden van een gewondenstretcher in passen (met hoesjes er omheen om de boel wind- en watervrij te houden). De cabine van de Al.3 is namelijk niet lang genoeg voor een stretcher... en ook niet breed genoeg. Ik moet hier wel betere kleurendia's van hebben, maar die zijn nog niet ingescanned.
    Mijn enige vlucht met een helicopter maakte ik in 1976, tijdens mijn dienstplicht, als 'oefengewonde'. Een klein ritje van Ossendrecht naar Woensdrecht. Er werd voor geloot en ik was één van de gelukkigen. Ik werd, op een brancard, in de Alouette geschoven, naast de vlieger. Omdat ik wat wilde kunnen zien, had ik me op m'n buik laten vastgespen op de brancard. Ik kon door de plexiglazen neus naar beneden kijken. Een aparte belevenis om de grond onder je te zien wegzakken.
    Het is dus goed mogelijk dat in theorie een brancard niet in de lengterichting in de cabine van de Alouette paste, maar in de praktijk kon het wel degelijk.

  3. #893
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Aha, weer wat geleerd. Ik heb ze altijd gezien met 2 stoelen voorin, vandaar.

    Een schuifdeur wil inderdaad niet schuiven als er iets in de weg zit. :-) Ik herinner me het niet, maar ze moeten die deur (of deuren) er dus afgehaald hebben. Zal dus toch eens die dia's moeten opzoeken...

  4. #894

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heron Bekijk bericht

    Een schuifdeur wil inderdaad niet schuiven als er iets in de weg zit. :-).
    Aan een kant de deur dicht, brancard erin schuiven waarbij de draagarmen door het gat schuiven. Dan kan de andere deur gewoon dichtgeschoven worden. Op de foto kun je zien dat er eigenlijk 2 zakken aan de deur hangen, een voor elke draagarm.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #895

    Standaard

    Twee deuren, daar had ik niet aan gedacht. Sherlock Holmes is dan ook geen familie.

  6. #896
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Nog een plaat van diezelfde dag op Deelen, nu van 'de andere helikopter', de Bo-105C. Wel al in de nieuwe 2-kleuren camo, maar nog wel met kleurenroundel:


    B-63_09jun83EHDL_z
    by Bert Visser, on Flickr

  7. #897
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Het wordt weer tijd voor een kleurenplaat.
    Op 26 mei 1985 stond ik weer eens langs de 06-24 van Schiphol. Eén van de wide-bodies van die dag was de ZS-SAS, een B747-244B van de Suid-Afrikaanse Lugdiens. Deze paxkist is later omgebouwd tot vrachtkist. Helaas is dit toestel verongelukt toen het tijdens de vlucht brand kreeg in de lading batterijen.


    ZS-SAS_26may85EHAM
    by Bert Visser, on Flickr

  8. #898

    Standaard

    Deze machine is niet omgebouwd naar freighter. Af fabriek is hij geleverd als Combi, zo is hij ook verongelukt.

    PROBABLE CAUSE: Fire of an unknown origin had possibly:
    1) incapacitated the crew;
    2) caused disorientation of the crew due to thick smoke;
    3) caused crew distraction;
    4) weakened the aircraft structure, causing an in-flight break-up.;
    5) burned through several control cables;
    6) caused loss of control due to deformation of the aircraft fuselage.

    Mvg, Ronald
    Laatst gewijzigd door Classic; 9 maart 2023 om 10:30

  9. #899
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Je hebt gelijk. Mijn verhaal was weer grotendeels uit het hoofd. Behalve de bemanning van 19 zijn er helaas ook 140 passagiers omgekomen,

    De volgende dan maar... een prachtige B707-384C uit 1966 van Olympic in de start vanaf de 24 op Schiphol op 4 januari 1986:


    SX-DBC_04jan86EHAM
    by Bert Visser, on Flickr

  10. #900

    Standaard

    Prachtige foto.
    Weet iemand iets af van de betekenis of achtergrond van de vierde ring in de bovenste rij van de Olympische ringen (de gele dus)?

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •