Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Wat voor een vliegtuig is dit?

  1. #1

    Standaard Wat voor een vliegtuig is dit?

    Ben mijn archief een beetje aan het opruimen, tussen de foto's van Koolhoven vliegtuigen onderdelen, zit bijgaande foto. Weet iemand vatten voor een kist dit is en of deze op Waalhaven is geweest?
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Hallo Martin.

    Volgens mij een Engelse General Aircraft Monospar Universal.

    Aanvulling: Er waren meerdere varianten van de Monospar. Nu volgt wat luchtfietserij van mij.
    Er was ooit in Nederland een "General Aircraft ST-25 Monospar Jubilee", nl. de PH-IPM.
    De PH-IPM was eigendom van N.V. van Melle Confectionary Works, Breskens/Vlissingen.
    Dit toestel had de naam "Dubbele Arend" en kreeg een ongeval op het strand van Zandvoort op 7.5.1937. De inschrijving werd doorgehaald op 14.1.1938.
    Als dit klopt en het dit toestel is, zekerheid heb ik dus niet, is het mogelijk dat dit toestel wel eens een bezoek aan Waalhaven heeft gebracht.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 1 juni 2020 om 15:21

  3. #3

    Standaard

    Hoi Ruud, bedankt voor de informatie.
    Groet-je, Martin

  4. #4

    Standaard

    Dit is niet dit toestel , onder de vleugel is een "E" te zien. Tenzij de Engelse registratie hiervoor een "E" bevatte natuurlijk...
    De PH-IPM had trouwens ook een andere kleur .

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Hallo Eric.

    Ik heb geen foto's gezien van de IPM dus ik zou niet weten welke kleur die had maar je hebt gelijk.
    Na de foto wat te hebben opgelicht zie ik ook de E en daarna een rechte stok. Een I misschien? Als dat zo is dan hebben we weinig mogelijkheden. Engeland was G- maar EI- is Ierland.

    De varianten van de Monospar lijken erg op elkaar, je had ook nog de 'De Luxe', de 'Ambulance', de 'Freighter' en de genoemde 'Universal' en 'Jubilee' en dan nog de GAL.26 en GAL-41 als gemodificeerde uitvoeringen.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 2 juni 2020 om 00:46

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eric7325 Bekijk bericht
    Dit is niet dit toestel , onder de vleugel is een "E" te zien. Tenzij de Engelse registratie hiervoor een "E" bevatte natuurlijk... De PH-IPM had trouwens ook een andere kleur .
    Ik vermoed dat het hier gaat om een "Ambulance" versie van de Monospar, met registraties G-AEYF, G-AEVN of G-AEWN.
    Het zou kunnen gaan om G-AEYF tijdens afleveringsvlucht naar Denemarken (???). De twee andere toestellen zijn in respectievelijk januari 1939 en maart 1937 geschrapt uit het Britse register.

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Eric.

    Ik heb geen foto's gezien van de IPM dus ik zou niet weten welke kleur die had maar je hebt gelijk.
    Na de foto wat te hebben opgelicht zie ik ook de E en daarna een rechte stok. Een I misschien? Als dat zo is dan hebben we weinig mogelijkheden. Engeland was G- maar EI- is Ierland.

    De varianten van de Monospar lijken erg op elkaar, je had ook nog de 'De Luxe', de 'Ambulance', de 'Freighter' en de genoemde 'Universal' en 'Jubilee' en dan nog de GAL.26 en GAL-41 als gemodificeerde uitvoeringen.

    Groet Ruud en blijf gezond.
    Weet natuurlijk niet welke kleur , maar hij was in ieder geval donker geschilderd ...

    https://www.zeeuwseankers.nl/verhaal...d-bij-breskens

  8. #8
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eric7325 Bekijk bericht
    Weet natuurlijk niet welke kleur , maar hij was in ieder geval donker geschilderd ...
    In een Vliegwereld artikel las ik eens dat het toestel een chocoladebruine kleur had

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.268

    Standaard

    Naam: 20200531_173715.jpg
Bekeken: 314
Grootte: 7,7 KB

    Hallo Edwin.

    Ik denk dat je gelijk hebt met de veronderstelling dat het de G-AEYF, G-AEVN of G-AEWN zou kunnen zijn.
    Wat ik aanzag voor een rechte stok lijkt nu inderdaad een schuine stok te zijn.

    Groet Ruud en blijf gezond.

  10. #10

    Standaard

    Weet niet zeker of het ambulance toestel is , ik mis een ruitje.
    Of zijn er gewoon vele uitvoeringen van met verschilde ruit indelingen..
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door eric7325; 4 juni 2020 om 17:50

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •