Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Dramaserie Vliegende Hollanders vanaf 18 oktober 2020 om 21.30 op NPO 1

  1. #11

    Standaard

    Ik vind vooral de software waarmee de F-XX en de andere oude Fokkerszichtbaar worden gemaakt, fantastisch gedaan, compleet met de aerodynamische bewegingkjes in de lucht tijdens het vliegen. Je voelt het vliegtuig.
    Alleen jammer dat alle acteurs op zo'n ruziënde toon met elkaar spreken. Of sprak men in die tijd op die manier? Het lijkt mij weinig spreektaal. Maar ik kijk alle aflevberingen.
    De tragiek van Fokker komt er wel mooi uit. Beroemd en rijk geworden met hout, staalbuis en linnen, maar na 15 jaar niet meer in staat om om te schakelen naar aluminium ontwerp en productie.

  2. #12

    Standaard

    Ik ben het volledig eens met Heron, een compleet onzin verhaal,
    Als de makers van de serie, historie en realiteit hebben willen laten zien is het één grote flop.
    Als het als impressie uit die jaren is bedoelt, is het een aardige weergave.
    Er zijn al een aantal grote missers genoemd, inderdaad is Jan Plesman pas in 1944 omgekomen.
    De misser van een aantal series terug waarbij de F-II wegvliegt uit de hangar in Schwerin met Parmentier als piloot.
    De kist werd gevlogen door Bernaard de Waal, en is nooit op Schiphol geland, maar per dekschuit aangekomen na een noodlanding in Surhuisterveen.
    Dan nog wat kleine details, Anthony Fokker heeft nooit een bril gedragen, zoals in de serie.
    En de zeer knullige scene waarbij hij zogenaamd vlucht per boot naar Amerika, en een greep doet uit een brandkast die in de Fabriek aan de Papaverweg staat.
    Kul, Kul, Kul ik kan niet anders zeggen, geldzaken, zakelijk en privé zowel in Nederland als in Amerika liepen allemaal via banken.
    Jammer dat het het kijkerspubliek zonder historische kennis zo bedot word.

    Henk Steevens

  3. #13
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Persoonlijk vind ik het een best aardige serie. Volgens mij is het doel om de turbulente verhouding tussen de heren Fokker en Plesman te laten zien.
    Ik vind het mooi gedaan. De sfeer voelen van die jaren is al de helft van het plezier. Overigens ben ik het wel eens dat er steeds een ruziehouding is.
    Nu lijkt het net alsof men continue gespannen en akelig naar elkaar deed. In de werkelijkheid zal niet elk woord beladen geweest zijn.
    Maar evengoed praten we over een dramaserie.
    Daarnaast lees ik lectuur om me op het rechte pad van de historie te houden. En van tevoren konden we weten dat dit gedramatiseerd zou zijn, dat helpt me wel in het op waarde schatten.
    Interessant dat men dit thema toch relevant genoeg achtte om er een serie van te maken.

  4. #14
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Volg het ook met veel interesse en vind acteerwerk, aankleding en animaties grote klasse. Natuurlijk kijk je als luchtvaartenthousiast/kenner ook naar alle geschiedkundige missers, zoals hiervoor al genoemd. Maar de spanning en het vliegwerk maken veel goed.
    Opmerkelijk vond ik in de voorafgaande "making of" docu, dat de dramatische problemen met de F-VIIb lichtelijk werden gebagatelliseerd. Het wordt afgedaan als door z'n pootjes gezakt bij passage van een konijne(n)hol. Terwijl er beelden zijn van een complete vleugelbreuk bij de wortel. Die werd in een crash-reparatie versterkt met een staalprofiel, omdat er gedraaid moest worden. Ondanks dat, toch wel een prestatie van de Delware Cy, een veredelde meubelmaker uit Hardinxveld. De beelden van dat drama zijn (voor mij) niet meer te vinden. Maar dat zal wel mijn onkunde zijn

    Adri

  5. #15

    Standaard

    Dat laatste klopt, Jan werd nabij St. Omer neergeschoten en is nooit teruggevonden, na de oorlog heeft Plesman er nog naar laten zoeken.. (en in 1949 verloor Plesman nog een zoon: Hans nabij Bari; haast hebbende naar huis te komen nam hij een KLM vlucht over..).
    Als ik zo de foto's bekijk van Plesman en Fokker dan zie ik o.a. "die hard" karakters en zijn de voortreffelijke acteurs te sympathiek :-)

    En nu zo.avond weer gekluisterd aan de buis!

  6. #16

    Standaard

    Ik denk dat erg veel mensen genoten van de serie t/m meer begrip kregen voor de sfeer/moeilijkheden van toen en wellicht het belangrijkste:
    vele nieuwe geïnteresseerden verworven voor de historische luchtvaart.

  7. #17

    Standaard

    Eens met Hans. Het Fokker-Plesman-conflict lijkt me wel opgeklopt, al was het maar omdat Anthony hier haast nooit was. Dat is het zwakke punt van de serie denk ik.

    De vele gebeurtenissen die historisch niet kloppen vind ik wel erg jammer, maar als je dat afdoet als missers, ga je eraan voorbij dat het gewoon bewuste keuzes zijn van de makers. En dat je soms een andere locatie of een ander vliegtuigtype moet nemen, lijkt me volkomen begrijpelijk, juist leuk om te zien met welke oplossingen ze komen.

    Peter

  8. #18
    Geregistreerd
    8 november 2018
    Berichten
    4

    Standaard

    Ik heb een scan van het originele tentoonstellings boekje van de ELTA uit 1919 zelf gemaakt.
    eventueel kan ik geïnteresseerden het e mailen.
    Ook heb ik een scan liggen van het boek voor piloten met de aanvliegroutes voor alle Nederlandse luchthavens uit 1938.
    Gids voor luchtvarenden.
    eventueel een dm aan m_bruin@hotmail.com
    Laatst gewijzigd door mbruin; 26 december 2020 om 00:51

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •