Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Dramaserie Vliegende Hollanders vanaf 18 oktober 2020 om 21.30 op NPO 1

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard Dramaserie Vliegende Hollanders vanaf 18 oktober 2020 om 21.30 op NPO 1


  2. #2

    Standaard

    Ik heb voor mijn werk al een paar stukken gezien, en ook de making of. En ik vind het best wel een aanrader, ik was positief verrast. Interessante personages, goede acteurs, niet alleen Plesman en Fokker, maar ook Plesmans vrouw en Fokkers vrouwen, en mensen als Smirnoff, Parmentier en Guilonard. En het ziet er best goed uit. Ze hebben maar één vliegtuig echt gemaakt, een F.VII, maar hoe ze digitaal de F.XX bijvoorbeeld neerzetten is best knap. Niet alles is helemaal waarheidsgetrouw, maar daar moet je het niet te gauw op afbranden denk ik. Plesman, een beetje dictatoriaal maar ook wel een goede vader voor zijn mensen, heeft iets met zijn secretaresse, ik weet niet of dat historisch is, maar het wordt in elk geval niet al te banaal neergezet. Jammer vond ik wel dat ze Fokker zelf een vlucht laten maken in de Spin-replica eind jaren 30, en daar wordt hij dan ziek van. Maar ik denk dat jullie het wel willen zien!

  3. #3

    Standaard

    Ik ben erg benieuwd, zie er naar uit om de serie te zien

  4. #4

    Standaard

    Ter herinnering: vanavond 1e aflevering van 8-delige serie Vliegende Hollanders om 21:20 (niet 21:30) op NPO1.

  5. #5

    Standaard

    Als historisch Fokker liefhebber ben ik er eens voor gaan zitten gisterenavond om naar de Vliegende Hollanders te kijken.
    De serie schijnt enorm veel gekost te hebben, dan mag je toch ook verwachten dat het een realistische serie is.
    Ik kan het ook mis hebben, dat de makers de realiteit niet als prioriteit hebben gesteld.
    Goede cast, mooi om eens te zien hoe het er nou werkelijk heeft uitgezien.
    Maar toch, bij typecasting hoeven het geen lookalikes te zijn, maar tegenwoordig met alle grime mogelijkheden had men wel iets aan het haar van
    Anthony Fokker kunnen doen.
    Fokker was op zijn dertigste, tijdens de ELTA, nagenoeg kaal.
    Dan een rondvlucht met een Tiger Moth in 1919, de Moth heeft zijn eerste vlucht gemaakt in 1931.
    In één van de ELTA hangars staat een Norseman, die zijn eerst vlucht in 1935 heeft gemaakt.
    Ik ben benieuwd aan wiens brijn de scene is ontsproten waar Fokker staande de liefde bedrijft met een dame van lichte zeden.
    Fokker wordt vanaf het begin al weggezet als een womanizer in de serie, wie de historie goed kent en zijn autobiografie en biografie(n) kent
    weet wel beter.
    Op alle bestaande foto en film opnames van de ELTA, is Plesman in zijn luitenants uniform te zien, heb ik gemist in deze aflevering.
    Generaal Snijders, als mede oprichter van de ELTA heb ik helemaal gemist.
    Ik zal wel te kritisch zijn, maar kijk toch uit naar de tweede aflevering.

    Henk Steevens

  6. #6
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik was in positieve zin verrast, in die zin, ik vond het een goede eerste aflevering.
    Eens met Henk, ik verwonder me over het uiterlijk van de acteur die Fokker speelde, bovendien hoe hij geportreteerd werd. Een feestvierende womanizer was hij toch beslist niet.
    Ik kijk in ieder geval uit naar de volgende aflevering!
    Groeten,
    Edwin

  7. #7

    Standaard

    Die Tiger Moth ziet er voor 99% van de mensen oud genoeg uit, ze wilden een vliegende kist voor die scène met die Neeltje. Dat is toch wel een begrijpelijk compromis.

    De persoonlijkheid van Fokker... ik weet het niet of die nou zo slecht is neergezet? Ik weet RL van twee echtgenotes en minstens twee vriendinnen. Hij liet grote jachten bouwen en hij had een chalet in Zwitserland, het lijkt me allemaal niet iets voor een kluizenaar. Dus klopt het traditionele beeld wel?

    Als we het over realisme hebben, heb ik veel meer moeite met een gesprek met Hermann Göring op de ELTA. Ik weet haast wel zeker dat dat niet historisch is, verdrag tussen Duitsland en Rusland is van 1922. En dan Albert Plesman die een deal in de wielen rijdt. Nee, dat gaat me wel een beetje ver.
    Laatst gewijzigd door Fogg; 20 oktober 2020 om 02:02

  8. #8

    Standaard

    Dat valt mee, ik had van luchtvaart "puristen" veel meer kritiek verwacht:-) Wat natuurlijk ook niet klopt is die crash van die driemotorige F.K. 33 - is nooit gecrashed en ging na 2 jaren KLM naar Duitsland. Maar drama/verhaal vereist soms wat creativiteit ter het blijven boeien (hoewel, die suggestieve scene van die ontzettend leuke mvr Plesman -Sanne Hanssen- met een gigolo vond ik nogal ver gaan zoiets out of the blue te verzinnen; laat staan die wip van Albert..).
    Van Anthony als mens zo enorm veel negatiefs gelezen en in de serie best richting sympathiek, wekt medeleven op (lijkt onjuist) en neergezet als een loser met z'n linnen en hout (wat totale onzin is, op een moment was hij wereldmarktleider - dat had naar voren moeten komen t/m hoeveel kisten hij bouwde, passagiers vervoerde). De serie doet je ook nadenken over alle politiek, gemanipuleer en moeilijkheden in die tijd..
    Ik had ergens gelezen dat het budget relatief helemaal niet zo groot was en vindt het verder allemaal heel knap gedaan t/m prima spelers (wie ook zo'n mooi gecaste rol speelde: Pfalz). Je gaat het jammer vinden die pioniers nooit ontmoet te hebben en dat boek over Fokker van Dierikx moet ik toch eens lezen (wat is het beste boek over de mens en Fokker?)

    Al met al een hele fijne serie!! (grootste compliment: mijn zoon van 27 die meer van het rauwe, snelle en militaire is; die vind de serie ook echt fijn). Nu nog eentje over Koolhoven... (ik werk aan een script)

  9. #9

    Standaard

    Tja, je kan ook zeggen dat de serie ons hier blijkbaar toch niet zo heeft beziggehouden, mij uiteindelijk ook niet, maar ja, ik volg eigenlijk geen enkele tv-serie. Goeie acteurs inderdaad, een aantal scènes waar ik van onder de indruk was, maar andere scènes en gebeurtenissen toch wel erg over de top. Wel lofwaardig dat dit gemaakt is. En de recensies en de kijkcijfers zijn kennelijk wel goed.

    Peter

  10. #10
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Ik heb tot nu toe elke aflevering gezien en het is - als je niks van de geschiedenis weet - een goed en soms spannend verhaal. Maar net als in Hollywood normaal is, worden er een paar namen gebruikt van echte personen en wat echte gebeurtenissen en wordt er een compleet onzinverhaal omheen verteld. Goed voor de kijkcijfers, maar niet voor de feitenkennis.

    Voorbeelden die mij opvielen:
    Koolhoven 'Dikke Dirk' is niet gecrashed en volgens mij die DeHavilland Moth in de London-Melbourne race ook niet. Ik weet niet meer welk model ze in de serie hadden, maar er heeft een Puss Moth meegedaan en die is gefinished (2e in de handicap en enige solovlieger!)
    Ook is in de serie zoon Jan Plesman verongelukt in de Alpen met een KLM-toestel. Volgens mij is die in 1944 in een Spitfire neergeschoten boven Frankrijk.

    Maar ik ga zondagavond toch wel weer kijken :-)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •