Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Discussie: Radiowagens 1940

  1. #1

    Standaard Radiowagens 1940

    Hi,

    Ik ben wanhopig op zoek naar informatie over en fotos van de radiowagens die in 1940 door de ML werden gebruikt. In principe had iedere JaVA en VerVA ten minste een zo'n wagen, maar daar houdt de informatie zo'n beetje op. Er wordt wel regelmatig melding gemaakt van het gebruik van de wagens, maar details zijn er zelden.

    Door wie waren ze geproduceerd?
    (Ik vermoed DAF, maar ben niet zeker. Wel is er een bron die meldt dat DAF Trado trekkers radiowagen aanhangers trokken).

    Wat voor radios waren aan boord?
    (Ik neem aan de zelfde NSF VR22/48/67 sets als gebruikt in de vliegtuigen, maar wederom geen enkele bevestiging).

    Fotos?
    (Er staat 1 vage foto in Molenaar, dat is alles).

    Hopelijk kunnen jullie wat licht brengen!
    Groeten,

    Pieter

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik heb het complete verslag mbt de meidagen van alle radiogroepen, ik zal eens kijken. Mij lijkt het logischer dat de vrachtwagens Chevrolets of Fords waren.

    Groeten,
    Edwin

  3. #3

    Standaard

    Hi Edwin,

    Nog wat kunnen vinden?

    Pieter

  4. #4
    Geregistreerd
    8 mei 2011
    Locatie
    Flevoland
    Berichten
    174

    Standaard

    Ken tot op dit moment maar één foto van een Ford-Trado radiowagen van de LVA. Het zou kunnen dat later meer geleverd zijn. Weet daarnaast dat er door DAF een kleine serie radio-aanhangers zijn geleverd, een aantal weet ik niet.

    Trouwens die Ford-Trado is ook de enige die ik ken als zijnde van de LVA. De landmacht had daaraan tegen meerdere Trado's ingebruikt zowel op Ford als op Chevrolet chassis. Al waren de Fords in de meerderheid.

  5. #5

    Standaard

    Hi allemaal,

    na de inspirerende discussie over de T5-radio en de resultaten daarvan, wil ik toch proberen dit lijntje weer eens te activeren. Het blijft me frustreren dat ik helemaal niets weet over de radiowagens. Er zijn slechts twee fotos van (een in Molenaars standaardwerk, een in Edwin's C5-boek), maar verder is er niets vinden.
    Dus hoor graag wat jullie er nogvan weten.

    Groeten, Pieter

  6. #6

    Standaard

    Beste Pieter, anderen,
    Ik heb geen fotomateriaal, wel informatie uit gevechtsverslagen en stukken uit het Nationaal Archief. Komende week heb ik de tijd om alles op een rijtje te zetten. Per verkenningsgroep waren er in elk geval (een) twee radiowagens beschikbaar in de meidagen, die volledig en naar wens hebben gefunctioneerd.

  7. #7
    Geregistreerd
    18 februari 2013
    Locatie
    Asperen
    Berichten
    1.566
    Weblogartikelen
    4

    Standaard

    Staat er ook niet iets van in de G.1 boeken?

  8. #8
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Pieter H.

    Zijn onderstaande foto's van nut voor je? Bron "De Koninklijke Nederlandsche Landmacht", uitgave 1938/1939(?).

    Automobielzendontvanger voor communicatie met vliegtuigen.


    Interieur van de automobielzendontvanger.


    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 16 augustus 2015 om 17:13

  9. #9

    Standaard

    Ruud,

    hele leuke fotos, bedankt.
    Ik denk wel dat het hier radiowagens van het leger betreft, niet van de luchtmacht. Het leger gebruikte best geavanceerde radiosystemen voor de communicatie binnen met name artillerie-afdelingen.
    Voor zover ik weet waren de luchtmacht radiowagens echter groter, meer een vrachtwagen dan de redelijk kleine cabine op de 2e foto.
    Helaas heb ik nog te weinig fotos van de verschillende systemen om te bevestigen welke de radio-installatie op de foto precies was.

    Maar een goed begin! Groeten, Pieter

  10. #10
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Pieter H.

    De foto's kwamen uit het hoofdstuk "Het Luchtwapen" van het genoemde boek.
    Dat hoofdstuk beslaat in totaal 5 blz. van het gehele boek en heeft 34 foto's.

    Aanvulling. Vond nog een paar regeltjes uit "Mars et Historia", 22e jaargang, nr. 4. Let op de laatste alinea over de LVA:
    De samenwerking met defensie ontstond in 1934 toen Huub met Kapitein Ir. P.H. van der Trappen van de K.M.A. de zogenaamde Trado-ombouwconstructie (Van der Trappen-Van Doorne) ontwikkelde, die van een 4-wielige vrachtauto een 6-wielige terreinwagen maakte met 4 aangedreven achterwielen met een voor die tijd ongekende terreinvaardigheid. De Artillerie van onze Koninklijke Landmacht (KL) kon eindelijk de Fordson landbouw-tractoren, die het zware geschut trokken, aan de kant zetten en Trado-trekkers voor het zware geschut zetten. In 1935 werden de eerste 10 stuks bij DAF aangeschaft, waarna er nog diverse aanvullende orders werden geplaatst. Honderden van oorsprong Chevrolet of Ford vrachtauto's werden zo door DAF omgebouwd en aan de KL afgeleverd.

    Ook voor de Luchtvaart Afdeling werden deze voertuigen aangeschaft onder andere voor het trekken van radio-aanhangwagens die ook al door DAF waren geleverd. Vast staat dat in 1938 radio-aanhangwagens van het type VW4 (volgwagen), met een draagvermogen van rond de 4 à 5 ton, werden besteld, zodat we dit jaar ook nog eens kunnen spreken over een 50-jarige samenwerking van DAF met de Klu. Een tweetal vermoedelijk bijbehorende Trado-trekkers werden in 1939 door het Luchtvaartbedrijf in augustus 1939 besteld voor een bedrag van 13.200 guldens.

    Groet,
    Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 17 augustus 2015 om 01:00

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •