Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Souburg / De Schelde

  1. #1

    Standaard Souburg / De Schelde

    Hallo forum,

    Een paar foto's, hoogstwaarschijnlijk genomen op vliegveld Souburg of bij de vliegtuigfabriek van De Schelde, kan ik niet goed lokaliseren.

    https://www.zeeuwsarchief.nl/onderzo...zk_alle=PH-AJI

    De foto's komen bij De Schelde vandaan en de Moth is daar kennelijk in onderhoud. De tweede foto lijkt genomen bij het uitrijden van het vliegveld aan het kanaal. Daar reed een tram. Maar de schutting en het gebouw links zie ik op andere foto's van Souburg niet. Is dit dan bij de fabriek? Ik denk dat die verder naar het zuiden langs het kanaal was, maar ik weet niet waar. Er lijkt ook wel een aftakking van het tramspoor te zijn, met een glinsterende rails en een hefboompje van een wissel? En wat is het markante gebouw aan de overkant? Ik dacht het station Vlissingen Stad, maar het schuine dak klopt toch niet.

    Het betegelde platform is ook op andere foto's van De Schelde te zien. Er is een zwart-wit kastje met een brandstofpomp van de Stanavo, hier net te zien boven de ondervleugel. Is dit bij De Schelde, of ergens op het vliegveld?

    https://www.zeeuwsarchief.nl/onderzo..._alle=513.3577

    Peter

  2. #2

    Standaard

    Merkwaardig: de registratie bestemd om van onderen te zien, is geschilderd aan de onderkant van de bovenvleugel. Is dat niet tegen de regels van de Rijksluchtvaardienst van die tijd? Het is waarschijnlijk nauwelijks te zien bij het overvliegen.
    Wat mij ook opviel, weet iemand wat het rechthoekige stangenstelsel aan de onderkant van de benedenvleugel is? Is dit een sproeivliegtuig wellicht?

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Het Zeeuws Archief lijkt hier wel heel erg amateuristisch. Alle vijf de foto's zijn van de PH-AJI en telkens door het archief "onbekend vliegtuig" genoemd.
    Is er nu werkelijk niemand bij dat archief die op het idee komt om even te controleren waar de PH-AJI voor staat nl. een De Havilland DH.60G Gipsy Moth?
    Als de foto's inderdaad uit 1935 zijn zoals men aangeeft dan was hij op dat moment eigendom van NV Batschari's Sigarettenfabriek, Den Haag/Waalhaven.
    Dit toestel is in Nederland enige malen van eigenaar gewisseld.
    Tijdens de bezetting is het door de Luftwaffe in beslag genomen en door 1./NJG-1 op vliegveld Venlo gebruikt. Afgeschreven Venlo, 15.4.1942.
    (Bron: Herman Dekker).

    Groet Ruud en "stay safe".
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 19 oktober 2020 om 11:37

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    Merkwaardig: de registratie bestemd om van onderen te zien, is geschilderd aan de onderkant van de bovenvleugel. Is dat niet tegen de regels van de Rijksluchtvaardienst van die tijd? Het is waarschijnlijk nauwelijks te zien bij het overvliegen.
    Wat mij ook opviel, weet iemand wat het rechthoekige stangenstelsel aan de onderkant van de benedenvleugel is? Is dit een sproeivliegtuig wellicht?
    Het toestel werd gebruikt voor 'reclamevliegtuig', las ik ergens. Maar verder weet ik het ook niet.

  5. #5

    Standaard

    Ruud, dit is wel het beste regionale archief wat ik gevonden heb, zeker qua beschikbaarheid van hi-res foto's. Dat ze niet veel van luchtvaart weten, kan je ze moeilijk kwalijk nemen. Moet je eens bij het NIMH gaan kijken wat een rare fouten ze daar maken.

    Het tegelplatform lag op het vliegveld achter de loods met Stanavo erop, heb ik intussen gevonden. Dus ik ben wel bevredigd dat het toestel inderdaad op Souburg is gefotografeerd.

    Weet iemand waar de vliegtuigbouw van De Schelde was? In 'de timmerfabriek?' Concreet, waar is de S-20 precies gebouwd?
    https://www.airhistory.net/photo/201088/Y-200

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •