Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Glasdia Fokker H-NABV

  1. #1
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard Glasdia Fokker H-NABV

    Hallo,

    ik bezit een mooi glaspositief (dia?) van de H-NABV op Schiphol. Het lijkt een F.IIi, maar het valt me op dat de vleugel los staat van de romp. Weet iemand of dit een bijzonder toestel was? Ik kan er weinig over vinden. Ik ben ook benieuwd naar de datum van de foto. Op het frame staat 'Vliegkamp Schiphol' geschreven. Ik zou graag leren of er iets over te zeggen is.

    Naam: 32CDF05F-1065-4A67-8A38-475D2BEC8167.jpeg
Bekeken: 625
Grootte: 303,7 KB

  2. #2
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Erg mooie plaat!

    Uit de registers van de webstee van Herman Dekker:
    H-NABV Fokker F.III 1663
    29
    10.08.1922 Koninklijke Luchtvaart Maatschappij voor Nederland en Koloniën, 's-Gravenhage/*Schiphol.
    28.02.1929 Inschrijving doorgehaald, opgenomen in Tweede Register.
    PH-ABV, (VH-UQF)
    waarbij "1663" het constructienummer van Fokker is, en "29" het zoveelste toestel ingeschreven in het register. In 1929 kwam er een 2e register, nu met "PH-" registraties. Dit register liep tot 1949. We zijn nu nog met het derde register bezig.

    PH-ABV Fokker F.III 1663
    1 H-NABV
    28.02.1929 Koninklijke Luchtvaartmaatschappij voor Nederland en Koloniën, 's-Gravenhage/*Schiphol.
    03.12.1930 Inschrijving doorgehaald.
    (VH-UQF). Afgeschreven Salamaua, 18.3.1931.
    De registratie "VH-UQF" staat tussen haakjjes, dus die registratie was wel gereserveerd, maar niet opgenomen.

    Zoals altijd een zeer nuttige webstee van Herman: http://www.hdekker.info/

  3. #3

    Standaard

    Hier staat interessante informatie over de F.III parasol, zoek op de pagina even op 'parasol'. Dus NABU en NABV waren zo verbouwd, en KLM hoopte dus op snelheidswinst.
    http://www.dutch-aviation.nl/index5/Civil/index5-2%20F3.html

    Peter

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Ook de 'RR2' (c/n 1653) van de Duits/Russische Deruluft vloog als parasoldekker. Waarschijnlijk was dit door de firma Grulich verbouwd omdat het toestel als Fokker-Grulich te boek staat.

    Groet Ruud en "stay safe", we zijn er nog lang niet van af.

  5. #5
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Bedankt, dat is een boel info! In 'mijn' foto heeft het toestel dus een Rolls Royce Eagle VIII - want de piloot zit links. Het toestel is door de KLM omgebouwd naar een parasol configuratie waarbij de vleugel vrij staat van de romp.

    Op het bewijs van inschrijving (van 1924?) is deze motor doorgestreept, en staat de Gnome-Rhône Jupiter genoemd. Het toestel staat nog steeds aangeduid als parasol, maar dit lijkt voor alle FIII's het geval te zijn, ook als de vleugel aan de romp aansluit. Dat zegt dus niet per se iets over deze vleugelconfiguratie.

    Op de website van H Dekker staat een foto van het toestel, waarbij het weer terug omgebouwd is naar een vleugel die op de romp aansluit. Het toestel heeft hier de Gnome-Rhône Titan motor. Dit dus dus in of na 1928 geweest. In 1930 (of 1931?) is het met pensioen gegaan.

    Ik heb ondertussen een betere scan van de dia gemaakt. Ik ben erg benieuwd of er nog meer exemplaren van zijn ik heb de foto nog niet online kunnen vinden.

    Naam: img004.jpg
Bekeken: 601
Grootte: 531,4 KB

  6. #6
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

  7. #7

    Standaard

    De H-NABV is vanaf dag één voorzien van de vrij dragende vleugel.
    Op het voorlopig Bewijs van Inschrijving, uitgegeven 10 augustus 1922, zien we dit bij de beschrijving:
    "Landvliegtuig, Parasol-ééndekker, met vrij dragende vleugel. één zitplaats v/d bestuurder. Kajuit voor zes passagiers."
    De foto op dit bewijs geeft dan ook meteen de doorslag.

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald Dijkstra

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jorri Bekijk bericht
    ...........
    Op de website van H Dekker staat een foto van het toestel, waarbij het weer terug omgebouwd is naar een vleugel die op de romp aansluit. Het toestel heeft hier de Gnome-Rhône Titan motor. Dit dus dus in of na 1928 geweest. In 1930 (of 1931?) is het met pensioen gegaan.
    ...........
    Wat is precies de URL van de webpagina met die foto?

  9. #9

    Standaard

    Het is een mooie duidelijke foto, Jorri. Mag ik hem op AirHistory.net plaatsen?

    Peter

  10. #10
    Geregistreerd
    7 februari 2012
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    204

    Standaard

    Hoi Peter, dat is goed. Misschien een beetje pedant, maar kun je er 'Collectie J. Koolen' bij zetten?

    Ruud, dat is ook een prachtige foto. Mooi om het toestel hier in Rotterdam te zien!

    Dagger, de URL is: https://www.hdekker.info/registermap.../abv%3bHvO.jpg

    Ronald, ik zie dat andere F.III's op hun bewijs van inschrijving ook zijn aangeduid met 'parasol eendekker vrijdragende vleugel'. Bijvoorbeeld de H-NABN, H-NABQ, H-NABR, H-NABT en de H-NABU. Zou het niet gewoon de aanduiding zijn geweest voor een hoogdekker zonder vleugelsteunen? Dat eerste bewijs van inschrijving, is dat dezelfde die op de website van H Dekker staat, of een andere? Ik zie daar geen foto op staan.
    Laatst gewijzigd door Jorri; 21 november 2020 om 12:44

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •