Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23

Discussie: WW-II crashes in Nederland, Noordzee en Engels Kanaal

  1. #11

    Standaard

    Dag Hans,
    Er is inderdaad wel het nodige veranderd in het museum... Het oorlogsdeel is bv. in de winter van 2017/2018 totaal aangepast... We hebben daar alles uitgehaald en opnieuw, met een heel andere opzet, weer opgebouwd en ingericht: Dat zul je niet meer herkennen, mocht je nog weten hoe het eruit zag :-)
    We hebben het 'oorlogsdeel' onderverdeeld in 5 vaste thema's: Texel in de 2e Wereldoorlog, de luchtoorlog op en rond Texel, de Atlantikwall op Texel, de Georgische Opstand, de bevrijding en de nasleep van de oorlog op Texel. Ook is het museum inmiddels in het bezit van de grote bunker tegenover het vliegveld waar d.m.v. een speciale techniek het verhaal over de Georgische Opstand in en rondom het vliegveld wordt verteld.
    Verder is in de loop van de tijd ook het luchtvaartdeel aangepast den ook daar is het behoorljk wat veranderd!
    OK, neem als je op Texel komt zeker even contact met me op want ik wil je met alle plezier even rondleiden in het museum...

    En ja, het monument van De Mok is van een Beaufighter (NE746); Als je in mijn database bij "Crash Area" even "West Frisian Islands" selecteerd en bij Crash Location Texel invult dan zie je vanzelf alle crashes op Texel als je op de knop "Crash Map" klikt!
    Let er wel op dat de crash locatie soms niet de locatie van het monument is omdat deze daar niet geplaats kon worden :-)
    Het toestel bij De Krim is de Stirling LK200; we hebben daar aardig wat materiaal over in het museum!

    Gr. Jan

  2. #12
    Geregistreerd
    25 juni 2010
    Locatie
    The dark side of the moon
    Berichten
    5.239

    Standaard

    Naam: 102_1103.jpg
Bekeken: 325
Grootte: 463,0 KBNaam: 102_1104.jpg
Bekeken: 352
Grootte: 415,2 KBNaam: 102_1110.jpg
Bekeken: 318
Grootte: 477,6 KB
    Laatst gewijzigd door jan wullink; 25 mei 2021 om 13:55
    Als WO2 verzamelaar, verzamel je uit interesse naar het verleden.

  3. #13

    Standaard

    Zoo, dat ziet er mooi uit zeg! Is men al lang bezig met deze Scheldemusch?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #14
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Ik als tekenaar / constructeur ben ook wel benieuwd welk tekeningen ze gebruiken.

  5. #15

    Standaard

    Ergens in begin 2014 is men begonnen met de Scheldemusch, maar helaas heeft dat werk sowieso een jaar stil gelegen i.v.m. corona.
    Het is wel de bedoeling er dit jaar weer wat aan te gaan doen...
    Overigens zal er nooit mee gevlogen worden, en dat is ook niet de bedoeling van dit project, maar... Het model wat je op de middelste foto van Jan Wullink ziet kan dit wel :-)
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  6. #16

    Standaard

    Ik 'bemoei' me niet direct met het Scheldemusch project Pim, maar volgens mij worden er kopieën van de originele tekeningen gebruikt!

  7. #17
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JanN Bekijk bericht
    Ik 'bemoei' me niet direct met het Scheldemusch project Pim, maar volgens mij worden er kopieën van de originele tekeningen gebruikt!
    De reden dat ik het vraag is omdat ik op de foto's een tekening aan de muur ziet hangen. Ik heb die tekening ook :

    Naam: smu56.jpg
Bekeken: 287
Grootte: 86,5 KB

    En daar is iets raars mee .......

  8. #18

    Standaard

    Hoi Jan,

    Zoals gezegd, een mooi project. Is er een originele motor beschikbaar?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #19

    Standaard

    Tja, dat zou best kunnen, maar daar weet ik helaas niets van... Dat weten de bouwers wellicht beter, maar die zul je hier niet op het forum tegen komen denk ik :-)
    Staat me overigens wel iets van bij dat er meerdere tekeningen zijn, maar dat weet ik niet zeker...
    Mocht je even in contact met ze willen komen dan is dat uiteraard geen probleem... Ga even naar de museum website en stuur even via de website een berichtje naar het museum; Ik zal er dan voor zorgen dat je bericht wordt doorgestuurd naar de 'bouwers'...

  10. #20

    Standaard

    Ja, volgens mij is de motor origineel...
    Op de NIMH beeldbank is overigens een fraaie foto te zien van het toestel wat op Texel was tijdens de opening van het vliegveld op 26 juni 1937.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •