Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Royal Mail

Hybrid View

Vorig bericht Vorig bericht   Volgende bericht Volgende bericht
  1. #1

    Standaard Royal Mail

    Vandaag vraag ik me af, waarom staat er eigenlijk zo prominent Royal Mail op de KLM-vliegtuigen in de jaren 30?

    Ik neem aan dat dit de Britse post is en niet de Nederlandse post. De PTT was in naam ook niet 'koninklijk' volgens mij. Had de KLM dus een contract met de Britse post? Ik weet dat de KLM ook wel regelmatig Britse passagiers meenam naar India, maar het is toch wel opmerkelijk, met heel erg een Britse staatsinstelling, of niet? Is er meer over bekend? Het postvervoer was toch erg belangrijk.

    Fijne jaarwisseling,
    Peter

  2. #2
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Vandaag vraag ik me af, waarom staat er eigenlijk zo prominent Royal Mail op de KLM-vliegtuigen in de jaren 30?
    Ik neem aan omdat de posterijen destijds een staatsbedrijf was en ook post bezorgde van het koninklijk huis dat ze bij de KLM dachten "Mail" klinkt zo gewoontjes dus "Royal Mail" veel beter

  3. #3

    Standaard

    Dus je gaat ervan uit dat het over de Nederlandse post gaat, Pim, maar dat denk ik dus niet.

    Vergelijk ook de typografie.
    https://nl.pinterest.com/pin/631700285221842564/
    https://www.etsy.com/dk-en/listing/6...autumn-cruises

  4. #4

    Standaard

    #2 + #3
    Peter en Pim zou het misschien te maken kunnen hebben met het feit dat KLM vrijwel vanaf de oprichting al "Koninklijk" was en de taal in
    de luchtvaart Engels is? Zomaar een gedachte...

  5. #5

    Standaard

    Hoi Trudy,

    Je bedoelt dat het als het ware vanzelf koninklijk postvervoer werd, omdat het per KLM was. Tja, misschien wel,
    Het lettertype is wel hetzelfde als van de KLM zelf, dus wat ik daarover zei is een beetje onzin waarschijnlijk.
    Maar ik vind het toch wel heel apart dat het er alleen in het Engels staat, als het niet over de Britse Royal Mail gaat.

  6. #6
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Ik dacht zo om dit vraagstuk van de andere kant te benaderen en wel vanuit de postkant.....

    Zodoende kwam ik op de volgende website uit : NEDERLANDSE VERENIGING VAN AERO-PHILATELISTEN

    Afdeling Hilversum, de heer Rob Westhuis ging eens rondvragen en de heer Jacques Bot kwam met het volgende antwoord :

    Op verzoek Pim antwoord heer Bot verwijderd.



    Dus word vervolgd................
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 10 januari 2021 om 20:53

  7. #7

    Standaard

    Had de vermelding van "Royal Mail" niet meer te maken om enig aanzien te genieten van de Britten, bij het overvliegen van al die Britse koloniën vanaf Egypte to aan Singapore? Misschien kreeg het vliegtuig daardoor voorrang bij tanken of andere behandelingen.

  8. #8

    Standaard

    Dat de Pelikaan als eerste ROYAL MAIL op de neus kreeg vanwege de beroemde kerstvlucht in december 1933, zoals Iwan Smirnoff blijkbaar suggereerde, lijkt me niet juist.
    In het boek "Douglas DC-2 De Eerste Blikken Vogel van de KLM en de KNILM" staat op pagina 149 een foto van de Pelikaan met ROYAL MAIL op de neus, en met het bijschrift: "Schiphol, 25 mei 1933. De Fokker F.XVIII 'Pelikaan' vlak vóór vertrek naar Batavia voor Indië-vlucht Nr.131. Dit was zijn 7e retourvlucht. In totaal heeft de Pelikaan 24 Indië-vluchten volbracht."
    Op pagina 148 staat een foto, gedateerd 24 augustus 1933, vertrek van de F.XVIII 'Kwartel' voor Indië-vlucht Nr. 144.
    De vermelding ROYAL MAIL werd dus al maanden voor kerstvlucht 1933 op meerdere neuzen gevoerd.

    Niet alleen de F.XVIII's hadden ROYAL MAIL op de neus. De F.XII PH-AII "Ibis" en de F.XII PH-AIJ "Ijsvogel" hadden dat ook op (ongedateerde) foto's in een van de gele boekjes van HH (Civiele register Deel 2).
    In eerdergenoemd DC-2 boek staat op pagina 147 een foto van een F.XII , met ROYAL MAIL op de neus, op het vliegveld van Bagdad, onderweg naar Indië in 1933. Op pagina 150 een foto van de F.XII 'Havik' , met ROYAL MAIL op de neus, na aankomst van de laatste met een Fokker gevlogen Indië-vlucht op 13 juni 1935.
    Daarna namen de DC-2's de Indië-vluchten over, blijkbaar zonder ROYAL MAIL op de neus want ik ken althans geen enkele foto waarop dat wel zo zou zijn.

    Ook van de F.XX 'Zilvermeeuw', die toch de kerstvlucht 1933 had moeten vliegen, heb ik nooit een foto met ROYAL MAIL op de neus gezien. Nou is dat geen absoluut bewijs want ik ken immers niet alle foto's, en bovendien zowel dat opschrift als de naam van het toestel stonden dan links dan rechts op de diverse Fokkers.

    Zo ook op de F.XXXVI 'Arend'. Ruud heeft enkele jaren geleden een foto geplaatst van de 'Arend' met ROYAL MAIL op de rechterzijde: https://www.nederlandseluchtvaart.nl...8&d=1474040171 maar er zijn ook vele foto's van de 'Arend' waarop rechts niets te zien is. Hier staat het links op de 'Arend' : https://www.airliners.net/photo/KLM-...XXXVI/266177/L
    Het lettertype van AREND en ROYAL MAIL is hier duidelijk hetzelfde (let op A en R) en bovendien gelijk aan dat van de opschriften KONINKLIJKE LUCHTVAART MAARSCHAPPIJ en ROYAL DUTCH AIRLINES zoals op andere foto's te zien is, bijvoorbeeld in het gele boekje Civiele Register Deel 3 van HH. Overigens is dat bij oudere Fokkers niet altijd precies hetzelfde.
    Daarin staan ook foto's van de F.XXII PH-AJP 'Papagaai' en de F.XXII PH-AJQ 'Kwikstaart' met ROYAL MAIL op de neus. Op een van de foto's van de 'Papagaai' staat onder de naam alleen nog ROYAL en is het woord MAIL overgeverfd, maar met wat moeite toch nog wel te onderscheiden: https://nimh-beeldbank.defensie.nl/f...2&filterAction
    Foto van de F.XXII PH-AJR 'Roerdomp' met ROYAL MAIL op de neus: https://www.airhistory.net/photo/136628/PH-AJR

    Het boek "The Fokker Fours" heb ik niet, maar ik weet wel dat daarin een foto staat van de F.XXXVI 'Arend' gedateerd 3 september 1937 met links op de neus AREND in lichte (witte?) letters en daaronder ROYAL MAIL in donkere (zwarte?) letters.
    Dus jaren na de introductie van de DC-2 vloog in ieder geval de 'Arend' nog steeds rond met dat opschrift.
    Laatst gewijzigd door Dagger; 9 januari 2021 om 14:58

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •