Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Jouw luchtdoop

  1. #1
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    534

    Standaard Jouw luchtdoop

    Wellicht een idee om jouw eerste vlucht hier te publiceren, mits vastgelegd op de gevoelige plaat uiteraard.


    Naar aanleiding van de Safir foto's in Berts kluis, ben ik gaan graven in mijn fotoarchief (nou ja archief ), want ik wist dat ik ergens de vastlegging had van mijn luchtdoop.
    Gevonden:
    Naam: SAAB Safir 1e vlucht.jpg
Bekeken: 427
Grootte: 73,3 KB

    Een SAAB Safir PH-UEE (of PH-UFF?) Plaats: vliegveld EHTX (Tessel), datum: 23 aug '60. 14 Jaar was ik en mijn vader mocht ook mee achterin. Opname met zijn Kodak boxje.

    De zweefvliegdoop was een jaar later met een Ka-4 Rhönlerche PH-246 op EHHV (H'sum)
    Naam: Rhönlerche PH-246.jpg
Bekeken: 495
Grootte: 87,6 KB

    Hij vliegt nog. 60 Jaar geleden was hij natuurlijk nog KNVvL geel.


    Adri

  2. #2
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    534

    Standaard

    Dit is niet aangeslagen. ‘k Vermoed dat bij veel luchtdopen er zoveel emotie komt kijken, dat je vergeet af te drukken.
    Voor wat betreft mijn luchtdoop, ik heb een vage herinnering aan een eerdere vlucht boven A’dam met een DH Dove van Martin Schröder/Air Charter. Iemand daar ook een herinnering aan?

    Adri

  3. #3

    Standaard

    Adri, jouw zweef-doop was in 1961 en de Rhön staat hier boven...jouw laatste vlucht was in 2009 "in een stuk plastic"...heb ik net opgezocht.
    mijn zweef-doop was in 1958 op De Kooy, in 1959 gevolgd door een motor-doop op Schiphol... een groepje Helderse zweefvliegers mocht mee met een
    lesvlucht, gegeven door Lex Bosman (door Jaap al eerder genoemd), het vliegtuig type weet ik niet meer maar het was beslist niet een DC-8...deze kwam pas
    in 1960...ik was het enige meissie in de groep en kreeg daarom een grondige uitleg over de pantry, aardig bedoeld doch ik was meer geïnteresseerd in de vlucht zelf...

  4. #4

    Standaard

    Hallo Breeze,

    We hebben eerder zo'n draadje gehad in 2015.
    Dit draadje heette: "Eerste vluchten en vliegbewijzen". Als je daar op zoekt zul je nog meer vinden.
    Toen hebben diverse mensen gepost en daarom zal er nu niet meer zo veel animo zijn.

    Overigens is een Safir een mooi vliegtuigje om je luchtdoop in te krijgen.

    Mvg, Boris

  5. #5

    Standaard

    Mijn doopvlucht was ergens in de tweede helft van de jaren 60 toen de Algemene Luchtvaart Afdeling van de KNVvL op bezoek was op Terlet en ik een van de gelukkigen was die in een Rhönlerche mee omhoog mocht.
    De eerste gemotoriseerde ervaring was op de Rijks Luchtvaart School in een Morane Paris ("de vliegende fluitketel") iets later in de zelfde periode.
    Helaas geen foto's van.

  6. #6
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    534

    Standaard

    Sorry dat ik er een zooitje van heb gemaakt. En Boris heeft gelijk, de enige goede plek voor eerste vluchten was al sinds maart '15 hier:
    https://www.nederlandseluchtvaart.nl/forums/showthread.php?36602-Eerste-vluchten-en-vliegbewijzen&highlight=Eerste+vluchten+vliegbewij zen
    @Trudy, daar heb ik ook mijn ervaringen met KLM (bemannings)lesvluchten beschreven. En waar haal jij die vluchtgegevens vandaan? Mijn laatste officiële vlucht was inderdaad op 3 jan '09 op een al leeggehaald Valkenburg, met alleen één hoofdbaan en een grote hangaar, waar ze iets bijzonders opvoerden.

    Adri

  7. #7

    Standaard

    De vluchtgegevens heb jij zelf geplaatst, Adri, in "Koning Winter" en wel op 23-02-2016 #3 ...tik "Jaap de Moor" in (zoekfunctie)
    en het komt tevoorschijn ... groetjes, Trudy

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •