Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Republic Rainbow voor de KLM

  1. #1

    Standaard Republic Rainbow voor de KLM

    Op You Tube is een film over de Rainbow XR-12 Rainbow uit 1945, ontworpen als zeer snel fotovliegtuig en met civiele toepassingen. Op positie 12.50 min is een model te zien van de civiele versie de RC-2 in KLM kleuren. Weet iemand hier meer van?
    https://youtu.be/ZTy0zyfP6KI
    Naam: Republic RC-2.jpg
Bekeken: 414
Grootte: 50,2 KB

  2. #2

    Standaard

    Beheerder, ik zie, dat ik dit in de verkeerde rubriek heb geplaatst, Nederlandse civiele luchtvaart, terwijl het natuurlijk hoort in buitenlandse civiele luchtvaart. Kunt u het verplaatsen svp? Bedankt.
    Dick

  3. #3
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    Weet iemand hier meer van?
    Ik denk "Wishful Thinking"

    Ik neem aan dat ze bij Republic dachten dat KLM eigenlijk de enige serieuze partij buiten de USA kon zijn die mogelijk interesse kon hebben.
    Andere Naties met behoefte aan lange afstand vliegtuigen zouden altijd hun eigen producten kiezen boven buitenlandse.

  4. #4

    Standaard

    Dit model is zeer waarschijnlijk een reclame uiting van Republic om KLM te laten kiezen voor hun Republic RC-2 Rainbow.

    Mvg,
    Ronald

  5. #5

    Standaard

    OK, dus de KLM zelf heeft nooit initiatief genomen voor onderzoek naar de mogelijkheden van dit type?

  6. #6
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    OK, dus de KLM zelf heeft nooit initiatief genomen voor onderzoek naar de mogelijkheden van dit type?
    Ik heb aardig wat "verkoop" rapportjes gelezen van de heer Hellebrekers , verkoper Fokker voor de oorlog en die meneer reisde de halve wereld af om Fokker producten te verkopen.

    Dus bijna altijd is de vliegtuigbouwer die het initiatief toont richting potentiële klant of VIP ( Prins Bernhard ) om een vliegtuig aan de man te brengen. Snoepreisjes etc en een mooi model voor op het bureau is altijd mogelijk......

  7. #7

    Standaard

    Bijzonder intrigerent ontwerp, nooit van gehoord!
    Wat mij wel direct te binnen schoot is dat de KLM (West-Indisch Bedrijf) voornemens is geweest twee Republic Sea Bea's aan te schaffen:

    Naam: 19461231 Amigo di Curacao - KLM aanschaf 2 Republic Sea-Bee.jpg
Bekeken: 803
Grootte: 59,9 KB
    Uit Amigo di Curacao, 31 december 1946

    Ik heb het vermoeden dat de KLM tijdens die "besprekingen voor de neus weg" ook interesse heeft getoond in de Republic Rainbow.
    Qua datering (eind 1946) zou dat goed kunnen, op dat moment hadden American Airlines en Pan Am een optie voor een totaal van 20 Rainbows (de civiele versie).
    Omdat de militaire variant niet werd aangekocht door de U.S. Air Force werd ook de civiele ontwikkeling stopgezet, ergens in de periode maart-mei 1947.
    Dat was nog voordat de twee militaire prototypen waren getest en geevalueerd, maar ik vermoed dat het kostenplaatje de doorslag heeft gegeven.
    De Rainbow werd overigens specifiek aangeboden voor Trans Atlantische vluchten van New-York naar Londen en is het snelste viermotorige propellervliegtuig dat ooit ontwikkeld is.

    De Sea Bee's tenslotte zijn nooit in Suriname terecht gekomen.
    Wel intrigerend vind ik dan weer onderstaande tekst (afkomstig van www.hdekker.info) over een link met Gerben Sonderman:

    (PH-PBE) Type onbekend =
    De meest waarschijnlijke kandidaat voor dit kenmerk is de in "Kandidaten" genoemde
    Republic RC-3 Seabee
    Van dit toestel is de laatste melding in Nederland een uitspraak van Gerben Sonderman (in Avia van 1 juni 1947)
    waarin hij zegt dat er elk moment bericht kan komen dat het ingescheept is en hij verwachtte wel een paar testvluchten
    te moeten maken voor het verkrijgen van het Bewijs van Luchtwaardigheid. Waarom e.e.a. niet doorging is mij niet bekend.
    Enige jaren later was Erik Hazelhoff Roelfzema, een goede vriend van Prins Bernhard, actief met de Seabee PI-C320
    (c/n 976, ex. NC6693K, VR-HDV) in Ambon.
    Gezien het tijdsverschil is een link tussen deze twee toestellen echter zeer onwaarschijnlijk.
    Laatst gewijzigd door LVA-40; 7 april 2021 om 16:18

  8. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Bijzonder intrigerent ontwerp, nooit van gehoord!
    Wat mij wel direct te binnen schoot is dat de KLM (West-Indisch Bedrijf) voornemens is geweest twee Republic Sea Bea's aan te schaffen:

    Naam: 19461231 Amigo di Curacao - KLM aanschaf 2 Republic Sea-Bee.jpg
Bekeken: 803
Grootte: 59,9 KB
    Uit Amigo di Curacao, 31 december 1946

    Ik heb het vermoeden dat de KLM tijdens die "besprekingen voor de neus weg" ook interesse heeft getoond in de Republic Rainbow.
    Qua datering (eind 1946) zou dat goed kunnen, op dat moment hadden American Airlines en Pan Am een optie voor een totaal van 20 Rainbows (de civiele versie).
    Omdat de militaire variant niet werd aangekocht door de U.S. Air Force werd ook de civiele ontwikkeling stopgezet, ergens in de periode maart-mei 1947.
    Dat was nog voordat de twee militaire prototypen waren getest en geevalueerd, maar ik vermoed dat het kostenplaatje de doorslag heeft gegeven.
    De Rainbow werd overigens specifiek aangeboden voor Trans Atlantische vluchten van New-York naar Londen en is het snelste viermotorige propellervliegtuig dat ooit ontwikkeld is.

    De Sea Bee's tenslotte zijn nooit in Suriname terecht gekomen.
    Wel intrigerend vind ik dan weer onderstaande tekst (afkomstig van www.hdekker.info) over een link met Gerben Sonderman:

    (PH-PBE) Type onbekend =
    De meest waarschijnlijke kandidaat voor dit kenmerk is de in "Kandidaten" genoemde
    Republic RC-3 Seabee
    Van dit toestel is de laatste melding in Nederland een uitspraak van Gerben Sonderman (in Avia van 1 juni 1947)
    waarin hij zegt dat er elk moment bericht kan komen dat het ingescheept is en hij verwachtte wel een paar testvluchten
    te moeten maken voor het verkrijgen van het Bewijs van Luchtwaardigheid. Waarom e.e.a. niet doorging is mij niet bekend.
    Enige jaren later was Erik Hazelhoff Roelfzema, een goede vriend van Prins Bernhard, actief met de Seabee PI-C320
    (c/n 976, ex. NC6693K, VR-HDV) in Ambon.
    Gezien het tijdsverschil is een link tussen deze twee toestellen echter zeer onwaarschijnlijk.
    En ook interessant is de foto van de N6683K in Suriname(!) november 1947, die daarna spoorloos verdwenen is.
    Ik heb die foto op mijn site gezet. Inderdaad, intrigerend!
    Herman

  9. #9

    Standaard

    Nee maar, allerlei intrigerende nieuwtjes. Ik zag de vermelding voor de KLM Republic Rainbow op een filmpje op de website Profesional Pilots Rumour Network, PPRuNe, sectie History. Over de Seabee voor Suriname heb ik ook nog nooit eerder van geweten. Klinkt logisch in zo'n land met oerwoud en rivieren. Ik vraag me af, hoe de eventuele beschildering er uit zou hebben gezien (voor de modelbouwers onder ons). De Rainbow had zo te zien een beschildering à la de Convair 240.
    Ik lees ook, dat de Rainbow als nieuw vliegtuig veel te duur was t.o.v. de surplus DC-4s en Constellations, die je voor een paar honderduizend dollar kon kopen, terwijl de Rainbow al enkele miljoenen zou kosten. En dus exit de Rainbow. Jammer, het was inderdaad een zeer fraai vliegtuig, En donders snel.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •