Dame en heren,

Ik ben vorig jaar in het bezit gekomen van een groot aantal vliegtuigfoto's uit de nalatenschap van Peter Baeten. Behalve een bovengemiddelde interesse in de MLD had Peter ook veel belangstelling voor het genre 'wrecks and relics'. En zo komt het dat ik in zijn verzameling een aantal ongedefinieerde foto's aantrof. Helaas zonder nadere gegevens zoals plaats en datum van de foto's. Dat doet vermoeden dat Peter niet zelf de maker van de foto's is geweest, want hij was redelijk consequent in het noteren van die gegevens. Maar niet in dit geval dus daarom heb ik vragen over de bijgaande foto's.

Naam: Onbekende zolder, fotos van PBaeten.jpg
Bekeken: 421
Grootte: 500,9 KB
Naam: Onbekende zolder, foto1 PBaeten.jpg
Bekeken: 414
Grootte: 501,6 KB

Op de foto's zie ik een oude boerenschuur met een rieten kap. Op de vliering van die schuur zie ik lichtmetalen vliegtuigonderdelen. Ik herken daarin een zwaarder vliegtuigtype uit circa 1950. Aluminium ribben en bekleding, twee motorstoelen en een rompdeur van een laagdekker passagiersvliegtuig. Dan denk ik aan vliegtuig zoals de Beechcraft 18 die de RLS in gebruik heeft gehad. Zo komt het dat ik dacht aan de PH-UBX die lange tijd in het Groningse Den Ham heeft gestaan. Maar de rompdeur op de foto's is aan de onderzijde minder rond en de rode rand om de passagiersdeur past ook niet bij de beschildering van de ex RLS toestellen. Dus die hypothese moet ik loslaten.

Dus ik blijf zitten met een raadsel. Van welk vliegtuig zouden de restanten kunnen zijn en waar zouden de foto's genomen kunnen zijn? Iemand enig idee?
De foto's zijn waarschijnlijk in Nederland gemaakt en dit ongeveer twintig jaar geleden.

Met belangstelling zie ik uit naar jullie reacties.

Groet uit Amersfoort,

Gerben Tornij