Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Technische gegevens Dornier Do 24K

  1. #1

    Standaard Technische gegevens Dornier Do 24K

    Uit interesse ben ik me laatst wat meer gaan verdiepen in de Dornier 24 in Nederlandse dienst. Ik heb het altijd al een mooi toestel gevonden en was benieuwd naar informatie hierover. Nu heb ik het boek "Een legendarische vliegboot" gelezen en ik ben erg onder de indruk. Ook kwam ik, op zoek naar meer technische gegevens deze website tegen: www.dornier24.com

    Op een aantal pagina's noemt hij een hele lijst technische gegevens die ik in mijn boek niet terugvindt. Jammergenoeg heeft hij zijn bron hier niet bij staan en ook met de bronnenlijst op zijn website kom ik er niet uit in welk boek ik dit kan terugvinden. Ik heb de schrijver van de website gemaild maar geen reactie terug gekregen jammergenoeg. Ik ben benieuwd of iemand hier mij kan vertellen waar deze gegevens vandaan komen.

    Het gaat specifiek om deze pagina: http://www.dornier24.com/pages/tech/K-1a.html


    Met vriendelijke groet,
    Daniël

  2. #2

    Standaard

    Dag Daniël,
    Bij het samenstellen van een legendarische vliegboot hebben wij gebruik gemaakt van:
    Werkschrift 1040 Do 24 T-1 (Tp) Bedienungsvorschrift-Fl (januar 1942) (Bediening und Wartung des Flugzeuges
    Werkschrift 2024 Do 24 T-1, T-2 Flugzeug-Handbuch (juni 1942) Teil 0 Allgemeine Angaben
    Werkschrift 2024 Do 24 T-1, T-2 Flugzeug-Handbuch (februar 1943) Teil 10 Beförderung und Bruchbergung
    Deze boeken, technische handleidingen waren ons ter beschikking gesteld door Dr. Wilczek.
    Waar de andere site zijn gegevens vandaan heb kan ik niet beoordelen.
    Groeten, PST

  3. #3

    Standaard

    Hallo Prudent,

    Bedankt voor uw reactie. Ik heb genoten van het lezen van het boek!
    Maar dan kan de extra informatie in ieder geval niet uit die handboeken komen. Ik zat zelf nog even bij zijn referenties te kijken en heb het idee dat het mogelijk uit 'Verkennen en bewaken' van Nico Geldhof kan komen.

    Mvg,
    Daniël

  4. #4

    Standaard

    Hallo Daniël,
    Het klopt was je denkt. Het boek van Nico Geldhof geeft dezelfde gegevens, en maakt bovendien nog onderscheid tussen de verkenner- en bommenwerperuitvoering.
    Ook wordt geen acht geslagen op de Oelikon 20mm mitrailleur in de speciale middenkoepel. De bemanning van de vliegboot was 6 en niet 5.
    Nico was meestal zeer precies in de gegevens die hij noemde.

    Groeten, Rob B

  5. #5

    Standaard

    Ah oke, bedankt voor die verduidelijking!
    Als ik het goed begrijp zijn er dan drie versies. De K.1 met 3x 7.9mm in koepels(X-1 - X-13), de K.1 met een 20mm snelvuurkanon (X-14 - X-36) en de K.2 met zwaardere motoren (X-37 en de Duitse afbouw).
    Is er toevallig ook iets over de typen bommen beschreven door Nico Geldhof? Ik kan alleen de gewichten 50kg, 100kg, 200kg en mogelijk 300kg vinden. Ik heb op een ander forum een opmerking gevonden van iemand die ze 'vliegtuigbom marine No.2" noemde... maar waar deze persoon dit vandaan heeft weet ik niet. Ook kan ik deze naam nergens anders terugvinden.

    Mvg,
    Daniël

  6. #6
    Geregistreerd
    11 november 2021
    Locatie
    Dallas, Texas
    Berichten
    28

    Standaard

    Hi All...

    While X-14 to X-36 were officially armed with the Hispano-Suiza HS.404 20mm cannon, I've seen squadron reports that several of these aircraft were equipped with 7.9mm machine machine guns in the dorsal turret. The reason isn't clear, but apparently, not all the 20mm cannons arrived before the outbreak of war.

    Another interesting bit of information is that the MLD approached the Vega Aircraft factory in Burbank, California about upgrading the firepower of their Do. 24K-1s. The request was made in mid / late 1941 about the possibility converting the Dornier's tail turret to accommodate twin .50-caliber machine guns. They went so far as to provide Vega with specs for the flying boat. However, Vega responded back that they were currently overloaded with US military orders. As a result, the plant had neither the production capacity or personnel to facilitate the request.

    Regards...
    Tom

    ------------

    (Vertaald met Google Translator)

    Hallo allemaal...

    Terwijl X-14 tot X-36 officieel bewapend waren met het Hispano-Suiza HS.404 20 mm kanon, heb ik squadronrapporten gezien dat verschillende van deze vliegtuigen waren uitgerust met 7,9 mm machinegeweren in de rugkoepel. De reden is niet duidelijk, maar blijkbaar arriveerden niet alle 20 mm kanonnen voor het uitbreken van de oorlog.

    Een ander interessant stukje informatie is dat de MLD de Vega Aircraft-fabriek in Burbank, Californië heeft benaderd over het verbeteren van de vuurkracht van hun Do. 24K-1's. Medio/eind 1941 werd het verzoek gedaan over de mogelijkheid om de staartkoepel van de Dornier om te bouwen tot twee .50-kaliber machinegeweren. Ze gingen zelfs zo ver dat ze Vega specificaties voor de vliegboot gaven. Vega antwoordde echter dat ze momenteel overladen waren met Amerikaanse militaire orders. Als gevolg hiervan had de fabriek noch de productiecapaciteit noch het personeel om aan het verzoek te voldoen.

    Groeten...
    Tom

  7. #7

    Standaard

    Hi,

    That's actually very interesting. My first thought was that upgrading the tail turret would be a weird choice as spare parts were scarse already and they probably knew they couldn't fly them for that long. Still very cool to know!


    Greetings,
    Daniël

  8. #8

    Standaard

    Hoe kan de Nederlandse MLD tijdens de oorlog en in 1941 bezet door de Nazi's, een verzoek om bewapening doen in Amerika? Dat zou dan toch vóór de oorlog moeten gebeuren?

  9. #9

    Standaard

    Tussen de Duitse inval in Nederland en de Japanse in Nedrland-Indie zijn er toch verschillende bestellingen voor toestellen geplaatst in Amerika door de Nederlandse regering in ballingschap. Of zouden die vanuit Nederlands-Indie gedaan zijn?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #10

    Standaard

    Naar mijn weten werden de aankopen gedaan door een speciale commissie, de 'Netherlands purchasing committee'. Dit commitee was opgesteld omdat het aankopen van voertuigen en onderdelen moeilijk was geworden aangezien de VS zelf enorm veel nodig had en allerlei landen snel wilden kopen. Deze groep Nederlanders in de VS konden continu aanwezig zijn en lobbyen bij de Amerikaanse regering. Of de aankoopaanvragen direct van de legeronderdelen kwamen of eerst via de regering in ballingschap weet ik niet.

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •