Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 14 van 14

Discussie: Technische gegevens Dornier Do 24K

  1. #11

    Standaard

    Ik ben in de dossiers van de NPC nergens de aanschaffing van deze dubbelmitrailleurs tegengekomen. Gezien de prioriteit van hun eigen oorlogsindustrie verwacht niet dat er ooit goedkeuring voor de aanschaf zou zijn verleend.
    In het begin zijn er problemen geweest met de constructiesterkte van de staart. Die zijn dacht ik verholpen, maar of dan die zwaardere belasting mogelijk zou zijn, betwijfel ik.

    Rob B

  2. #12
    Geregistreerd
    11 november 2021
    Locatie
    Dallas, Texas
    Berichten
    28

    Standaard

    There were at least 3-4 different groups from the KLu, KNIL, ML-KNIL and MLD in the USA before and after May 1940. They initially operated independently of one another as they attempted to acquire weapons, ships, aircraft and other materials for their respective services. However, in June / July 1940 they were all consolidated into a single entity known as the Netherlands Purchasing Committee (NPC). The NPC then became the sole Netherlands entity through which war material was purchased in the US.

    The individual military services evaluated and determined their own needs and then funneled the requests through the NPC. So far as I can tell, the KNIL requested / purchased its own military equipment as it was a colonial formation that was separate from the Royal Dutch Army in Holland. I believe all these purchases were reviewed / approved exclusively by military and civilian leadership on Java.

    The KM / MLD were under the direct control of the Netherlands-Government-In-Exile in London after May 1940. Thus, many (all?) of the weapons and equipment purchased by the KM / MLD was approved by Admiral J.T. Furstner, who was C-in-C, Dutch naval forces (BDZ) -- and later Minister of the Navy -- in London. I have documents showing that Admiral Furstner was directly involved in the purchase of various MLD aircraft for the East Indies in 1941.

    ---------

    Voor en na mei 1940 waren er in de VS minstens 3-4 verschillende groepen van de KLu, KNIL, ML-KNIL en MLD. Ze opereerden aanvankelijk onafhankelijk van elkaar bij het verkrijgen van wapens, schepen, vliegtuigen en ander materiaal voor hun respectievelijke diensten. In juni/juli 1940 werden ze echter allemaal samengevoegd tot één entiteit, de Nederlandse Aankoopcommissie (NPC). De NPC werd toen de enige Nederlandse entiteit via welke oorlogsmateriaal in de VS werd ingekocht.

    De individuele militaire diensten evalueerden en bepaalden hun eigen behoeften en leidden de verzoeken vervolgens door de NPC. Voor zover ik weet heeft het KNIL eigen militair materieel aangevraagd/gekocht aangezien het een koloniale formatie was die los stond van de Koninklijke Landmacht in Nederland. Ik geloof dat al deze aankopen exclusief zijn beoordeeld / goedgekeurd door de militaire en civiele leiding op Java.

    De KM/MLD stond na mei 1940 onder directe controle van de Nederlandse regering in ballingschap in Londen. Zo werden veel (alle?) van de door de KM/MLD gekochte wapens en uitrusting goedgekeurd door admiraal J.T. Furstner, die C-in-C was, Nederlandse zeestrijdkrachten (BDZ) -- en later minister van de Marine -- in Londen. Ik heb documenten waaruit blijkt dat admiraal Furstner direct betrokken was bij de aankoop van verschillende MLD-vliegtuigen voor Oost-Indië in 1941.

  3. #13
    Geregistreerd
    11 november 2021
    Locatie
    Dallas, Texas
    Berichten
    28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob B Bekijk bericht
    Ik ben in de dossiers van de NPC nergens de aanschaffing van deze dubbelmitrailleurs tegengekomen. Gezien de prioriteit van hun eigen oorlogsindustrie verwacht niet dat er ooit goedkeuring voor de aanschaf zou zijn verleend.
    In het begin zijn er problemen geweest met de constructiesterkte van de staart. Die zijn dacht ik verholpen, maar of dan die zwaardere belasting mogelijk zou zijn, betwijfel ik.

    Rob B
    Hi Rob et al...

    I thought you might find the attached letter of interest.

    Regards...
    Tom

    NPC Effort To Re-Arm X-Boats (NL-HaNA_2.12.35_82) - Page 11.pdf
    Laatst gewijzigd door Tommy Wo!; 19 november 2021 om 14:28

  4. #14
    Geregistreerd
    11 november 2021
    Locatie
    Dallas, Texas
    Berichten
    28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rob B Bekijk bericht
    Ik ben in de dossiers van de NPC nergens de aanschaffing van deze dubbelmitrailleurs tegengekomen. Gezien de prioriteit van hun eigen oorlogsindustrie verwacht niet dat er ooit goedkeuring voor de aanschaf zou zijn verleend.
    In het begin zijn er problemen geweest met de constructiesterkte van de staart. Die zijn dacht ik verholpen, maar of dan die zwaardere belasting mogelijk zou zijn, betwijfel ik.

    Rob B
    I was not aware of structural concerns related to the Do. 24's tail section. The same (13-page) document from which I pulled the Vega Aircraft letter below, also references installation of twin 7.7mm (or 12.7mm) machine guns in the X-boat tail position. It doesn't mention if that was related to weight / structural issues, or lack of availability of the larger weapons. But almost certainly, the Dornier blueprints provided to Vega would have helped their engineers address the structural weakness of the tail.
    Laatst gewijzigd door Tommy Wo!; 20 november 2021 om 03:53

Tags for this Thread

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •