Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17

Discussie: Kleuren op propeller LVA.

  1. #1

    Standaard Kleuren op propeller LVA.

    Op de foto's van de D.XXI van Jack van Egmond zijn de kleuren zwart-oranje-zwart aangebracht op het einde van de propellerbladen. Op alle, getekende, afbeeldingen van de vliegtuigen van de LVA zie je rood-wit-blauw. Zijn bij de invoering van de oranje driehoeken ook de kleuren op de propellers gewijzigd?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Ik heb geen een foto gezien van D.XXI met driehoek, waarop propellerbladen zichtbaar zijn met zwart-oranje-zwarte tips. Er zijn in de driehoekperiode maar een paar toestellen met vlaggen geweest. Bij de meeste zijn ze verdwenen tijdens onderhoud.

  3. #3

    Standaard

    Hoi Edwin,

    Ik heb er eigenlijk nooit zo op gelet, hoe dat zit/zat met de kleuren op de propellers van de LVA. Even snel gegoogled en op de foto van het wrak van de 222 kun je zien dat de propellers een beschildering hadden. Zo te zien ook zwart-oranje-zwart. Hoe zat het eigenlijk bij de G.1? Is daar meer over bekend?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #4

    Standaard

    Ik weet het juiste antwoord niet, maar in het NMM hebben zowel de D.XXI als de G-1 replica oranje driehoeken en richtingsroeren maar met rood-wit-blauwe propellertips, tenzij dit recentelijk veranderd is.

    Het D.21 boek van Peter de Jong toont op pagina 146 een kleurenplaat van de 229 met oranje driehoeken en richtingsroer, maar met rood-wit-blauwe propellertips.
    Op pagina 189 een kleurenaanzicht van de buitgemaakte 231 met balkenkruis en hakenkruis, en rood-wit-blauwe propellertips.

    Het Fokker G-1 boek Deel 2 van Gerdessen et al toont op pagina's 68 en 72 kleurenplaten van G-1's met oranje driehoeken en richtingsroer, maar met rood-wit-blauwe propellertips.
    Op pagina 184 een zwart-wit foto van de 335 op Waalhaven met als bijschrift: ".... de bakboord propellertips zijn rood-wit-blauw, de stuurboord propellertips zijn zwart-oranje-zwart!" Er lijkt inderdaad een kleurverschil te zijn tussen de tips van beide propellers.
    Op pagina 185 een kleuren-zijaanzicht van de bakboordzijde van de buitgemaakte 335 met balkenkruis en hakenkruis, oranje richtingsroer, en rood-wit-blauwe bakboord propellertips. Op pagina 195 een kleuren-zijaanzicht van de stuurboordzijde van de buitgemaakte 335 met registratie 1+0 , balkenkruis en hakenkruis, en rood-wit-blauwe bakboord propellertips. Dat is dan in tegenspraak met het fotobijschrift op pagina 184.

    Dit alles bewijst natuurlijk niets, want de replicabouwers en tekenaars zijn wellicht niet goed geïnformeerd geweest.

    Het is echter denkbaar dat sommige toestellen na het aanbrengen van de oranje driehoeken ook zwart-oranje-zwarte propellertips kregen, terwijl de propellertips van andere toestellen niet aangepast werden. Of zoals bij de 335 de ene propeller wel, de andere niet.
    Kortom: goed mogelijk dat het een ratjetoe was.

  5. #5

    Standaard

    Naam: PICT0007.jpg
Bekeken: 330
Grootte: 379,1 KB

    Fokker D.XXI Crash Aalsmeer

    Gr. Paul

  6. #6

    Standaard

    Precies, de Crash-kist bewijst dat in elk geval dat toestel oranje-zwarte propellertips had. Het lijkt me niet op dat dat heel gangbaar was, het zal wel een initiatief op laag niveau zijn geweest van een paar mensen die dat mooier vonden staan. De nationale vlag was tenslotte niet veranderd.

    Peter

  7. #7

    Standaard

    Peter, wat ik begrepen heb over die tijd was het allemaal heel hiërarchisch, ik kan me niet voorstellen dat mensen op laag niveau even besloten de kleuren van de tips te wijzigen. Op bijgevoegde foto lijkt het erop dat de 319 ook zwart-oranje kleuren had op de propellers. Op de foto's van het wrak van de 330 is duidelijk te zien dat het nog rood-wit-blauw was.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #8

    Standaard

    Hoi Mathieu, je maakt een heel goed punt hoor, maar daar post je wel een foto van een G.I met een frivool squadronembleem en dat vonden ze ook maar niks bij de ML heb ik wel eens gelezen. De club zat niet meer allemaal op Soesterberg, dan wordt er wat meer mogelijk.

    Maar het kan ook dat ze bezig waren die oranje-zwarte tips in te voeren, het lijkt mij niet om de genoemde reden.

    Peter

  9. #9

    Standaard

    Hoi Peter,

    Ik heb wel eens iets gelezen dat de eend en laars met 3 muizen er mede zijn gekomen door de sterke persoonlijkheden van de commandanten van de betreffende vliegafdelingen. Blijft toch interessant wat er nou achter de kleuren op de propellers zit! Is dat nooit ergens vastgelegd in een of ander voorschrift? Volgens mij waren die er wel hoe en waar de nationaliteit kenmerken aangebracht moesten worden.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #10

    Standaard

    Nog maar een, de 324? op Waalhaven met naar het lijkt zwart-oranje-zwart beschildering.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •