Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 17 van 17

Discussie: Kleuren op propeller LVA.

  1. #11

    Standaard

    Nu je dat zo zegt, eigenlijk lijkt het mij waarschijnlijk dat het berust op een verschillende interpretatie van het voorschrift bij de invoering van de invoering van de oranje driehoeken. Dus dat de ene commandant dacht dat het bij de nationaliteitskenmerken hoorde en de andere van niet, aangezien het meer een veiligheidsdingetje is.

  2. #12
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Precies, de Crash-kist bewijst dat in elk geval dat toestel oranje-zwarte propellertips had. Het lijkt me niet op dat dat heel gangbaar was, het zal wel een initiatief op laag niveau zijn geweest van een paar mensen die dat mooier vonden staan. De nationale vlag was tenslotte niet veranderd.

    Peter
    De getoonde foto geeft aan dat de propellertip rood-oranje-zwart was ;-)

    Volgens het voorschrift diende de propeller eerst voorbehandeld te worden voordat de roodwitblauwe vlag geplaatst werd. In het voorschrift staat; rode menie. Hier lijkt echter een groene primer te zijn gebruikt. Hoe dan ook; ik denk dat de kleurenband op het wrak in het Crash-museum verkleurd is.
    Dat zou kunnen gebeuren door de onderliggende primer, of door lang verblijf in de grond.

  3. #13
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dagger Bekijk bericht
    1) Het D.21 boek van Peter de Jong toont op pagina 146 een kleurenplaat van de 229 met oranje driehoeken en richtingsroer, maar met rood-wit-blauwe propellertips.<br>
    Op pagina 189 een kleurenaanzicht van de buitgemaakte 231 met balkenkruis en hakenkruis, en rood-wit-blauwe propellertips.
    - Ik heb de D.21 tekeningen gecoordineerd voor dat boek - we hebben voor rood wit blauwe vlaggen gekozen omdat er geen foto's van deze toestellen (229 en 231) zijn waaruit zou blijken dat ze zwart-oranje-zwarte tips hadden.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dagger Bekijk bericht
    2) Het Fokker G-1 boek Deel 2 van Gerdessen et al toont op pagina's 68 en 72 kleurenplaten van G-1's met oranje driehoeken en richtingsroer, maar met rood-wit-blauwe propellertips.
    Op pagina 184 een zwart-wit foto van de 335 op Waalhaven met als bijschrift: ".... de bakboord propellertips zijn rood-wit-blauw, de stuurboord propellertips zijn zwart-oranje-zwart!" Er lijkt inderdaad een kleurverschil te zijn tussen de tips van beide propellers.
    Op pagina 185 een kleuren-zijaanzicht van de bakboordzijde van de buitgemaakte 335 met balkenkruis en hakenkruis, oranje richtingsroer, en rood-wit-blauwe bakboord propellertips. Op pagina 195 een kleuren-zijaanzicht van de stuurboordzijde van de buitgemaakte 335 met registratie 1+0 , balkenkruis en hakenkruis, en rood-wit-blauwe bakboord propellertips. Dat is dan in tegenspraak met het fotobijschrift op pagina 184.
    ook hiervoor heb ik de tekeningen gecoordineerd - je hebt gelijk, op blz 195 hadden we moeten kiezen voor zwart-oranje-zwarte tips.<br>Overigens is je opmerking over het vooraanzicht op blz 184 correct - het is de enige foto die bekend is waarop een propeller staat met afwijkend gekleurde tips.

  4. #14
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Hoe zat het eigenlijk bij de G.1? Is daar meer over bekend?
    Net als bij de D.XXI waren er verschillende toestellen zonder vlaggen - zoals de 302, 312, 314 en 316. Maar dus enkel de al eeerder genoemde 335 vormt een uitzondering, die had 1 propeller met afwijkend gekleurde tips.
    Overignes zie je bij veel G-1's dat de vlaggen er af begonnen te slijten - bij de voorkant, in de draairichting, zie je de grondverf onder de vlaggen tevoorschijn komen.
    Groeten,
    Edwin

  5. #15

    Standaard

    Op pagina 23 van genoemd G-1 boek Deel 2 staat een foto van de 302 met vlaggen op de propellertips.
    Op pagina 57 een foto van de 302 met vlaggen op de tips van de stuurboord propeller, terwijl de bakboord tips blanco zijn. Blijkbaar recent nieuwe propeller geplaatst.
    In Deel 1 pagina 82 de 302 met vlaggen op alle propellertips.

    Ik ken geen foto's van de kleine G-1 Wasp toestellen met gekleurde propellertips.
    Als die gekleurde tips van hogerhand voorgeschreven waren, of een veiligheidsdingetje waren, dan zou men verwachten dat de G-1 Wasp's ze ook hadden.
    Tenzij die gekleurde tips ook slechts frivoliteiten waren zoals die eend, schoen en muizen.

  6. #16

    Standaard

    Hoi Erwin,

    Ik weet niet of je een propeller gewoon over kan schilderen, maar ik ging ervan uit dat op de Crash-propeller de buitenste zwarte band weggesleten is of verkleurd naar rood.
    Bedoel jij dat de banden gewoon rood-wit-blauw waren en dat ze in de Nieuwkoopse grond zo zijn verkleurd?
    Ik zou best willen aannemen dat dat kan, maar toch niet als er minstens één andere kist met oranje-zwarte propellertips rondvloog.

    Dagger maakt een interessant punt. Bij andere vliegtuigtypen lijkt het gebruik van die gekleurde tips ook niet erg consequent te zijn geweest.

  7. #17
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Bedoel jij dat de banden gewoon rood-wit-blauw waren en dat ze in de Nieuwkoopse grond zo zijn verkleurd?
    Ik moet wat vaker inloggen :-)
    Om je vraag kort door de bocht te beantwoorden; ik denk, om eerlijk te zijn, dat de kleuren inderdaad zijn ontstaan door inwerking van zuren of iets dergelijks.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •