Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Kaartreferenties Nederland RAF/2nd TAF

  1. #1
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard Kaartreferenties Nederland RAF/2nd TAF

    Ik stuit bij wat zoekwerk naar crashes rond Dordrecht in RAF-(2nd TAF) documenten op een bepaald systeem dat destijds (1944 - 1945) werd gebruikt om bepaalde plekken van een kaartreferentie te voorzien. Zo maakte bijvoorbeeld een Typhoon op 20 januari 1945 een noodlanding bij Dubbeldam op locatie D.9059 (SGLO T5139)

    Wie kan er meer vertellen over het hierbij gebruikte kaartgrid? Waar zijn eventueel afbeeldingen te vinden van de kaart van Nederland met dit kaartgrid als 'overlay'?

    Bij voorbaat dank voor jullie inlichtingen!
    Laatst gewijzigd door HansV.; 30 mei 2021 om 21:41

  2. #2

    Standaard

    op internet is er eea over te vinden. googlen op “map grid conversion ww2” geeft deze site. Heb ik in het verleden geprobeerd, enig puzzelen in de instructies ( en juiste referenties gebruiken) en je kan de grid coordinaten projecteren op een kaart. Let wel, als 1 cijfer niet klopt kan je mijlen ver van de juiste locatie afzitten!

    https://www.echodelta.net/mbs/eng-translator.php

    succes, Frederik

  3. #3
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Dat is snel, Frederik! En het werkt perfect.
    Er moet voor D9059 nog een onderkast 'q' (voor de 'Nord de Guerre Zone') voor. De gridreference wordt dan qD9059. Die leidt naar een locatie die nu in de bebouwde kom van Dubbeldam ligt.

    Veel dank voor je hulp!
    Laatst gewijzigd door HansV.; 31 mei 2021 om 06:49

  4. #4

    Standaard

    mooi dat t werkt en succes met je onderzoek verder!

    Frederik

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Naam: nord_de_guerre.gif
Bekeken: 273
Grootte: 70,0 KB

    Kleine bijdrage.

    Groet Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 31 mei 2021 om 00:45

  6. Standaard

    De code die je hier noemt is een grove indicatie. Voor het fijne werk (op de meter nauwkeurig) heb je een zescijferig getal nodig. Let op Dubbeldam was toen een grote gemeente en bestond voornamelijk uit bouwgrond. Het dorpje op zich was klein. Ook de gronden rondom de Moerdijkbruggen en zelfs tot polder De Oude Beer behoorden tot de gemeente Dubbeldam...…..

  7. #7
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pieter van wijngaarden Bekijk bericht
    De code die je hier noemt is een grove indicatie. Voor het fijne werk (op de meter nauwkeurig) heb je een zescijferig getal nodig. Let op Dubbeldam was toen een grote gemeente en bestond voornamelijk uit bouwgrond. Het dorpje op zich was klein. Ook de gronden rondom de Moerdijkbruggen en zelfs tot polder De Oude Beer behoorden tot de gemeente Dubbeldam...…..
    Ik ben niet van plan te gaan graven, of zo. Dus die grove indicatie is voor mij voldoende. Er kwamen op 20 januari 1945 drie Typhoons neer op het Eiland van Dordrecht. Eén daarvan kwam terecht in de Alloijzenpolder, die vele hectaren groot is. Die plaatsbepaling is nog aanzienlijk minder nauwkeurig. De Typhoon met de kaartgrid-vermelding is van de drie het nauwkeurigst te plaatsen.
    De locatie in kwestie, door de Coördinates Translator vertaald naar Google Maps, ligt ongeveer 50 m. ten O. van de Burgemeester Jaslaan, dichtbij de driesprong in het huidige Burgemeester Beelaertspark. De Burgemeester Jaslaan kende in de oorlog al bebouwing. Er staan vrijstaande huizen en twee-onder-één-kappers, merendeels gebouwd in de jaren '20 en '30. Het Burgemeester Beelaertspark is van veel later datum, pakweg jaren '80 of '90, denk ik.
    Dat Dubbeldam tot begin jaren '70 een zelfstandige gemeente was en het overgrote deel van het Eiland van Dordrecht besloeg, weet ik. Ik ben zelf Dordtenaar. Inmiddels is het hele eiland gemeente Dordrecht. Het is op zich wel een goed punt, want in de SGLO-lijst vindt je inderdaad een aantal crashes op het eiland niet, als je alleen zoekt op 'Dordrecht'. Een aantal crashes in de voormalige gemeente Dubbeldam staan ook daadwerkelijk op 'Dubbeldam'. Er zijn er echter ook die op 'Dordrecht' staan, maar in feite in de voormalige gemeente Dubbeldam plaatsvonden.
    Dergelijke wisselende plaatsbepalingen zullen, sinds allerlei herindelingen na de oorlog, op wel meer plaatsen in Nederland een rol spelen.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •