Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Café NL

  1. #1
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard Café NL

    Elk zichzelf respecterend forum heeft een café, althans een plek waar je onderwerpen kunt neergooien die niet noodzakelijkerwijs iets met luchtvaart te maken hebben, maar het mag natuurlijk wel.

    Als Mathieu dit niet passend vindt, dan mag hij het gelijk weggooien.

    Aftrap:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Prudent toch... het is een monument uit 1938 en heeft niets met 40-45 te maken. Het is gewijd aan de vroege vliegers.
    Het buurtje waarin het monument ligt heeft straatnamen als Bernard de Waalstraat, M. van Meelstraat, Adriaan Mulderstraat, Smirnoffstraat, etc.

    En wat staat er op de Prins Bernhardlaan? Tot 1958, het jaar dat ik daar vertrok, stond daar niets.
    Het waren twee rijstroken gescheiden door een zeer breed stuk grasveld.
    Waar je toen niet op mocht lopen, wat de geplaatste bordjes aangaven, en als je het toch deed meteen geklop op de ramen van de bewoners. Dat ging zo in die tijd.
    Er werd toen nog elk jaar de Wielerronde van Zuilen gereden, kon mooi rondom de straat gereden worden door het zeer brede grasveld.
    Bij ons thuis kwamen er dan altijd een paar renners zich verkleden voor de race, mijn vader was voor 1940 zelf wielrenner en stelde het huis daarvoor beschikbaar.

    Groet, Ruud.
    Heb met streetview de hele Bernardlaan afgewandeld, maar geen monument tegengekomen.
    En Ruud, jullie hadden geluk met die tamme reactie op over het gras lopen. Bij ons op de Merwedekade was er een breed grasveld tussen de huizen en het kanaal en dat nodigde uit tot voetballen, uiteraard. Maar de gemeente Utrecht had parkwachters in dienst die oplette of er niet illegaal werd gespeeld op die dure grasmat. De uitkijk zorgde er (meestal) voor dat we werden gewaarschuwd bij het signaleren van een parkwachter. Want anders was je de bal kwijt. Dat waren nog eens tijden.

    En om toch een beetje in de vliegstemming te komen:



    Na de Catalina-rondvlucht ook nog even een rondje Aviodrome gedaan. En wat is zo'n SuperConnie toch een mooie kist. Het is alweer bijna 20 jaar geleden dat hij triomfantelijk werd binnengevlogen uit de VS. Zou er ooit nog eens een Prins deze Prinses wakkerkussen?

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 9 mei 2019 om 18:05

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Prudent en Adri.

    Oorlogsmonument Zuilen
    Prinses Christinalaan, 3555 JV Utrecht.

    Na de plaatsing van Prudent over een oorlogsmonument op de Prins Bernhardlaan in Zuilen ging er een lampje branden in een deel van mijn geheugen en daar gaat deze plaatsing over.

    Op mijn 6e ging ik naar School 1, gebouwd in de jaren 30 van de vorige eeuw (blijkt nu buurthuis Beatrix in 't Vorstelijk Complex te zijn) in Oud Zuilen dat begon aan het einde van de Prins Bernhardlaan dat zelf weer behoorde tot de (sub)wijk Zuilen. Dit deel van Oud Zuilen, westelijk van de rivier de Vecht, was een wijk met huizen van ver voor 1940 en was samen met een wijk aan de oostelijke zijde van de rivier de Vecht en slot Zuylen de gemeente Oud Zuilen. School 1 was een voorbeeld van hoe men dacht de leerlingen geconcentreerd te houden in de jaren voor de oorlog. De ramen waren heel hoog geplaatst zodat kinderen niet naar buiten konden kijken. Dat was blijkbaar de norm in die tijd evenals de gang met een klok waar je als je de klas werd uitgestuurd voor straf onder moest gaan staan. Ik heb het over 1949, mijn eerste schooljaar.
    Ik bracht slechts 1 schooljaar door op School 1, vanaf het 2e schooljaar ging ik naar een spiksplinternieuwe school "School 2" genaamd, die stond in de Schaakwijk, twee straten vanaf de Prins Bernhardlaan aan de andere zijde. School 2 was gebouwd naar de modernste maatstaven van 1950, hééél veel glas ook bij de leslokalen, het leek alsof je in een aquarium zat. Nu staat er een AH.

    Dat was even een intro.
    Omdat ik het door Prudent genoemde monument niet in verband bracht met de oorlog maar met Koninginnedag viel bij mij het kwartje niet maar na mijn antwoord op zijn plaatsing herinnerde ik me plotseling dat net voor School 1 een monument stond waar de schoolklassen (ook die van andere scholen) op Koninginnedag "moesten" zingen vanwege die dag. Zie op onderstaande foto het bewuste monument.

    Naam: 0195090315130945.JPG
Bekeken: 1049
Grootte: 95,7 KB

    Na Prudents plaatsing ben ik, net als Adri, met Google-maps op zoek gegaan.
    Een deel herken ik niet meer van die omgeving. Maar onder de bomen die je op Google-maps ziet, tussen dat restaurant en een rotonde die er toen niet was, staat het monument door mij hiervoor vermeld en het blijkt een oorlogsmonument te zijn. Pas wanneer je het bekijkt op straatniveau (360° draaibaar) kun je dat monument vinden.
    De naam is "Oorlogsmonument Zuilen" aan de Prinses Christinalaan, 3555 JV Utrecht.
    Dus Prudent... het was bijna goed, alleen nèt geen Prins Bernhardlaan maar om de hoek daarvan.
    Zie ook: https://www.google.nl/maps/place/Oor...588!4d5.083318

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 mei 2019 om 11:26

  3. #3
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    School 1 was een voorbeeld van hoe men dacht de leerlingen geconcentreerd te houden in de jaren voor de oorlog. De ramen waren heel hoog geplaatst zodat kinderen niet naar buiten konden kijken.
    En wat dacht je van mijn school:


    De Dr. de Visserschool aan de de Vondellaan uit 1917, ook met die "niet naar buiten kunnen kijkende" hoge ramen, die ik me nog heel goed herinner. Het was een kakke- lagere- en MULOschool ineen.

    Dat Zuilense oorlogsmonument, ik weet niet hoe je aan het adres van de Pr. Christinalaan bent gekomen, maar daarvandaan zie je alleen maar de achterkant:


    In 2007 was het nog een laan,


    maar in 2017 is het een voetpad geworden. Die Prinses Christina veranderde ook weleens van naam. Kennelijk zijn de diverse foto's van Google Maps soms van verschillende data. In beide gevallen is de toegang tot het monument vanaf de Bernardlaan.
    En het Comité 40-45 heeft een keurig overzicht van alle oorlogsmonumenten in NL. Dit staat er bij het 'Monument voor Zuilense Gevallenen' uit 1949: Oorspronkelijk stond het gedenkteken aan de J.M. de Muinck Keizerlaan, maar bij de aanleg van de nieuwe brug over de Vecht is het verplaatst naar het plantsoen op het Prins Bernhardplein.
    Die plaats aan de J.M. de Muinck Keizerlaan was wel passend voor Zuilen. J.M. de Muinck Keizer (d.M.K.) was de mede-oprichter van Demka, de eerste producent van gietstaal in NL. Op het laatst maakte ze voornamelijk draadstaal. Heel indrukwekkend om zo'n draadwalserij in bedrijf te zien. Uitgangsprodukt is een gloeiend brok staal die tussen walsen met steeds kleinere spleet en steeds hogere snelheid vervormd wordt in een staaldraad, die met een snelheid tegen de geluidsbarriëre (bwvs) er uitkomt en gelijk wordt opgerold. Ik geloof niet dat er in NL nog staalgieterijen over zijn, helaas.

    Ik moet toch maar weer eens een verkenningstocht gaan maken door Uutrech om al die monumenten te gaan bekijken en het stationskwartier en hoog-catharijne schijnen ook flink veranderd te zijn.

    Dit is wel erg OT... oh, maar dat mag in een café.

    Adri

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Leuke aanvulling Adri.

    Ik kan zelf geen Prinses Christinalaan uit die tijd herinneren (was die er toen al?) maar wat wil je, het is wel heel lang geleden.
    De Prins Bernhardlaan (Zuilen), hield op bij de Huis te Zuylenlaan (Oud Zuilen). De naam Burgemeester Norbruislaan herinner ik me wel maar waar hij begon? Dus toen was de toegang tot het monument blijkbaar de Burg. Norbruislaan, althans wij zongen staande op het grasveld (voor deze gelegenheid mocht dat blijkbaar) zo herinner ik me dat.
    Het monument stond op het grondgebied van Oud Zuilen en de Prins Bernhardlaan was Zuilen. In het verlengde van de Prins Bernhardlaan hield die brede straat met een groot grasveld tussen de twee weghelften meteen op en werd het een smal weggetje. Er was toen ook geen rotonde waar nu de Prins Bernhardlaan eindigt. Na "onze" straat was er geen bebouwing meer, wij woonden in de nieuwbouw van 1949. Alleen langs de Amsterdamse Straatweg had je een soort lintbebouwing (en de voetbalclub Elinkwijk) met een paar straatjes er achter maar na Elinkwijkt alleen nog lintbebouwing tot aan de brug naar Maarssen. Maar in het verlengde van onze straat had je een woest terrein met veel zandheuveltjes en een smalle weg. Nu is alles bebouwd, ook achter ons huis waar toen niets stond, tot aan de rivier de Vecht bestond het uit weiland. Achter School 2 liep toen nog een zijarm van de rivier de Vecht die inmiddels ook gedempt is. Overal is nu bebouwing.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 mei 2019 om 11:39

  5. #5
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Mooi die verhalen Ruud. Ik heb ook nog wel herinneringen aan Utrecht-noord. Behalve mijn (werk)bezoek aan de Demka, heb ik in mijn hele leven 2x een eredivisiewedstrijd bijgewoond, DOS-Elinkwijk en Elinkwijk-DOS. Bij Elinkwijk speelde toen de eerste neger (oh sorry kleurling) in NL, Mijnals of zoiets. Dat was nog in het pre-hooligantijdperk, dus hele families met kinderen zaten of stonden vlak langs het veld.
    En op de A'damsestraatweg kwam ik ook regelmatig. Als je richting Maarssen reed was er ter hoogte van de Demka links een smalle doorgang tussen de fabriekshallen en de straat. Daar liep het fabrieksspoorlijntje. Voor mij als kind vond ik zo'n locomotief die vlak langs je reed heel indrukwekkend.

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 11 mei 2019 om 12:23

  6. #6
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Adri.

    Bij het zoeken op Google vond ik als adres van het monument Prinses Christinalaan. Nu opnieuw gezocht en ja weer Christinalaan maar toen ik verder klikte werd het Prins Bernhardplein. Dat plein bestond nog niet in 1949.

    Als ik nu de terreinen van de DEMKA en van Werkspoor zie dan besef je hoeveel er verloren is gegaan aan werkgelegenheid. Het waren beide enorme fabrieken.
    Mijn vader is nog naar Argentinië en Indonesië geweest voor de aflevering van spoorrijtuigen van Werkspoor. Als ik me goed herinner stonden die in Indonesië nog jarenlang bij de douane.
    Het gebouw van de Werkspoor-kleuterschool waar ik naar toeging staat er nog steeds.

    Kan jij je de spoorbrug (Utrecht-Amsterdam) bij de DEMKA nog herinneren waar het kanaal een bocht langs de DEMKA maakte? Daar sprongen wij, stupide kinderen, vanaf het kanaal in. De brug had (nog steeds?) aan één zijde een fietspad over de brug.
    Levensgevaarlijk omdat we ons daarna vast probeerden te klampen aan een binnenvaartschip tot aan de PUEM om daar weer een andere terug te nemen. En dat terwijl veel van die schepen pas na de oorlog een apart type motor hadden gekregen die een as hadden die langs de zijkant van het schip liep omdat de schroef aan de zijkant was. Daar moest je hééél ver vandaan blijven. Dus niet alleen het springen was gevaarlijk maar ook veel van die schepen. Dom in het kwadraat.

    Groet Ruud.

    P.S. De Surinaamse voetballer was Humphrey Mijnals, later kwamen er nog meer.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 11 mei 2019 om 12:50

  7. #7
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Ha die Ruud,

    Dat Argentijnse treinmateriaal was toch verkocht door die Luchtmacht-Generaal Bernard? Zo wordt het toch nog een beetje on-topic.

    Ken jij de Utrechtse Stichting voor het Industrieel Erfgoed (USINE) http://www.usine-utrecht.nl/ Als (oud) Utrechter is dat heel interessant. 2 Jaar geleden een excursie gehad door Utrecht-noord met het oude abatoir aan de A'damse Strw., oude NS werkplaatsen, oude Demka woonwijk en het oude WS terrein. Daar zijn nog 2 grote gebouwen blijven staan met een nieuwe bestemming. En vorige maand hebben ze de gerestaureerde schoorsteen van het ketelhuis van het WS ontspanningsgebouw feestelijk geopend (zie USINE link).
    Tijdens die excursie vertelden ze ook dat die door jou gerefereerde spoorbrug, de laatste geklonken spoorbrug was in NL. Nu ligt er een 2de naast, want de lijn is verdubbeld, gelast natuurlijk.

    Ja die trips op die bootjes. Op het Merwedekanaal deden wij dat ook, maar daar voeren ze niet zo hard. Uiteraard moest je die zij-aandrijvers mishouden, maar er bleven er nog genoeg over. Het mooiste was een roeibootje achteraanhangend. De schippers hadden er een pesthekel aan en ik heb wel meegemaakt dat ze het zijboord dik in de teer hadden gezet en dat was dan lachen. Op het A.R. kanaal was het natuurlijk veel mooier en dat heb ik ook een paar keer gedaan, eerst met de fiets naar de Johan Wagenaarkade. Als je nu die boten ziet, hoe groot ze zijn en hoe snel, dan is het volslagen onmogelijk geworden.

    Zullen we maar een apart forum oprichten? Zometeen wordt Mathieu nog boos.

    Adri

  8. #8
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Gisteren de geplande fietstocht door Utrecht gemaakt. Dat is altijd weer erg lollig om te doen, behalve dan het bezoek aan Hoog-Catharijne, want daar wordt ik altijd depri van, ondanks de volledige renovatie. Het is ietsje minder erg geworden zal ik maar zeggen.


    Door het AmserdamRijnkanaal varen nog steeds af en toe schepen met lage snelheid en laag vrijboord, dus in theorie zou je je er op kunnen slingeren. Maar ik zie "De jeugd van tegenwoordig" dat niet meer doen. De schippers zijn ook een ander slag mensen geworden. 4 Auto's op het achterdek, pfff.

    In Zuilen is de Bernardlaan nog steeds een oase van rust, met aan het einde het oorlogsmonument:


    De kransen van 4 mei stonden er nog.

    En toen vlakbij het monument van Clément van Maasdijk:



    Een vrij bizar monument. In 1938 met veel pracht en praal onthuld met als enige reden, de vroege luchthelden te eren. in aanwezigheid van de fine fleur van de toenmalige luchtvaart, zoals Marinus van Meel, Henri Wijnmalen en zelfs Frits Koolhoven, maar als er een straat naar je wordt vernoemd zou ik ook gekomen zijn.
    Met zoon Henk van de architect van het monument, W.C. van Hoorn, heb ik nog eindexamen HBS gedaan (ja, de bekende radiopresentator) maar dit geheel terzijde, uiteraard.

    Gelukkig wordt die onzalige demping van de Catharijnesingel weer ongedaan gemaakt. Het vloeibaar maken is bijna gereed:


    Op de achtergrond de passage van H.C., maar waarom ze de nieuwe singel gelijk weer blokkeren met een vliegende vis, soort van, is mij een raadsel.

    Adri

  9. #9
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Ik zie geen draadje over technische forumaangelegenheden, dus maar hier:
    Sinds een paar dagen komen de notificaties van de "Nederlandse Luchtvaart" binnen in mijn Spambox. Dit nog niet eerder meegemaakt.
    Ben ik de enige?

    Adri

  10. #10
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Even wachten tot maandag...?
    Ik krijg maar 1x per week, op zondag/maandagnacht de notificaties binnen en tot nu toe altijd in m'n gewone postbus.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •