Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Bird BK, PH-AJS

  1. #1

    Standaard Bird BK, PH-AJS

    In 1928 vloog het eerste vliegtuig gebouwd by Brunnel-Winkle, Brooklyn NY, de Bird Model A.
    Dit was een ontwerp van Michael Gregor, een Rus die was gevlucht na de revolutie, niet zo bekend als Seversky, Kartvelli, Sikorsky.
    Brunnel-Winkle stopte hun activiteiten in 1931 en werd overgenomen door Byrd Aircraft Corp.
    Model A was uitgerust met een Curtiss OX-5, het volgende type was model B (het zelfde toestel alleen een ander motor) werd daarom aangeduid als model BK (K voor Kinner).
    De Byrd Model BK, c/n 2057-37, serial NC73V, werd in 1932 gekocht door A.J. Sprakel uit Lonneker en kreeg registratie PH-AJS werd later verkocht aan L. Muller, Stationsplein 18 in Almelo.
    Muller had dit toestel samen met ene Nahuijs.
    Tijdens de oorlog is dit toestel in beslag genomen door de Duitsers en vernietigd.

    Ik kreeg bijgaande foto's toegestuurd welke uit een boekje van Hugo Hoofdman komt.

    Wie kan mij aan een betere kwaliteit helpen van deze foto's en/of andere?
    Zijn er nog historische , niet registratie, bekend?
    Hoe en in welke kleuren was het toestel gespoten?
    Over de bovenste foto is geschreven dat er Texaco onder op de vleugel staat, dit moet bij Muller gebeurt zijn want die had een garage.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  2. #2

    Standaard

    De Brunner Winkle Bird BK PH-AJS op Eelde tijdens de Pinkstervliegfeesten van 1936.
    Naam: Brunner Winkle Bird PH-AJS op Eelde 02.jpg
Bekeken: 267
Grootte: 327,0 KB

  3. #3

    Standaard

    dank je

  4. #4

    Standaard

    Beste jan jr.
    De foto heb ik kleiner, maar in een wat betere kwaliteit. Let op het is geen modemerk maar een Brunner...
    Karel
    Naam: 1936-06-02 D-ETIS Focke Wulf Fw44 D voor de Brunner Winkle Bird PH-AJS op Eelde 01.jpg
Bekeken: 347
Grootte: 112,5 KB

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: PH-AJS. kopie.jpg
Bekeken: 230
Grootte: 395,3 KB

    Jan, ik kon hem helaas niet ontrasteren vanwege computerproblemen.

    Groet Ruud.

  6. #6

    Standaard

    bedankt Karel en Ruud
    Op het richtingsroer maar ook op en onder de boven vleugel is het Texaco embleem.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •