Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 13

Discussie: onbekende foto G-1

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard onbekende foto G-1

    Naam: s-l1600.jpg
Bekeken: 470
Grootte: 95,7 KB

    Deze G-1 foto werd zondag 1 augustus j.l. op eBay Duitsland geveild. Dit is een voor mij onbekende foto.
    Weet iemand iets over de gebeurtenis en het nummer van dit toestel?

    Ruud van Ommeren.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 3 augustus 2021 om 00:34

  2. #2

    Standaard

    Dit is volgens mij de 302 op Waalhaven, te herkennen aan de linker staartboom over de vleugel. De duikrem onder de linkervleugel is hier mooi te zien.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Mathieu.

    Ik denk dat je gelijk hebt. In mijn herinnering lag hij met de neus veel dieper, in een soort gat. Zonder verder te kijken heb ik de foto geplaatst.
    Nu ik tijd had om te kijken moet ik zeggen dat ik jouw conclusie juist vind, bedankt.

    Groet Ruud.

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: Fokker-G1-302-Waalhaven. 1100 breed.jpg
Bekeken: 462
Grootte: 427,3 KB

    Als je de 302 zo in herinnering hebt en je controleert het niet dan word je door de nieuwe foto op het verkeerde been gezet.
    Hij is uit zichzelf plat gegaan of men heeft hem hierbij geholpen, ik denk het laatste omdat er te veel foto's met duitse militairen zijn terwijl hij nog omhoog stond.

    Groet Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 3 augustus 2021 om 13:51

  5. #5

    Standaard

    Aan de zakken om de vleugels om de driehoeken te bedekken te zien was het toestel niet startklaar gemaakt. Weet iemand de status van de 302 op de morgen van 10 mei 1940?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #6

    Standaard

    De 302 op z'n neus is waarschijnlijk het beroemdste G-1 wrak. Er bestaan daarvan diverse foto's genomen uit diverse hoeken.

    Er bestaat nog een foto van de 302 op z'n buik, genomen van een andere hoek dan de eerste van Ruud.
    Het is geen beste foto, en ik weet niet waar ik die ooit vandaan heb, maar ik post hem toch maar voor de volledigheid:

    Naam: G-1  302  (1).jpg
Bekeken: 468
Grootte: 30,4 KB

  7. #7

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Aan de zakken om de vleugels om de driehoeken te bedekken te zien was het toestel niet startklaar gemaakt. Weet iemand de status van de 302 op de morgen van 10 mei 1940?
    Een samenvatting uit het gele G-1 boekje (2e druk paginas 86-89, 156) van Hugo Hooftman:

    Aan de vooravond van de Duitse inval stonden op Waalhaven drie G-1's van de 1e Alarmpatrouille startklaar op het platform voor de gebouwen: de 334, de 312 en de 311. Ook de 309 moet daar vlak bij hebben gestaan.
    De andere beschikbare toestellen stonden rond het gehele veld opgesteld, zodat in geval van alarm in elke windrichting een paar machines direct konden opstijgen.

    Omstreeks 02.30 uur worden de motoren van de drie G-1's van de alarmpatrouille en van de 309 warmgedraaid.
    De 302 stond in de noord-west hoek van het veld.
    De monteurs W.L. Strik en Fluit zaten in het toestel die bewuste morgen op Waalhaven en hadden de opdracht de motoren warm te houden, toen de "302" door een bom van overvliegende Heinkels werd getroffen. "Het was gebeurd voor je het wist", vertelde Strik. Het was een wonder dat ze er allebei levend zijn uitgekomen.

    De beoogde bemanning voor de 302, sgt. C. Sipkes en sgt. F.C.M. van Keulen of Vermeulen (Hooftman noemt beide namen op verschillende paginas) was nog niet bij het toestel aanwezig en de 302 is op 10 mei niet opgestegen maar direct bij de eerste Duitse aanval vernield.

    Het G-1 boek van Gerdessen et al (deel 2 paginas 96-97) zegt hierover alleen dat tegen 04.00 uur Waalhaven werd aangevallen, drie G-1's werden direct op de grond uitgeschakeld, waaronder de 302, er stegen acht G-1's op.
    Laatst gewijzigd door Dagger; 4 augustus 2021 om 13:47

  8. #8

    Standaard

    Ik kwam deze voor mij onbekende foto tegen op een face-book pagina.
    Deze jongste monteur, ik denk een jaar of 14, draagd een staartboom op zijn schouder van een Fokker F.25 Promotor.Naam: F.25 Tailboom 1950.jpg
Bekeken: 506
Grootte: 98,7 KB
    Dat het een staartboom is van een F.25 is te zien aan de opstaande (vels) rand aan de boven en onderzijde van de staartboom.
    De hangar op de achtergrond geeft aan dat het de Fokkerfabriek is aan de Papaverweg in Amsterdam Noord.
    Op de face-book pagina wordt vermeld dat de opname uit ±1950 is.

    Henk Steevens

  9. #9

    Standaard

    Sorry ik denk het verkeerde draadje, dit is natuurlijk geen reactie op het G.I verhaal.

    Henk Steevens

  10. #10
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Naam: s-l1600.jpg
Bekeken: 338
Grootte: 128,4 KB

    Deze voor mij onbekende foto van een Beute G-1 stond op eBay Duitsland om 26/12 geveild te worden. https://www.ebay.nl/itm/353818611339
    Ondanks enige mails naar de verkoper en ook eBay zelf bleef het onmogelijk dat vanuit Nederland geboden kon worden.
    Nu ging hij weg voor € 15,50. Weliswaar geen optimale kwaliteit maar met Nederlandse bieders was hij nooit voor deze prijs weggegaan.

    Aanvulling:
    Op een eerder door mij geplaatste foto van een Beute G-1 op Waalhaven in het draadje "Nieuwe oogst Fokkers" stond dezelfde Junkers Ju 52 "GS+AY" op de foto. Dus zou het kunnen dat ook deze foto op Waalhaven is gemaakt en dezelfde G-1 bevat. Zie hieronder:

    Naam: Scan 42, G-1 Waalhaven. 600 water.jpg
Bekeken: 300
Grootte: 102,2 KB

    Groet Ruud en "stay safe".
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 28 december 2021 om 17:35

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •