Pagina 1 van 3 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 21

Discussie: RAF sergeant gearresteed in Nederland

  1. #1
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard RAF sergeant gearresteed in Nederland

    Ik spit de laatste tijd nogal wat beeldbanken uit. In het Regionaal Archief Dordrecht kwam ik o.a. deze tegen:

    Naam: prints_3_0_552_301756.jpg
Bekeken: 555
Grootte: 200,1 KB

    Lokaal wordt gesuggereerd dat deze foto in Dordt zou zijn gemaakt op of kort na 12 september 1944. Het zou gaan om één van de bemanningsleden van Halifax NP741 die op die datum, rond de middag, werd neergeschoten bij Dordrecht.

    Kijkend naar de foto dringt zich bij mij het idee op dat hij veel eerder in de oorlog is gemaakt. De vrolijke Duitse militairen passen niet helemaal bij de situatie in september 1944.

    Ik heb zelf, lang geleden, zelf een afdrukje van deze foto gehad. Gekregen van een mede-onderzoeker, die hem uit onbekende bron ook had gekregen. Ik heb sterk de indruk dat deze foto tijdens de oorlog in een zekere oplage is afgedrukt en werd verspreid of verkocht als onderdeel van een een serie foto's, die min of meer als souvenir bedoeld waren. Die fotosetjes zijn over het algemeen vroeg in de oorlog gemaakt en bevatten ook vaak beelden van tijdens en net na de meidagen van 1940.

    Weet iemand waar en wanneer de foto gemaakt is?
    Laatst gewijzigd door HansV.; 15 september 2021 om 17:37

  2. #2
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Zelfde foto zit overigens ook in de beeldbank van het NIOD. In een een betere kwaliteit.
    Interessant: er staat een datum bij: 12 -02-1941. Het verliesregister van de SGLO geeft geen RAF-verlies op 12 februari 1941. Wel een Hampden op 11 februari en een Wellington en een Blenheim op 10 februari. De enige sergeant aan boord van de Hampden sneuvelde. De Wellington-bemanning bestond geheel uit sergeants, maar crashte op het ijs van het IJsselmeer nabij Kampen. De Blenheim werd neergeschoten boven de Westerschelde. De gehele bemanning overleefde waaronder twee sergeants.
    Op de foto is een karakteristieke gevel te zien, met herkenbaar timmerwerk. Door de iets andere uitsnede mist deze op de eerdere foto.

    Naam: 107283.jpg
Bekeken: 495
Grootte: 56,1 KB
    Laatst gewijzigd door HansV.; 15 september 2021 om 20:21

  3. #3

    Standaard

    "De vrolijke Duitse militairen passen niet helemaal bij de situatie in september 1944."
    Maar ook in 1941 lijkt het mij niet de vrolijkste dag in het leven van een in vijandelijk gebied gestrande Engelse sergeant. Waarom lacht hij dan?

  4. #4
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    In vergelijking met de Duitsers lacht hij toch meer als een boer met kiespijn. Desondanks zal hij blij zijn geweest dat ie het er levend had afgebracht.
    Om mijn opmerking wat meer handen en voeten te geven: in september 1944 was wat de RAF in Duitsland aanrichtte, volledig duidelijk geworden. De houding ten opzichte van geallieerde vliegers was veranderd. Op de bemanningsleden van de Halifax NP741, die ik in mijn eerste bericht noemde, werd door Duitse militairen geschoten, terwijl zij aan hun parachutes hingen.

  5. #5
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Ik ben ondertussen wat verder met mijn onderzoekje naar de herkomst van deze foto.

    Na plaatsing van dezelfde vraag op RAF Commands forum, kwam er een reactie die meldde dat C. Rijken uit Eindhoven in 1984 de foto aan het blad Flypast heeft gestuurd met de vraag wie de wireless operator (zie het embleem op zijn arm) was. Kennelijk was het Rijken bekend dat de foto in Wassenaar is gemaakt.
    Nu zijn er in Wassenaar inderdaad nog steeds lantaarnpalen die veel lijken op de lantaarnpaal op de foto, maar in hun huidige toestand zijn ze niet exact gelijk. Ook de gevel links op de foto heb ik nog niet kunnen vinden.
    Kees Rijken heeft in 2015, samen met zijn schoonzoon en een Engelsman, een boek doen verschijnen op de aanval op de Philipsfabrieken in Endhoven op 6 december 1942. Het kan bijna niet missen of deze Rijken is dezelfde persoon als de man die in Flypast navraag deed.
    De kans is dus aanwezig dat het hele verhaal al lang geleden door Kees Rijken is uitgezocht.

    Ik zet mijn eigen onderzoekje voort en zal eventuele nadere informatie hier melden.

  6. #6
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Een update: navraag bij de Historische Vereniging van Wassenaar heeft mijn twijfel met betrekking tot Wassenaar als locatie versterkt. Diverse leden van genoemde vereniging zijn van mening dat de plek van de foto niet in Wassenaar is.

    Met betrekking tot de heer Rijken: ik heb zijn adres zoals dat was in 1984. Zowel hij als zijn schoonzoon zijn, voor zover ik kan nagaan, geen lid van de SGLO. Wèl heeft zijn schoonzoon in 2015 een voordracht gehouden over het eerder genoemde boek, tijdens een bijeenkomst van de SGLO, waarbij de heer Rijken, die al flink op leeftijd moet zijn en misschien al is overleden, aanwezig was.

    Is er onder hen die dit lezen iemand die actuele contactgegevens heeft van de heer Rijken of zijn schoonzoon? Eventuele reacties in verband met privacy graag via een persoonlijk bericht.

  7. #7
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Hans,

    Cees Rijken is een paar jaar geleden inderdaad overleden.
    Je kunt het beste even contact opnemen met het secr. van de SGLO.

    Jaap

  8. #8
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jaap Woortman Bekijk bericht
    Hans,

    Cees Rijken is een paar jaar geleden inderdaad overleden.
    Je kunt het beste even contact opnemen met het secr. van de SGLO.

    Jaap
    Heb ik al aan gedacht en ga ik doen.

  9. #9
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Voor wie het interesseert een tussentijdse update met betrekking tot de foto waarmee dit draadje begon.
    De plek van de foto staat inmiddels vast: de Burgemeester Van der Esstraat te Pernis. Er is ook suggestie over de identiteit van de sergeant, maar daaraan kleven wat mij betreft nog wat onduidelijkheden. Ook lijkt het er steeds meer op dat de foto door de Duitsers is verspreid voor propaganda-doeleinden.

    Bij navraag in het RAF-commands forum werd daar door één van de respondenten een andere foto gepresenteerd, die waarschijnlijk geen relatie heeft met de sergeant waarmee dit draadje begon, maar wel interssant is omdat ie mogelijk in Nederland is gemaakt. Ik plaats hem hier in de hoop dat iemand de plek herkent

    Naam: 6b53588c-4e11-4c24-ad6c-949b40a75af4.jpg
Bekeken: 198
Grootte: 190,0 KB

  10. #10

    Standaard

    Zoals de locatie van de eerste foto er nu uitziet:
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •