Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 21

Discussie: RAF sergeant gearresteed in Nederland

  1. #11
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Zoals de locatie van de eerste foto er nu uitziet:
    Inderdaad. Het huis met de witte gevel links, is op de oorlogsfoto het meest linkse huis met die fraaie topgevel-betimmering. Het huis dat daar rechts naast staat heeft de twee kleine raampjes onder de dakrand, zoals op de onderstaande foto wat beter te zien is.
    e
    Naam: Burg.vanderEsstraat-2.jpg
Bekeken: 197
Grootte: 357,2 KB

    Achter de huizen links stond tijdens de oorlog een school, waar Duitse militairen gelegerd waren.
    De karakteristieke lantaarnpalen zijn verdwenen, maar elders vond ik een foto van Pernis waar ze wèl op staan:

    Naam: Roovers-G.A. Soetemanweg.jpg
Bekeken: 205
Grootte: 492,1 KB
    Laatst gewijzigd door HansV.; 14 augustus 2022 om 16:02

  2. #12

    Standaard

    Hans, Die onderen onbekende foto deed mij meteen aan Leeuwarden denken, maar weet nog niet precies waar het is. Tijdens het zoeken kwam ik wel dit tegen:
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #13

    Standaard

    Hoi Hans,

    De foto is inderdaad in Leeuwarden gemaakt, het grote pand op de achter is het beursgebouw in leeuwarden.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  4. #14

    Standaard

    Wat betreft de RAF sergeant, gebouw links, de zijgevel van de Beurs aan het Zaailand, Leeuwarden. Het gebouw daarachter is de HBS, is weg en is nu nieuwbouw, de Rechtbank.
    Vanuit dat perspectief is het gebouw waar de sergeant binnen gaat, Hotel Amacitia, in 1968 gesloopt.

  5. #15

    Standaard

    Het hotel rond 1965. Kwam dit ook nog tegen: Help! Wie is deze vlieger? | 03 | Defensiekrant
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 14 augustus 2022 om 17:20
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #16
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht
    Wat betreft de RAF sergeant, gebouw links, de zijgevel van de Beurs aan het Zaailand, Leeuwarden. Het gebouw daarachter is de HBS, is weg en is nu nieuwbouw, de Rechtbank.
    Vanuit dat perspectief is het gebouw waar de sergeant binnen gaat, Hotel Amacitia, in 1968 gesloopt.
    De plek die Mathieu heeft gevonden klopt inderdaad keurig met de foto. Zelfs inclusief het gebouw daarnaast (de HBS). Dat staat er nog steeds, zij het dat er wat moderns tegenaan is gebouwd (wat dan waarschijnlijk de Rechtbank zal zijn).

    Snel gevonden! Bedankt!

    Kennelijk werd hotel Amicitia voor één of ander doel door de Duitsers gebruikt. De Ortskommandantur was het niet, voor zover ik kan nagaan. Die zat, weet ik uit andere bron dicht bij de gevangenis (Blokhuispoort).

  7. #17

    Standaard

    Welke rang heeft deze man? Is dat luitenant?
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #18
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Welke rang heeft deze man? Is dat luitenant?
    Geen idee. Wel is duidelijk dat Duitse miltairen op de foto tot de Luftwaffe behoren. Er staat links ook een Luftwaffe-vlaggetje.

  9. #19

    Standaard

    Misschien is uit te vinden wie die Duitser is om zo een beter idee te krijgen van de tijd van opname. Als ik thuis ben zal ik eens kijken in de 3 delen van "wespennest Leeuwarden" van Ab Jansen. Misschien staat daar iets is in.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #20
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Misschien is uit te vinden wie die Duitser is om zo een beter idee te krijgen van de tijd van opname. Als ik thuis ben zal ik eens kijken in de 3 delen van "wespennest Leeuwarden" van Ab Jansen. Misschien staat daar iets is in.
    Het artikel in de Defensiekrant toont ook de achterkant van de foto, waarop het jaartal 1943 staat. Gezien het feit dat de bomen goed in blad staan moet het bovendien ergens in het zomer-halfjaar zijn geweest (april-oktober). Zelf heb ik 'Wespennest Leeuwarden' ook, alleen weet ik niet precies waar.. Best mogelijk dat het gebruik van hotel Amicitia daarin gemeld wordt. Daar zal men bij het NIMH ook wel aan gedacht hebben. Maar het antwoord op hun vraag hebben ze er kennelijk niet gevonden.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •