Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16

Discussie: Wat voor vliegtuig is dit?

  1. #1

    Standaard Wat voor vliegtuig is dit?

    Kan iemand deze staart plaatsen bij een Duits vliegtuigtype?
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. #2

    Standaard

    Lijkt op het staartvlak van een Martin B-26 Marauder.
    Voor zover ik snel kan nagaan is er slechts een door de Luftwaffe gebruikt, dat was de B-26B Marauder 41-17790.

  3. #3
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    Klopt... is een B-26 Marauder.

  4. #4
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Deze foto was onderdeel van een serie die jaren geleden op eBay verkocht is. Helaas zijn die ook allen gedownload, zoals ook deze, en weer op de markt gebracht.
    Met enige regelmaat worden deze kopieën op eBay aangeboden. Kijk vooral naar de lucht die is van slechte kwaliteit maar eigenlijk is nu de hele foto van inferieure kwaliteit. De originelen waren van prima kwaliteit.
    Ik vraag me af of er nu opnieuw een Swastika op de staart is aangebracht of dat die ontbreekt bij deze kopie.
    Een Swastika is in Duitsland bij wet verboden af te beelden en die worden, meestal, afgedekt door de verkoper, dus moet degene die hem kopieert hem weer aanbrengen.
    Zelf heb ik weleens een foto gekocht waarbij men niet eens de moeite had genomen dat te doen dus was het duidelijk pikwerk.

    De locatie ben ik vergeten maar het toestel had geloof ik ergens in Zeeland een noodlanding gemaakt. De serie ging over het verplaatsen van de machine.
    Wat nog een hele klus was vanwege de zandige omgeving waar het zich bevond. Hier ziet men Duitse soldaten wegsprinten omdat men weer even de motoren had aangezet en dat geeft dus wind.

    Groet Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 16 september 2021 om 01:01

  5. #5
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Ruud,

    Hierbij de gegevens van de B-26 Marauder.
    3 Oct 42 1904 Belly-landed at the beach at Noord-Beveland B-26 B 41-17790 319BG/437BS 2/Lt. C.C. Wall

    Jaap

  6. #6
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Ik werd even getriggered door de datum. Erg vroeg voor een Marauder in NW-Europa.
    Als je het geval opzoekt in de crashdatabase van de SGLO dan wordt als vliegveld van vertrek Gander (Newfoundland) genoemd en als bestemming Horsham St. Faith in het oosten van Engeland. Oorzaak van de crash: verdwaald en vanwege brandstofgebrek aan de grond gezet. Het lijkt er dus op dat de machine nagelnieuw was en tijdens het overvliegen over de Atlantische Oceaan te ver doorschoot en uiteindelijk al voor zijn eerste operationele vlucht verloren ging.

  7. #7
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    De locatie ben ik vergeten maar het toestel had geloof ik ergens in Zeeland een noodlanding gemaakt. De serie ging over het verplaatsen van de machine.
    Wat nog een hele klus was vanwege de zandige omgeving waar het zich bevond. Hier ziet men Duitse soldaten wegsprinten omdat men weer even de motoren had aangezet en dat geeft dus wind.
    Is ook duidelijk hoe men de machine daar vandaan heeft gekregen? Dat de motoren op of dicht bij de crash-locatie zijn gestart, suggereert dat is overwogen om de machine weer te laten opstijgen.
    SGLO stelt: buiklanding. Dat men, min of meer op de crash-locatie de motoren weer heeft gestart, moet ook betekenen dat men de machine weer op z'n onderstel heeft gezet. Maar motoren starten met kromme propellerbladen, die bij een buiklanding niet onwaarschijnlijk zijn, is niet logisch. Ook al was de Marauder een soort van hoogdekker, de tips van de propellerbladen komen duidelijk onder het diepste punt van de romp uit. Verder vind ik de onderkant van de romp, voor zover zichtbaar, wel tamelijk gaaf voor een machine die een buiklanding heeft gemaakt.
    Dat men de machine al op de crash-site van balkenkruizen heeft voorzien suggereert dat men inderdaad wilde pogen het ding vliegend naar elders te brengen. Voor transport over land c.q. water is dat niet nodig, in dat stadium.

    Een en ander roept wat vragen op. Op de foto wordt de plek waar het rechter onderstel met wiel zichtbaar zou moeten zijn zo ongeveer afgedekt door de weglopende Duitsers. Daardoor blijft onduidelijk of deze machine wel echt op zijn onderstel staat.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 16 september 2021 om 12:55

  8. #8
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Om het maar even compleet te maken: https://db.wingstovictory.nl/databas...php?wtv_id=193

    Keurige foto's van de machine op de buik op het strand en op de wielen in het duingebied daarachter, met draaiende motoren.
    Al met al een bijzonder verhaal. Dat men de machine niet meteen heeft gedemonteerd en afgevoerd is opvallend. Mogelijk was dit de eerste Marauder die de Duitsers ooit zagen. Als onbekend type had het vliegtuig op dat moment voor de Duitsers waarschijnlijk bijzondere waarde. Dat pleit eigenlijk niet voor allerlei geëxperimenteer ter plaatse, maar voor zo snel mogelijk en met zo min mogelijk schade afvoeren naar een plek waar de machine serieus aan de tand kon worden gevoeld.

    In het verhaal op de bovengenoemde site wordt gesuggereerd dat het vliegtuig door de Duitsers zou zijn misleid met valse radioberichten om een noodlanding op de bewuste locatie te maken. Dat zou de reden zijn dat het vliegtuig niet door de bemanning in brand is gestoken. Men dacht in Engeland te zijn. Klinkt mij enigszins als legendevorming in de oren, tenzij er verklaring zijn van bijvoorbeeld bemanningsleden of uit Duitse bron, die dit bevestigen.

  9. #9
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Hans V.

    Op de serie originelen was te zien dat het toestel op zijn wielen stond. Ook was te zien op een van de foto's dat hij over een duin, of verhoogde grond, werd verplaatst.
    Ik kan me niet meer herinneren hoe dat ging maar de serie foto's was een stuk of vier, vijf groot. Ik weet ook niet meer of ik deze eBay bladzijden heb gedownload, ik ga niet zoeken.
    Blijf deze verkoper maar volgen, er komen nog wel andere voorbij.

    Groet Ruud.

  10. #10
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    @Ruud:

    Heb je mijn laatste bericht goed gelezen en op de site van wingstovictory gekeken, waarvan ik hierboven een link geef? Daar staan in totaal 7 foto's van dit geval, waaronder de foto waarmee dit draadje begon. Ik vermoed dat de meeste foto's van de serie die jij bedoelt erbij zitten.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •