Pagina 2 van 2 EersteEerste 1 2
Weergegeven resultaten: 11 t/m 16 van 16

Discussie: Wat voor vliegtuig is dit?

  1. #11
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Nee dat heb ik niet Hans. Ik spreek vanuit mijn herinnering, de veiling was jaren geleden.
    Ik vond het een mooie serie maar mijn biedingen bleken keer op keer te laag.


    Deze verkoper heeft zijn winkel vol staan met "Repro foto" en "Foto kein Zeitgenössisches Original".
    Ondanks dat heb ik in het verleden wel eens wat van hem gekocht omdat hij ook originelen heeft maar dat zijn dan vooral ansichtkaarten.

    Aanvulling: ik heb toch maar even gekeken Hans. Je vraag over de propellers wordt al beantwoord op foto 4.
    Duidelijk draaiende motoren en op eigen kracht(?)
    over de zandige grond, misschien met wat hulp van iets onder de wielen (planken?)
    om zo over die grond te kunnen komen want je ziet personen bij elk wiel. Of hij stond net op zijn wielen, kan ook nog.
    Zie hieronder:

    Naam: 193-41-17790.4.jpg
Bekeken: 224
Grootte: 89,9 KB

    Groet Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 16 september 2021 om 17:06

  2. #12
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Aanvullend: met betrekking tot de datum 3 oktober 1942 schreef ik "erg vroeg voor een Marauder in NW-Europa". Het blijkt dat eenheid waartoe het vliegtuig behoorde (of waarvoor het bestemd was), de 319 BG, slechts kort in Engeland was. De groep arriveerde op 12 september 1942 op Shipdham, verkaste begin oktober naar Horsham St. Faith en ging vandaar naar St. Leu in Algerije in November 1942. De 319 BG heeft de hele oorlog in het Middellandse Zeegebied geopereerd. Pas in mei 1943 begon de 322 BG, vanaf Bury St. Edmunds operaties met de B-26 boven NW-Europa.

  3. Standaard

    Naam: Clip.jpg
Bekeken: 149
Grootte: 107,9 KB
    Ik vond dit op Facebook maar zonder naam maar met als locatie Vlijt op Texel. Welk vliegtuig is dit? Het lijkt op een T-6 maar of dat zo is?

  4. #14
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    North American NA-27 (NA-16-2A), was eerder PH-APG.
    Naar Nederland gehaald door Fokker als demonstratievliegtuig in de hoop de verkooprechten te verkrijgen voor Europa.
    Op 1 september 1939 door de ML gehuurd van Fokker, later gekocht.
    11 mei op Texel bij een Duitse aanval vernietigd.

    Groet Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 30 oktober 2021 om 13:47

  5. #15
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door gerard gielis Bekijk bericht
    Ik vond dit op Facebook maar zonder naam maar met als locatie Vlijt op Texel. Welk vliegtuig is dit? Het lijkt op een T-6 maar of dat zo is?
    Het is een North American NA-16, een voorloper van de T-6 Texan (Harvard bij de Britten). Nederland heeft er net voor de oorlog één aangeschaft.Was gestationeerd op De Vlijt (vliegveld Texel, waar destijds een deel van de vliegeropleiding plaatsvond. Vernietigd op de grond in mei '40.

    IPMS Nederland - North American NA.16

    In het Transportmuseum in Nieuw Vennep wordt overigens gewerkt aan de reconstructie van een NA-16. Volgens de website van het museum werd een T-6 als basis gebruikt. Toen ik er vorige maand was, was het ding al gedeeltelijk in noderlandse kleuren gespoten.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 30 oktober 2021 om 14:07


Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •