Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Aero A.11 L-BUCD op bezoek op Waalhaven, 1926

  1. #1
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard Aero A.11 L-BUCD op bezoek op Waalhaven, 1926

    Naam: 1926 2157_029228.jpg
Bekeken: 276
Grootte: 414,8 KB

    Ik vond deze foto op de beeldbank van het NIMH. In 1926 zou deze machine een bezoek hebben gebracht aan Waalhaven. Ik meen me te herinneren dat het bezoek onderdeel was van een rondvlucht door Europa. Ik kan er tot nu toe nog weinig over vinden. Weet iemand wellicht hier wat meer over?

  2. #2

    Standaard

    Deze foto maakt onderdeel uit van een achttal foto's die de KLM Fototechnische Dienst heeft gemaakt van deze L-BUCD op Waalhaven.
    Op de lijst van de Gemeentelijke Archiefdienst Amsterdam, opgemaakt in januari 1974, komt deze foto voor als nummer 1283.
    Verdere gegevens zijn niet direct voorhanden.

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald Dijkstra

  3. #3

    Standaard

    Het is een rondvlucht door Europa en net erbuiten.
    Een replica staat in het Kbely Museum, te Praag.
    Naam: 1926-06-26 Waalhaven Stanovsky Aero L-BUCD.jpg
Bekeken: 224
Grootte: 275,4 KB

  4. #4

    Standaard

    Opvallend, hoe het Algemeen Handelsblad een uitgebreidere en meer gedetailleerde beschrijving geeft van de vliegtocht, dan de Arnhemsche courant. Informatiever, en daardoor interessanter m.i.
    Een wereldreis was overigens in die tijd kennelijk door Europa en Noord Afrika. Of zou hij later toch naar Amerika en Azië doorvliegen? De wereld was in die tijd een stuk groter dan voor ons nu....

  5. #5
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Karel Kalkman Bekijk bericht
    Het is een rondvlucht door Europa en net erbuiten.
    Een replica staat in het Kbely Museum, te Praag.
    Naam: 1926-06-26 Waalhaven Stanovsky Aero L-BUCD.jpg
Bekeken: 224
Grootte: 275,4 KB
    Bedankt Karel! Nu snap ik waarom ik in de Nederlandse bladen weinig vond (ik zocht op Stanovsky, niet Stanowsky). Ik heb nog niet begrepen hoe men het toestel "Triplar" kon noemen. Breitveld & Danek was de motorfabrikant. Er werden dus wat dingen door elkaar gehaald! In een blad van l'Aeroplane (Franstalig) kwam ik ook een uitgebreid artikel tegen. Tijdens de vlucht van Casablanca naar Portugal brak de propeller (midden in de lucht dus). Het toestel ging behoorlijk in de kreukels.
    Laatst gewijzigd door g-1reaper; 23 oktober 2021 om 19:25

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •