Weergegeven resultaten: 1 t/m 5 van 5

Discussie: Puttershoek 25 oktober 1940

  1. #1

    Standaard Puttershoek 25 oktober 1940

    Ik ben op zoek naar informatie over de luchtaanval op de suikerfabriek van Puttershoek d.d. 25 oktober 1940. Hoeveel Britse toestellen namen hieraan deel en wat waren de squadrons?

    Met vriendelijke groet,

    Pieter van Wijngaarden

  2. #2
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    In deel 1 van 'En nooit was het stil' van Gerrit Zwanenburg zal er wel wat over te vinden zijn. Ik heb die boeken (geleend via de lokale bibliotheek; in Arnhem heeft men een gekopieerd setje) kortgeleden doorgeakkerd op verwijzingen naar 'Dordrecht' en die vermeldingen genoteerd. Helaas niet breder gekeken. Zwanenburg vermeldt overigens nauwelijks squadrons. Ik neem aan dat je dit artikel kent: Bombardement 25 oktober 1940 | Hoeksche Waard (wordpress.com) Doorklikken op de link onderaan geeft een pdf met het volledige verhaal.
    Voor het overige zijn er weinig makkelijk toegankelijke bronnen. In de National Archives in Londen zijn ongetwijfeld overzichten te vinden van uitgevoerde operaties (AIR22), maar deze zijn helaas niet gedigitaliseerd en alleen in Londen te raadplegen. De ORB's raadplegen, zonder squadronnummers te kennen is een hele opgave. Deze zijn ten dele wèl gedigitaliseerd.

    Aanvulling: je vraag naar de squadrons en het aantal vliegtuigen dat deelnam, doet het volgende bij me opborrelen.
    Als je het artikel waar ik naar linkte leest, dan komt daaruit naar voren dat het gaat om enkele bommen, die anders dan in die fase van de luchtoorlog nog vaak het geval was, wèl doel troffen. En dat bovendien op een moment dat er veel mensen mensen in en om de fabriek aanwezig waren, waardoor het aantal slachtoffers tòch aanzienlijk was. De bietencampagne was namelijk aan de gang.
    Ik heb sterk de indruk dat het bij dit bombardement ging om een enkel vliegtuig, dat een gelegenheidsdoel vond. De bemanning vermoedde dat dit van enig strategisch belang was (op de luchtfoto bij het artikel ziet de suikerfabriek er tamelijk indrukwekkend uit) en liet zijn bommen op dit doel vallen.
    Het gebied van de benedenrivieren werd in die periode (vooral 's nachts) vaak bezocht door kleine aantallen, of alleen vliegende bommenwerpers die o.a. plekken aanvielen waar binnenschepen zich verzamelden of werden verzameld. In oktober 1940 had Hitler de invasie van Engeland weliswaar al afgeblazen, maar de belangstelling van de RAF voor de Rotterdamse haven en zijn omgeving bleef nog een tijd aanwezig. De navigatie boven het gebied was 's nachts ook vrij eenvoudig door de aanwezigheid van die rivieren. Hoewel het artikel de tijd voor het bombardement stelt op ongeveer 7.00 uur. Dan is het, ook in oktober, al vrijwel licht.
    Daarnaast kan het bewuste vliegtuig ook nog op de terugweg van een aanval in Duisland zijn geweest, waarbij het doel niet was gevonden
    Laatst gewijzigd door HansV.; 12 november 2021 om 09:37

  3. #3

    Standaard

    Voor het bestuderen van dit onderwerp maak ik gebruik van de logboeken van de luchtwachtdienst uit de omgeving en daar zie je het bombardement al aankomen. Volgens een getuige vielen er zeventien bommen, dus het moeten meerdere toestellen geweest zijn. Tien (brisant- en brandbommen) vielen op het midden gedeelte van de fabriek. Ik denk zelf dat deze aanval voortkomt uit een zogenaamde 'Rover' attack, gelegenheidsdoel dus, en niet gericht was op Puttershoek. Volgens andere getuigen, was het de bominslag en de hierop volgende stofexplosie, die zoveel schade aanrichtte. Het gebeuren staat inmiddels op mijn verlanglijstje voor Londen. Bedankt voor je reactie......

  4. #4

    Standaard

    Geachte mijnheer V.
    In oktober 1940 had Hitler nog steeds niet de operatie 'Seelöwe' afgeblazen dat deed hij pas in mei 1941. Tussentijds werd de operatie om twee redenen steeds uitgesteld. In oktober werd er hier in de regio Dordrecht nog volop gewerkt aan de landingsschepen. Ook Aviolanda had hier veel (extra) werk door, vanwege het aanbrengen bij sommige schepen van vliegtuigmotoren. Tot aan april lagen er in Dordrecht, Papendrecht en Alblasserdam, ontkopte schepen gereed om naar Rotterdam gevaren te worden. Daarna verdwenen de meesten naar het Ruhrgebied om weer aangepast te worden tot kolenschip.....

  5. #5
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Geachte heer Van Wijngaarden,
    Misschien is het goed als wij eens nader kennismaken en van gedachten wisselen. Ik ben ervan overtuigd dat we daar beiden iets aan kunnen hebben. Net als u doe ik onderzoek naar de luchtoorlog. Ik beperk mezelf tot het Eiland van Dordrecht en dan voorlopig nog tot bepaalde gevallen. Als die kennismaking u iets lijkt, stuur me dan een persoonlijk bericht.

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •