Pagina 1 van 4 1 2 3 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 35

Discussie: Spitfire bij Kethel

  1. #1
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard Spitfire bij Kethel

    In de beeldbank van het Stadsarchief Schiedam trof ik een foto aan van een Spitfire die volgens het bijschrift zou zijn neergekomen bij Kethel. De Squadron-code 'PJ' duidt op een machine van 130 squadron RAF, het roundel-type A1 op de romp duidt op een datum voor juli 1942. Het verliesregister van de SGLO vermeldt twee Spitfires van 130 sqdn in zee voor IJmuiden op 21 augustus 1941. Geen melding van een Spitfire van 130 sqdn bij Kethel en ook niet elders in Nederland, op een andere datum. Kijkend naar de foto lijkt mij dat de foto inderdaad in Nederland te zijn gemaakt. De locatie 'Kethel' lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Wie weet hoe de vork in de steel zit voor wat betreft de Spitfire op de foto?

    Naam: Spitfire bij Kethel.jpg
Bekeken: 312
Grootte: 32,3 KB

  2. #2

    Standaard

    Interessante vraag Hans, helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven. Maar hoe herken je het A1 type roundel?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Interessante vraag Hans, helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven. Maar hoe herken je het A1 type roundel?
    dat kan je terugvinden bijvoorbeeld hier; Royal Air Force roundels - Wikipedia

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    In de beeldbank van het Stadsarchief Schiedam trof ik een foto aan van een Spitfire die volgens het bijschrift zou zijn neergekomen bij Kethel. De Squadron-code 'PJ' duidt op een machine van 130 squadron RAF, het roundel-type A1 op de romp duidt op een datum voor juli 1942. Het verliesregister van de SGLO vermeldt twee Spitfires van 130 sqdn in zee voor IJmuiden op 21 augustus 1941. Geen melding van een Spitfire van 130 sqdn bij Kethel en ook niet elders in Nederland, op een andere datum. Kijkend naar de foto lijkt mij dat de foto inderdaad in Nederland te zijn gemaakt. De locatie 'Kethel' lijkt mij niet onwaarschijnlijk. Wie weet hoe de vork in de steel zit voor wat betreft de Spitfire op de foto?
    Op een ander forum is in het verleden al eens een vraag gesteld over mogelijk dit toestel.
    De vragensteller noemt eerst 1942 maar corrigeert zich later met 1941.
    Jammer genoeg werkt de door hem geplaatste link niet meer.
    Nou ja, voor wat het waard is:
    https://www.key.aero/forum/historic-...fire-iia-p7904

  5. #5
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    @Dagger: de link die je noemt had ik zelf al gevonden. Het 'Luftwaffe Experten forum' waarover de vragensteller daar spreekt, is op het ogenblik min of meer onbereikbaar en dus is niet te constateren of het hier gaat om dezelfde foto, maar dit lijkt niet onwaarschijnlijk. Zijn vraag stamt overigens al uit 2004. Desondanks wordt in dezelfde discussie ook gemeld dat familie van de vlieger (Pickstone) heeft bevestigd dat hij werd neergeschoten "over the Dutch coast". Wat dit ook precies mag inhouden. De SGLO houdt het op "near IJmuiden", maar wel in zee. Nu is Kethel wat mij betreft niet in de buurt van IJmuiden, noch is het in the buurt van "the Dutch coast.
    Het blijft vooralsnog dus onduidelijk hoe één en ander correspondeert..

  6. #6
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Interessante vraag Hans, helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven. Maar hoe herken je het A1 type roundel?
    De Type A roundel heeft ringen van gelijke breedte. De A1 (op de romp) heeft bovendien een extra buitenste ring in geel. Bij de latere type C roundel heeft de witte ring een kleinere breedte dan de blauwe ring. De C1 heeft als extra een smallere gele ring. De wisseling tussen deze types vond half 1942 plaats. In de praktijk was gebleken dat de witte en de gele ringen in de 'even brede'-uitvoering te veel opvielen. Daarom besloot men die smaller te maken.
    Enige kennis van de verschillende RAF-markings kan helpen om foto's te dateren. Zo hebben RAF-jagers tot het najaar van 1940 geen 'sky'-kleurige band om de romp, net voor het staartvlak. Tijdens de Battle of Britain en de strijd om de lage landen en Frankrijk ontbrak die band dus. Wat wel vervelend is, is het gegeven dat die band vaak over de serial heen werd gespoten. Mogelijk is om die reden ook op de Spitfire van deze foto geen serial zichtbaar.

  7. #7
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Is dat niet een "Long Range" brandstof tank onder de linker vleugel ?


  8. #8

    Standaard

    Moet zoiets niet dubbel uitgevoerd worden, zodat het zwaartepunt in de hartlijn blijft? Nu hangt er zo te zien zo'n 150 kg aan één kant, en is het vliegtuig waarschijnlijk moeilijk te vliegen, vooral bij lage snelheid. Maar als er geen brandfstof in zit, wat dan wel?

  9. #9
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Is dat niet een "Long Range" brandstof tank onder de linker vleugel ?
    Goed opgemerkt! Ik vroeg me ook af wat dat ding onder de linkervleugel zou kunnen zijn. Lijkt inderdaad veel op de tank op jouw foto.
    Eerlijk gezegd is het de eerste keer dat ik een foto van een Spitfire met een dergelijke tank zie. De Spitfire van 130 sqdn is waarschijnlijk een Mk.II. De latere Mk. IX kon (in bepaalde uitvoeringen?) een extra externe tank meenemen onder de romp. Of de Mk.V voorzieningen had voor een extrne tank, weet ik niet.

    Ik vond deze link die de foto hierboven toont.
    Spitfire IIA Long Range / RAF Library / Forums - Axis and Allies Paintworks (axis-and-allies-paintworks.com)

    Het verhaal erbij stelt dat slecht ongeveer 60 Mk.II's met deze tank zijn uitgevoerd. Volgens het verhaal bij de foto was het een vaste tank, geen droptank.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 16 november 2021 om 19:56

  10. #10

    Standaard

    Misschien kun je hier iets mee, het is inderdaad een brandstoftank.
    Spitfire type 343.

    https://ww2aircraft.net/forum/thread...-needed.49477/
    Laatst gewijzigd door eric7325; 16 november 2021 om 19:49

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •