Pagina 2 van 3 EersteEerste 1 2 3 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 25

Discussie: 122 vliegtuigtypes bij de KLM

  1. #11

    Standaard

    Welk boek? Wil ik ook wel hebben.

  2. #12

    Standaard

    Hoi, ik denk dat dit het was, van René de Leeuw. Ik weet het niet zeker, ik bezit het niet.
    https://www.deslegte.com/klm-1227432/

  3. #13

    Standaard

    Dat boek heb ik, en ik keek na, wat René de Leeuw erover schreef. Ik citeer (blz 15):

    "De onderhandelingen tussen AT&T verliepen uiterst moeizaam en de KLM nam daarom ook een aanbod tot samenwerking van Handley Page Transport in overweging. In het voorjaar van 1920 werden de contacten met AT&T hersteld en op 10 mei sloten de maatschappijen een overkomst". Einde citaat.

    Kennelijk kwam er niks van met HP, want hun vliegtuigen worden verder nergens genoemd, ook in andere literatuur niet.

  4. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Fogg Bekijk bericht
    Dat wist ik niet, interessant.
    Maar het is wel een hele ruime interpretatie van 'in dienst van de KLM'. Dan staat de Il-62 er ook bij neem ik aan.
    Wellicht dat dit overtuigt:
    Naam: IL-62 KLM mini handboek cabine personeel.jpg
Bekeken: 83
Grootte: 335,6 KB

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    En de BAC 1-11, maar een maand of 2 geloof ik.
    Mathieu, zes maanden heeft de Bac 1-11 in KLM kleuren vanaf Rotterdam gevlogen.

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door washout Bekijk bericht
    Dat boek heb ik, en ik keek na, wat René de Leeuw erover schreef. Ik citeer (blz 15):

    "De onderhandelingen tussen AT&T verliepen uiterst moeizaam en de KLM nam daarom ook een aanbod tot samenwerking van Handley Page Transport in overweging. In het voorjaar van 1920 werden de contacten met AT&T hersteld en op 10 mei sloten de maatschappijen een overkomst". Einde citaat.

    Kennelijk kwam er niks van met HP, want hun vliegtuigen worden verder nergens genoemd, ook in andere literatuur niet.

    Dan verwijs ik graag naar de overzichten die KLM publiceerde in Het Vliegveld van de jaren 1920.

    Het meest duidelijk is het KLM jaarverslag van 1920:
    "De dienst op Engeland werd eerst begonnen met de Aircraft Transport & Travel Ltd. London, waaruit al spoedig een belangen-gemeenschap van de Nederlandse en Engelse maatschappij is gegroeid.
    Daar de Engelse regering het postcontract gunde aan de Handley Page Transport Ltd. London werd ook naar deze zijde door de KLM een overeenkomst gesloten, waarmee een tweemaaldaags brievenvervoer naar Engeland met de ochtend- en middagtoestellen werd verkregen."


    Met vriendelijke groeten,
    Ronald

  6. #16

    Standaard

    Dat is een bijzonder boekje Ronald! Heb je dat zelf of alleen de foto? Wat bewoog KLM om de Il-62 in te zetten?

    Groet,

    Mathieu.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Dat is een bijzonder boekje Ronald! Heb je dat zelf of alleen de foto? Wat bewoog KLM om de Il-62 in te zetten?

    Groet,

    Mathieu.
    Helaas Mathieu heb ik zelf niet dat boekje, maar het is in het bezit van Luchtvaartmuseum Aviodrome Historisch Archief.

    Het gebruik van de Il-62.
    Met de ingang van de zomerdienst van 1971 kon de KLM in samenwerking met Aeroflot een aanmerkelijk kortere reistijd van Amsterdam naar Tokio aanbieden aan haar passagiers.
    Tot dan toe waren er twee routes naar Tokio:
    De Pooldiensten via Anchorage en de bekende Zuid Route via Azië.
    Met deze nieuwe gezamenlijke vlucht, uitgevoerd met een Aeroflot Il-62, kon via Moskou en de Trans-Siberië route naar Tokio gereisd worden.
    De cockpitbemanning bestond uit Aeroflot personeel en de cabinebemanning bestond uit KLM personeel.
    De KLM-ers werden uiteraard vooraf opgeleid om met de afwijkende zaken in het Aeroflot vliegtuig te kunnen omgaan.
    Wel werd zoveel mogelijk van catering en serveermateriaal van KLM gebruik gemaakt aan boord. Dat vereiste nog wel de nodige improvisatie.
    De bedoeling was in ieder geval om er zoveel mogelijk een KLM product van te maken voor de passagiers.


    Op 6 april 1971 was het dan zover:
    De eerste vlucht naar Tokio via de Siberie-route.
    KL851/KL852 AMS-SVO-TYO v.v. met Il-62 CCCP86652.
    Vluchten werden uitgevoerd op dag 2.
    De samenwerking heeft geduurd t/m 31 oktober 1972.


    Het zou nog tot 1987 gaan duren voordat de KLM zelf de mogelijkheid kreeg om via Siberië naar Tokio te mogen vliegen.

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald

  8. #18
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Ronald.

    Een vraag.
    Worden dit soort boekjes als het "mini handboek cabine personeel IL-62" door het Aviodrome Historisch Archief gedigitaliseerd en daardoor beschikbaar voor een groter publiek of voor het nageslacht bewaard? Iets wat ik verwacht van een Historisch Archief en niet alleen van het kleine werk. Mijn voorbeeld zijn de Amerikaanse universiteiten die veel boeken gedigitaliseerd hebben, ook op luchtvaartgebied.

    Groet Ruud en "stay safe".
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 december 2021 om 14:03

  9. #19

    Standaard

    Dank voor je uitleg Ronald, een bijzonder stukje in de KLM geschiedenis! Was zo'n reis met de Il-62 nog een beetje populair bij het cabine personeel van de KLM?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #20

    Standaard

    Beste Ruud,

    Dat is iets waar we op dit moment naartoe willen werken.
    Maar daar zal heelveel arbeid voor nodig zijn.

    Met vriendelijke groeten,
    Ronald

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •