Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Fokker Archief

  1. #1

    Standaard Fokker Archief

    Goedemiddag,

    Weet iemand wat de huidige stand van zaken is van het Fokker archief? Het gaat mij vooral om de documenten in het archief en niet zozeer om foto's.

    Ik heb begrepen dat het archief in het bezit was van de Fokker Heritage Trust, die het destijds bij het Aviodrome zou hebben opgeslagen.
    Het Aviodrome zegt nu bij navraag bijna niets buiten foto's te bezitten.

    Heeft iemand een idee? Het zou toch eigenlijk publiek toegankelijk moeten zijn.

    Hans

  2. #2
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Het bestuur van de "Heritage Trust Fokker" vond het kennelijk een goed idee om de inboedel onder te brengen ( te geven ) aan het Aviodrome.
    Het Aviodrome ging failliet, inboedel inclusief archief overgenomen door de Libema groep.
    Libema is een commercieel bedrijf.
    Onderdelen die geen winst maken zoals archieven en vliegende vliegtuigen zijn niet interessant en daar zal geen moeite ( = tijd en/of geld ) aan besteed worden.

  3. #3

    Standaard

    Dat is niet zo mooi. Dan kunnen we het archief haast wel als verloren beschouwen...

  4. #4

    Standaard

    Laten we hier geen overhaaste conclusies trekken. Ik zou eerst maar eens contact opnemen met de Aviodrome en dan vragen naar de Manager Collectie, Facilitair en Vliegoperaties. Grote kans dat je dan de door jou gewenste documenten kan inzien. Succes.

  5. #5

    Standaard

    Het is goed om contact op te nemen met Hein van Meerten info@fokkererfgoed.nl. of amp.meerten@wxs.nl.. Of misschien wel met Arno van der Holst van het NTM.
    Groeten PST

  6. #6

    Standaard

    Goedemorgen,

    Ik lees verschillende antwoorden op een vraag over de toegankelijkheid van het voormalige Fokker archief.
    Het archief, de Aviodrome bunker, is voor een ieder toegankelijk. De procedure is om je aan te melden via collectiebeheer at aviodrome punt nl waarna je een afspraak kunt maken.
    In het archief is geen schoonmaak gehouden, noch verloren gegaan doordat het incourant zou zijn. Sterker nog, er zijn vele vrijwilligers die bezig zijn de collectie nog beter toegankelijk te maken.

    Tenslotte stel ik het persoonlijk op prijs om feiten te benoemen en aannames te verwijzen naar de plek waar ze horen. En dat is niet hier.

    Hartelijke groet,
    Jan Grisnich

  7. #7
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Het archief, de Aviodrome bunker, is voor een ieder toegankelijk.
    De Bunker is toegankelijk ? De laatste keer dat ik toegang had tot de Bunker is ongeveer 20 jaar geleden ....

  8. #8

    Standaard

    Het kan zijn dat de openingstijden in de loop van de tijd wat zijn veranderd.
    Tegelijkertijd is er een grote groep vrijwilligers die bezig is om het archief nog beter toegankelijk te maken.

    Er is namelijk nogal wat materiaal wat sinds 2003 niet echt meer is geïndexeerd, c.q. de indeling voldoet niet meer aan de wensen van de bezoekers.
    Gelukkig is dat aan het veranderen, in een best wel rap tempo.
    Zelf ben ik in de periode 2008-2010 vrijwilliger geweest op het Aviodrome en heb ik in die periode de indexen voor de z.g. "buitenlandse vliegtuigbouwers" vormgegeven.
    Elke vrijwilliger neemt en nam op die manier een gedeelte voor zijn rekening, zodat het archief inmiddels goed doorzoekbaar is.

    @Hans, waar de opmerking vandaan komt dat er "buiten foto's bijna niets meer over is van het archief" is mij een raadsel.
    Ik weet niet welke informatie je zoekt, maar van de Fokker typen zijn vele strekkende meters archief beschikbaar.
    Als het vergelijkend wordt bedoeld t.o.v. voor 1965, dan klopt de opmerking; in die periode, dat jaar is het z.g. vooroorlogse archief opgeschoond.
    Maar dan nog zijn er van bijvoorbeeld de Fokker T.V-T.IX nog zeker 10 dozen (= 2 meter) aan informatie beschikbaar.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LVA-40 Bekijk bericht
    Er is namelijk nogal wat materiaal wat sinds 2003 niet echt meer is geïndexeerd, c.q. de indeling voldoet niet meer aan de wensen van de bezoekers.
    Gelukkig is dat aan het veranderen, in een best wel rap tempo.
    Elke vrijwilliger neemt en nam op die manier een gedeelte voor zijn rekening, zodat het archief inmiddels goed doorzoekbaar is.
    Hallo,
    Ik ben in juli in de kelder geweest en heb daar een goede indruk gekregen van de uitstekende kwaliteit van het werk dat daar door de vrijwilligers verricht wordt. Mijn mening is dat onze luchtvaarthistorie daar goed en verantwoord bewaard wordt!
    Ook voor de toekomst zijn er regelingen getroffen die waarborgen dat dit zo blijft.
    Herman Dekker

  10. #10

    Standaard

    Beste allemaal,

    Dank voor de reacties. Het is me inmiddels duidelijk dat de eerste korte reactie die ik van het Aviodrome ontving onvolledig was. Later kreeg ik een e-mail waar de stand van zaken helder werd uitgelegd. Er blijkt dus wel degelijk nog veel materiaal buiten de foto's te bestaan en er wordt door vrijwilligers goed voor gezorgd. Dat stelt gerust.

    Hans Mcilveen

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •