Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Deel 2 'KRONIEK VAN DE LUCHTOORLOG' komt deze maand uit

  1. #1

    Standaard Deel 2 'KRONIEK VAN DE LUCHTOORLOG' komt deze maand uit

    Deze maand december komt deel 2 uit van de 'Kroniek van de luchtoorlog boven de Alblasserwaard en Eiland van Dordrecht'. Bijna 300 pagina's geven het jaar 1940 weer van wat er overvloog boven het Drechtstedengebied. Hierbij wordt veel aandacht geschonken welke toestellen dit betroffen, de missies waar werd heengevlogen en de crashes die hiermee gepaard gingen. Van uur tot uur en van minuut tot minuut worden de vliegbewegingen gevolgd, vanuit de torens van Gorinchem tot aan Alblasserdam. Daarbij worden alle FlaK-posities vermeld, de posities en de hoeveelheden die hier allemaal op gericht stonden. Het gaat niet alleen over de vliegtuigen maar ook over indirecte zaken die met de luchtoorlog te maken hebben, zoals: Quarantaine inrichting te Rotterdam, FlaK-bunkers en hun posities en de namen van deze bunkers (Eiland van Dordrecht), het gaat over de verdeling van het beton (!) en waar dit allemaal naar toeging, De 'Battle of Britain' en de verliezen van Duitse vliegtuigen die hierbij betrokken waren, de sterkte van de Luftwaffe, Wehrmacht en Kriegsmarine in het gebied van de drie rivieren.
    Het is een zeer gedetailleerde story in een aantal delen van de luchtoorlog, boven dit gedeelte van Nederland gedurende de periode 40-45.


    Voor meer informatie kunt u mailen naar:
    elviravanwijngaarden@gmail.com


    Pieter van Wijngaarden

  2. #2
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Deel 1 van deze reeks heb ik. Dat beschrijft naast een reeks van andere zaken gebeurtenissen in de genoemde regio tot februari 1941. Ik begrijp nu dat je in deel 2 weer terugspringt naar 1940?

    In dat verband moet me wat van het hart. Ik heb grote bewondering voor het materiaal dat je hebt weten te verzamelen. Met name het fotomateriaal bevat veel wat ik nooit eerder heb gezien.
    Maar anderzijds ontbeert deel 1 van de reeks elke structuur. Het springt van de hak op de tak en beschrijft ook zaken die al tamelijk volledig en beter zijn beschreven in andere boeken. Van een gestructureerd, chronologisch overzicht van gebeurtenissen is niet tot nauwelijks sprake en een index is totaal afwezig. Als naslagwerk voldoet dit boek totaal niet. Het is een verzameling materiaal, die in z'n basis heel interessant is, maar zonder onderling verband over de pagina's van het boek is uitgestrooid.
    Een goede redacteur zou hier wonderen hebben kunnen doen en het gegeven dat alles, tot en met de layout toe, in eigen beheer is gedaan, wreekt zich.

    Ik lees nu dat deel 2 van uur tot uur beschrijft wat er in 1940 in het gebied is gebeurd. Moet dit betekenen dat er nu wèl sprake is van een gestructureerde opbouw van boek?

    Deel 1 kostte bijna € 44,- Behoorlijk wat geld. Mijn boekhandel had het niet op voorraad en ik heb het dus zonder voorafgaande kennis van de inhoud besteld. Achteraf heb ik eigenlijk spijt dat ik het gekocht heb.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 5 december 2021 om 14:38

  3. #3
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Deel 1 is door iemand (zonder luchtvaartkennis) tekstueel heel grondig geredigeerd. Maar ja dat is natuurlijk niet voldoende voor een overzichtelijk boek.

    Adri

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •