Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Het verdwenen vliegveld (Valkenburg)

  1. #1
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard Het verdwenen vliegveld (Valkenburg)

    Waarom heeft niemand hierop geattendeerd?
    Op TV West is elke donderdag een serie baie interessante doku's over Valkenburg tijdens de Koude Oorlog, met prachtige opnames van Neptunes, Atlantics, Orions, enz. Aflevering 3 is gisteren geweest. Met een glansrol voor Prudent Staal.
    Ook hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=8Sr4bdvXSkk

    Adri

  2. #2
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Dank je wel Adri. Heb meteen de eerste twee bekeken. Nu maar wachten tot de derde op YouTube staat.
    Leuk om Prudent weer eens te zien.

    Groet Ruud en "stay safe".

  3. #3
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Ruud, ik heb gisteren met “uitzending gemist” deel 3 bekeken. Gaat o.a over de catering, feesten, enzo, maar toch wel leuk.

    Adri

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Breeze Bekijk bericht
    Waarom heeft niemand hierop geattendeerd?
    Op TV West is elke donderdag een serie baie interessante doku's over Valkenburg tijdens de Koude Oorlog, met prachtige opnames van Neptunes, Atlantics, Orions, enz. Aflevering 3 is gisteren geweest. Met een glansrol voor Prudent Staal.
    Ook hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=8Sr4bdvXSkk

    Adri
    Het is breeduit aangekondigd op de Fb-MLD groep (als ik het goed heb)...ik wist het en heb het geprogrammeerd...het spijt mij er hier geen melding van te
    hebben gemaakt.

    groetjes, Trudy

  5. #5
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Geeft niks Trudy, volgende keer beter.
    Ik kwam er op omdat ik nog steeds de KNVvL nieuwsbrief krijg. Maar toen waren de 1ste 2 delen al voorbij en het 3e net bezig.

    ’k Heb speciale herinneringen aan het veld. In 2009 heb ik er mijn laatste zweefvliegstart gemaakt. Lekker hoog laten opslepen boven Sjeveningen en rustig laten uitglijden naar het veld met een landing op 023, die helemaal voor mij alleen was en die ik ook door het grondeffekt bijna helemaal heb gebruikt.
    Toen lag er al alleen een betonnen baan, met er omheen een afgebrand dorp. Oh ja en een TheaterHangaar in aanbouw. ‘k Geloof dat ze toen net een DC-3 vleugel waren verloren op de A4.

    Adri
    Laatst gewijzigd door Breeze; 10 december 2021 om 19:44

  6. #6

    Standaard

    Aanvulling Het verdwenen vliegveld,
    Het Verdwenen Vliegveld
    Het geheime verhaal van Marinevliegkamp Valkenburg in de Koude Oorlog
    Wat was er zo geheim aan het Marinevliegkamp Valkenburg bij Katwijk (ZH) dat het jarenlang volledig van de kaart was gepoetst alsof het niet bestond? In de vijfdelige documentaireserie ‘Het Verdwenen Vliegveld’ gaan de makers op zoek naar het antwoord op deze vraag. De documentaire vertelt voor het eerst het verhaal van het marinevliegkamp tijdens de Koude Oorlog.
    Ruim drie miljoen mensen hebben het voormalige marinevliegkamp bezocht voor de musical Soldaat van Oranje, die speelt in een van de hangaars. Slechts weinig mensen weten welke rol het in 2006 gesloten militaire vliegveld speelde tijdens de Koude Oorlog, de jarenlange periode van gewapende vrede die eindigde met het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in december 1991, nu dertig jaar geleden.
    ‘Het Verdwenen Vliegveld’ vertelt dat onbekende verhaal, door met oud-marinepersoneel terug te gaan naar de plekken waar ze hebben gewerkt en samen met hen op zoek te gaan naar de sporen van de Koude Oorlog.
    Aan het woord komen onder andere de laatste commandant, de eerste vrouwelijke TACCO (tactical coordinator) ter wereld en twee dames van het vrouwenvredeskamp die hier in najaar 1982 protesteerden tegen kernwapens. Met medewerking van eigenaren en gebruikers is gefilmd op bijzondere, niet-toegankelijke locaties, zoals de verkeerstoren, de munitiebunkers, de damesbarakken en het Valkenhorstheater waar de hele omgeving kwam feesten. Tot verrassing van de makers bleken in alle bezochte gebouwen nog veel sporen uit die tijd te vinden, variërend van inrichting en achtergelaten instructies tot nog werkende apparatuur.
    ‘Het Verdwenen Vliegveld’ vertelt niet alleen het verhaal van de opsporing van Russische onderzeeërs en van protesten tegen de mogelijke inzet van kernwapens, maar ook van het sociale leven in het vliegkamp en de emoties rond de onverwachte sluiting.
    De documentaire ‘Het Verdwenen Vliegveld’ is vanaf donderdag 25 november te zien bij TV West en daarna ook bij de lokale omroepen Sleutelstad en RTV Katwijk.
    KPN = TW West 512
    Groeten, PST

  7. #7

    Standaard

    Aflevering 3 is zojuist op youtube geplaatst: https://www.youtube.com/watch?v=LGdyQa4S7JA

  8. #8
    Geregistreerd
    25 augustus 2015
    Locatie
    Nw. Lekkerland
    Berichten
    535

    Standaard

    Morgen aflevering 4. Op het hele uur vanaf 5 tot 11 nm. Dus de keuze is reuze.

    Adri

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •