Pagina 1 van 2 1 2 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Piper Super Cubs met 5G registraties

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard Piper Super Cubs met 5G registraties

    Hallo allen.

    Ik zoek informatie over militaire Piper Super Cubs met 5G registraties.
    Kan iemand helpen?

    Groet Ruud en "stay safe".

  2. #2
    Geregistreerd
    6 maart 2013
    Locatie
    Westerbork
    Berichten
    1.917

    Standaard

    In het Herman Dekker boek "dutch super cubs" uit 1981 staat er maar eentje, waar de identiteit zeker van is:
    5G-96 = R-151.
    De 8A-regi's waren voor 298 Sqn, de 5G voor 299 Sqn.

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Bert.

    Mijn interesse werd gewekt door een foto aankoop nl. een crash van 5G-57. De foto is nog niet binnen maar ik begon al naar wat info te zoeken.
    Nou, dat valt goed tegen. Ik vond de 5G-71 op de site van Jonker en in het boek van Helfferich.
    Op de site van Aviation déjà-vu vond ik 5G-79 (later PH-CWA) en op de site van Herman Dekker heb ik er een gezien maar ik weet niet meer waar.
    Ook bij het zoeken naar publicaties over 299 Squadron 5G- registraties is het magertjes.
    In het boek van Helfferich alleen een kleine vermelding "Squadroncode en -kleur (tot 1959): 5G / geel" en daar stopt het.
    Ben benieuwd of er nog wat komt aan 5G- registraties en hun verdere loopbaan.

    Groet Ruud en "stay safe".

  4. #4

    Standaard

    Hallo Ruud,

    Zoek je foto's of verdere info?

    Groet,
    Hans

  5. #5
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Hans.

    Beide eigenlijk.
    Het verbaasd me dat er zo weinig gepubliceerd is over de 5G-periode en ik zou er meer van willen weten, het boek van Helfferich is echt niet voldoende.

    Groet Ruud en "stay safe".

  6. #6

    Standaard

    Als ik je email adres krijg stuur ik je wat foto's toe. Die mag je gerust publiceren in dit forum.
    De geschiedenis van de individuele toestellen vind je in o.a. Dutch Super Cubs van Herman Dekker en Koninklijke Luchtmacht Vliegtuig- en registratieoverzicht 1945-2005 van Coen van den Heuvel.
    Het is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Vervang de 8A en 5G registratie door R en je bent bij het juiste vliegtuig.

    Hans

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Hallo Hans.

    De genoemde titels zijn ook in mijn verzameling aanwezig. Net als bijvoorbeeld het "Brokkenboek 1945-1955" van Airnieuws en "KLuMLD. The 1990 review of military and government aircraft in the Netherlands" van Arends e.a.
    Het lijkt wel of iedere publicist met een boog om de periode 5G en 8A is gelopen. Of zijn er toch boeken die deze periode van 298 en 299 Squadron behandelen? Ik ken ze niet.
    Degene die de meeste registraties van 5G en 8A heeft is Coen van den Heuvel maar ook bij hem wat vraagtekens achter een aantal registraties.

    De reden waarom er zo weinig gepubliceerd is over die twee zou de reden kunnen zijn die Coen op blz. 24 van zijn boek "Vliegtuig- en registratieoverzicht 1945-2005" geeft:
    Het probleem is echter dat er in die jaren binnen de luchtmacht een verbod bestond om interne lijsten te maken waarin zowel tactische codes als registratie vermeld werden. Eén instantie binnen de luchtmacht hield zich daar (gelukkig) echter niet aan, waardoor vele tactische codes toch achterhaald konden worden.

    Ik heb je een PBtje gestuurd.

    Mijn nieuwsgierigheid ontstond door de koop van onderstaande foto.

    Aanvulling:
    Dit blijkt dezelfde foto te zijn die jij ook in je bezit hebt.
    Naam: s-l1600-2 450 breed.jpg
Bekeken: 458
Grootte: 97,7 KB

    Groet Ruud en "stay safe".
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 10 januari 2022 om 20:11

  8. #8

    Standaard

    BH code (300 sqdn) heeft ook bestaan.

  9. #9
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Dag Ruud,
    Ik ben niet echt bezig met LSK/KLU toestellen, maar ik heb toevallig deze foto in mijn collectie.
    Groeten,
    Edwin

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo allen.

    Ik zoek informatie over militaire Piper Super Cubs met 5G registraties.
    Kan iemand helpen?

    Groet Ruud en "stay safe".
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  

  10. #10
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.277

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dutchplanes Bekijk bericht
    Het is niet zo ingewikkeld als het lijkt. Vervang de 8A en 5G registratie door R en je bent bij het juiste vliegtuig.

    Hans
    Hallo Hans.

    Ik kon niet eerder reageren maar het is niet zo simpel als jij beschrijft, voor veel toestellen wel maar niet allemaal.
    Kijk maar eens bij de door mij geplaatste foto van 5G-67 in het draadje "Foto's naoorlogse LSK/KLu die ook nog thuis lagen" onder #566 van vandaag.
    Volgens jou moet dit dus de R-67 zijn. Dat klopt dus niet volgens Coen.
    Daar staat: R-65. 52-2476, R-65, 8A-67, 5G-67, R-65, F-BNLR.

    Groet Ruud en "stay safe".
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 6 februari 2022 om 10:54

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •