Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: El Al Flight LY 1826

  1. #1

    Standaard El Al Flight LY 1826

    Bijna dertig jaar na dato, houd vlucht LY 1826, de Bijlmerramp, mij nog regelmatig bezig.

    Tijdens de parlementaire enquête in 1999 stelt commissielid Rob Oudkerk o.a. de volgende vraag aan
    Dhr. Gaalman, GWK El Al:

    "Kunt u zich herinneren wat die klachten waren?"
    Antwoord van Dhr. Gaalman: "Er waren wat problemen met het Klankbord/parlementaire enquetesysteem
    met de loodcontroles en met het....."
    Kan iemand misschien vertellen wat Dhr. Gaalman hiermee bedoelde, of wat dit betekend?
    De tekst, eventueel met taalfouten (lo(a)dcotroles), komt uit de transcriptie van het verhoor.

    Groet,

    Henk Steevens

  2. #2

    Standaard

    Het zou me niet verbazen als je de oplossing al gevonden hebt, loadcontroles.

    Gebruik je Delpher? Geen Nederlandse krant heeft in de jaren 90 het woord loodcontrole opgeschreven. Loadcontrole ook niet, maar dat is dan ook geen fatsoenlijk Nederlands.

    Peter

  3. #3

    Standaard

    Dank je wel, maar vreemd dat het dan als "loodcontroles" in de originele transcriptie staat.
    Maar wat heeft Dhr. Gaalman bedoelt met een klacht met het Klankbord/parlementaire enquetesysteem van de 747?

    Groet,

    Henk

  4. Standaard

    Hallo,
    Detail: het was El Al 1862, niet 1826.
    Herman Dekker

  5. #5

    Standaard

    Heb je wat meer context? Naar welke klachten vroeg Oudkerk?

    Als die GWK van El Al het gewoon had over de aanloop van de rampvlucht, en niet over de nasleep, dan zou ik in denken dat hij simpelweg een paar technische dingen heeft genoemd die een stenograaf van de Tweede Kamer boven z'n petje gingen en die (volstrekt) verkeerd in het verslag terecht zijn gekomen. Ik kan er helemaal naast zitten hoor, maar vooral het woord 'systeem' laat me dat vermoeden. Ga er maar aanstaan als stenograaf als iemand jargon gaat uitkramen.

    Is het wel vreemd dat er fouten in zo'n verslag staan? Wordt alles naderhand helemaal nageplozen wat er gezegd is, ook als er niet op werd doorgevraagd en het dus blijkbaar niet belangrijk was?

  6. #6

    Standaard

    Ik denk ook dat de stenograaf een aantal dingen verkeerd heeft geïnterpreteerd, zo ook de tekst "parlementaire enquetesysteem" ik ken het systeem niet in een vliegtuig.
    Misschien moet parlementair, primair zijn, maar wat is dan in een vliegtuig een enquetesysteem, ik heb er nooit van gehoord.
    Ik weet niet of een stenografisch verslag wordt gecontroleerd, zo ja, dan zou dat door een ter zake deskundige moeten gebeuren.
    Hier nog even een wat ruimere passage uit het stenografisch verslag van de ondervraging door Dhr. Oudkerk aan Dhr. Gaalman.

    De heer Oudkerk: Waren er speciale klachten waarmee het vliegtuig was binnengekomen?

    De heer Gaalman: Ja, twee of drie klachten waren er.

    De heer Oudkerk: Kunt u zich herinneren wat die klachten waren?

    De heer Gaalman: Er waren problemen met Het Klankbord/parlementaire
    enquetesysteem, met de loodcontroles en met een rudder en met een HF of VF-transmitter.
    Dat waren de drie klachten.

    De heer Oudkerk: Die klachten zijn opgelost?

    De heer Gaalman: Wij hebben ze geprobeerd op te lossen.

    De heer Oudkerk: Is dat gelukt?

    De heer Gaalman: Dat weet ik niet, want de kist is niet meer... Dat weet je pas als de kist in Israël is aangekomen, als die wat doet.

    Dhr. Gaalman zegt in zijn laatste zin, "dat waren de drie klachten", terwijl het verslag het over vier heeft, 1 Het Klankbord/parlementaire enquetesysteem, 2 met de loodcontroles,
    3 een rudder, 4 een HF of VF transmitter.

    Groet,

    Henk Steevens



  7. #7
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Mijn zus was BWK op de 747 en ik kon mij herinderen dat ze veel problemen hadden met het interne weight and balance system wat werkt ik geloof met de gasdrukken in de landindsgestel struts of hoever ze waren ingedrukt. Dus zij moest eigenlijk altijd voor de veiligheid met het handje de weight and balance doen. Dus loads system ?

    Verder was er aan boord een soort rapportage systeem dat tijdens het vliegen de status van het vliegtuig doorgaf aan de onderhoudsafdeling van de KLM. Uit mijn hoofd ging dat toen over de lange golf. Dit systeem was ook niet perfect

  8. #8
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henks Bekijk bericht
    De heer Gaalman: Er waren problemen met Het Klankbord/parlementaire enquetesysteem,
    Of Klankbord = transponder en probleem met de vraag en antwoord systeem ( hoogte en ID )

  9. #9

    Standaard

    Dankjewel Pim, zo komen er al een aantal puzzle stukjes bovendrijven.

    Groet,

    Henk Steevens

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •