N.a.v. de perikelen op Schiphol, vroeg ik me af, wie eigenlijk verantwoordelijk is voor de aanname en verwerking van de bagage van de passagiers. De Luchtvaartwet zegt daar niets over, alleen dat er een afhandeling bestaat. De wet zegt wel, dat er een beveiliging moet zijn, en dat dat de verantwoordelijkheid is van de minister van Justitie. Voor zover ik kon nagaan, zegt het Verdrag van Chigao (van de VN) alleen, dat een luchthaven moet zorgen voor de infrastructuur, maar niet voor de verkeersleiding, dat is weer verantwoordelijkheid van de minister van Transport. Ik heb altijd begrepen, dat het de luchtvaartmaatschappij is, die zich verbindt om een passagier te vervoeren, volgens de geldende regels, en dat daarbij hoort: de afhandeling van de bagage van die passagier. Als dat zo is, waarom maakt Schiphol zich dan zo druk over de problemen met de bagageafhandeling? Dat is helemaal niet des Schiphols. Ze zijn natuurlijk wel bezorgd om hun goede naam, maar ze zijn niet de baas over de bagage. Of mis ik iets? Wie weet meer over deze kluwen van verantwoordelijkheden?