Pagina 3 van 5 EersteEerste 1 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 42

Discussie: Wie herkend het toestel?

  1. #21

    Standaard

    Hans,

    Ik heb net gelezen dat de A12 bij Zevenhuizen in 1938 in gebruik genomen is. Op de foto in het boek van Bart Rijnhout lijkt het of er een vaart ligt. Dat zou dan kloppen met de huidige situatie. het lijkt er dus op dat de Duitsers via binnendoor wegen naar Leiden gereden is. Misschien omdat er nog te veel versperringen op de A12 lagen?
    Als het regent in mei is april voorbij.

  2. Standaard

    foutje , soorry
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Laatst gewijzigd door gerard gielis; 21 mei 2022 om 19:03

  3. #23
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Een en ander combinerend, lijken we inderdaad te moeten constateren dat het om de 213 gaat.
    Ik zou zeggen juist niet. De foto uit het boek van de D21 213 lijkt compleet verbrand inclusief de motorkap waar niet veel meer van over is. De landing van de 213 ging gepaard met over de kop slaan waardoor zeker de propellor zwaar beschadig zou zijn. De foto van de onbekende D21 laat niks zien van een noodlanding

  4. #24

    Standaard

    Ik twijfel wel een beetje aan het verhaal dat het toestel van het viaduct gerold is. Dat viaduct van de A12 ligt toch nog wel een stukje verder dan het toestel ligt. Aan de stand van het ene propellerblad lijkt het er toch op dat het om het zelfde wrak gaat. Alleen is natuurlijk niet bekend hoeveel tijd er tussen de 2 opnames zit. Misschien hebben omwoners de motorbeplating wel weggehaald.
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 22 mei 2022 om 11:21
    Als het regent in mei is april voorbij.

  5. #25

    Standaard

    Nog even een foto van het viaduct A12 vanuit het westen gezien. Links staan volgens mij de woning waar het wrak voor ligt.
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  6. #26
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Nog even een foto van het viaduct A12 vanuit het westen gezien. Links staan volgens mij de woning waar het wrak voor ligt.
    Dit zijn andere opritten en een ander viaduct. Vergelijk het verloop van de opritten op de foto met die op de kaart van de plek.

  7. #27
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Ik twijfel wel een beetje aan het verhaal dat het toestel van het viaduct gerold is. Dat viaduct van de A12 ligt toch nog wel een stukje verder dan het toestel ligt. Aan de stand van het ene propellerblad lijkt het er toch op dat het om het zelfde wrak gaat. Alleen is natuurlijk niet bekend hoeveel tijd er tussen de 2 opnames zit. Misschien hebben omwoners de motorbeplating wel weggehaald.
    Ik heb dezelfde twijfel. Rijnhout is niet de meest betrouwbare bron. De plek waar het wrak ligt, is voorbij het viaduct. Zoals ik al schreef is de foto uit het boek van een andere kant genomen dan de foto waarmee deze draad opende. Op de foto uit het boek kan de motorkap schuil gaan achter de rest van het wrak. Het propellerblad is echter wel zichtbaar en staat in dezelfde stand als op de eerste foto. Wat mij betreft is het zeker dat beide foto's van hetzelfde wrak zijn.

    Bovendien is de vraag hoeveel tijd er tussen beide foto's zit en welke eerder is gemaakt. De ervaring leert dat in de dagen na beëindigen van de gevechten veel van dergelijke wrakken in een periode van enkele weken van allerlei onderdelen werden ontdaan door souvenirjagers of mensen die oud ijzer (aluminium) verzamelden om bij de lompen-en-metalen handel te verzilveren. Ook dat kan er toe leiden dat zo'n wrak er na verloop van tijd anders uitziet.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 22 mei 2022 om 13:08

  8. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Dit zijn andere opritten en een ander viaduct. Vergelijk het verloop van de opritten op de foto met die op de kaart van de plek.
    Hans,

    Deze foto toont de afslag Zevenhuizen in 1938 bij de opening, in de loop der jaren is dat allemaal veranderd naar de huidige situatie.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  9. #29
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    Op de foto uit het boek kan de motorkap schuil gaan achter de rest van het wrak. Het propellerblad is echter wel zichtbaar en staat in dezelfde stand als op de eerste foto. Wat mij betreft is het zeker dat beide foto's van hetzelfde wrak zijn.
    Nu zie ik het ook. Vooral als ik nu kijk hoe de staart ligt en het staartwiel. Exact gelijk , geknikt naar de weg toe

    Naam: staart 1.jpg
Bekeken: 156
Grootte: 19,6 KB

    Naam: staart 2.jpg
Bekeken: 145
Grootte: 28,7 KB

  10. #30
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mathieu Bekijk bericht
    Hans,

    Deze foto toont de afslag Zevenhuizen in 1938 bij de opening, in de loop der jaren is dat allemaal veranderd naar de huidige situatie.
    Dat zeg je precies goed. Dit is de afslag die het dichtst bij Zevenhuizen ligt. Maar niet de afslag waar we eerder in het draadje over praatten. Die ligt ongeveer 2,5 km. verder naar het oosten.
    Het Google kaartje dat je eerder postte geeft overigens wel de goeie afslag aan.

    Hierbij nog een keer het kaartje met de afslag waar het hier om gaat, nu met een gele punt op de plek waar op de foto het wrak ligt.

    Naam: Locatie crash D21.jpg
Bekeken: 159
Grootte: 483,6 KB
    Laatst gewijzigd door HansV.; 22 mei 2022 om 14:06

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •