Pagina 2 van 5 EersteEerste 1 2 3 4 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 42

Discussie: Wie herkend het toestel?

  1. #11
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Ik moet terugkomen op de route van de zgn. "overwinningsparade" van de 9.Panzer Division.
    Ik heb gekeken naar de overige foto's die genomen zijn door Schützen Regiment 10.
    Dan blijkt de route van dit regiment iets anders te zijn geweest, nl.:
    Rotterdam - Gouda - Leiden - Amsterdam.
    Waarbij niet duidelijk is of vanaf Leiden de weg direct naar Amsterdam is gevolgd of via Haarlem is gegaan.
    Ook kan de weg van Gouda naar Leiden via hoofdwegen of binnen wegen zijn gegaan.

    De foto zelf laat geen hoofdwegen zien. Wel zijn relatief jonge bomen te zien, een ANWB handwijzerpaal.
    Ook kun je concluderen dat de foto niet op een vliegveld is genomen.
    Zodat m.i. twee D-21's overblijven.
    De 213 bij Zevenhuizen-Moerkapelle of 229 bij Nieuwkoop.

    Jaap

  2. #12

    Standaard

    De 229 zal het niet zijn, die is door stichting Crash opgegraven. Zal eens zoeken naar foto's van de 213.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #13
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jaap Woortman Bekijk bericht
    Waarbij niet duidelijk is of vanaf Leiden de weg direct naar Amsterdam is gevolgd of via Haarlem is gegaan.
    Uit dezelfde serie Ebay :

    Naam: Haarlem.jpg
Bekeken: 195
Grootte: 51,5 KB

    Lijkt direct te gaan naar Amsterdam

  4. #14
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Dit moet een splitsing zijn bij Leiden. Op de ANWB handwijzer staat : Warmond 3, ? km.
    Links een auto maar rechts een motor met zijspan.
    In de serie zitten geen foto's van Haarlem, dus rechtsstreeks naar Amsterdan via Schiphol is zeer waarschijnlijk hun route.

    De D-21 229 is het toestel van Roos toch? Had ik moeten weten.
    De 213 is van Focquin de Grave. Die geef ik een goede kans.

    Jaap

  5. #15
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Ik snap alleen niet hoe Amsterdam linksaf is en Haarlem rechtsaf ??

    Verder wat me opvalt van het wrak is de weinige brandschade en/of noodlanding schade aan de motorkap.
    Mij lijkt het een geparkeerde D21 waar ze de benzine uit hebben laten lopen en later alsnog in de fik hebben gestoken.
    Het wrak ligt ondersteboven en het lijkt erop dat het wrak naast de weg is geduwd.

  6. #16

    Standaard

    Volgens de verhalen is de piloot gewond geraakt en is op de weg geland. Waarschijnlijk is het toestel daarna in brand gestoken en de resten aan de kant geschoven. Zou ook verklaren waarom de propeller er nog zo goed uitziet.

    Edit: In het boek van Bart Rij hout 'de verloren strijd' staat op pagina 68 rechts bovenin een foto van het vliegtuig nog op de Rijksweg. Schreef Amonhorus eerder op dit forum. Heeft iemand dit boek toevallig?
    Laatst gewijzigd door Mathieu; 20 mei 2022 om 20:25
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #17

    Standaard

    Volgens mensen die er bekend zijn zou het toestel geland zijn vlak bij de woning aan de Bredeweg 116 in Zevenhuizen.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  8. #18
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    Nuenen
    Berichten
    115

    Standaard

    Dat zou deze foto moeten zijn.

    Jaap
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)    
    Laatst gewijzigd door Jaap Woortman; 21 mei 2022 om 13:36

  9. #19

    Standaard

    Het zou dan hier moeten zijn:
    Bijgevoegde afbeelding(e) Bijgevoegde afbeelding(e)  
    Als het regent in mei is april voorbij.

  10. #20
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Naam: Locatie crash D21.jpg
Bekeken: 158
Grootte: 478,2 KB

    Dit is de locatie zoals ie er omstreeks 1940 waarschijnlijk uitzag. Topotijdreis vertoont voor dit kaartdeel een hiaat: de rijksweg wordt pas bij 1959 weergegeven. Bij voorgaande jaren is steeds een gestippeld tracé te zien dat aangeeft dat de Rijksweg "in aanleg" is.
    Op de eerste foto is een richtingaanwijzer te zien. Ook op de kaart wordt er, waar de opritten naar de rijksweg beginnen een symbool voor een richtingaanwijzer getoond, zowel aan noord- als aan de zuidkant. Ik heb het idee dat de eerste foto de noordkant toont. Ook omdat op die foto op de achtergrond enkele woningen of boerderijen staan, die ook op de kaart zijn aangegeven. Ook de lichtval lijkt daarop te duiden (de zon staat schuin achter de fotograaf, die ruwweg naar het noordoosten kijkt. Een en ander combinerend, lijken we inderdaad te moeten constateren dat het om de 213 gaat. De foto uit Rijnhout's boek lijkt van de andere kant te zijn genomen en zou dan meer richting het noordwesten kijken.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 21 mei 2022 om 17:31

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •