Pagina 4 van 5 EersteEerste ... 2 3 4 5 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 42

Discussie: Wie herkend het toestel?

  1. #31
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Al met al lijkt het mij dat dit de 213 is - maar stel dat is het geval, dan "bewijst" deze foto dat de laatste vlucht, en met name verloop van de noodlanding, anders is geweest dan tot nu toe gedacht.

    Ik heb de foto kunnen aankopen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Ik snap alleen niet hoe Amsterdam linksaf is en Haarlem rechtsaf ??

    Verder wat me opvalt van het wrak is de weinige brandschade en/of noodlanding schade aan de motorkap.
    Mij lijkt het een geparkeerde D21 waar ze de benzine uit hebben laten lopen en later alsnog in de fik hebben gestoken.
    Het wrak ligt ondersteboven en het lijkt erop dat het wrak naast de weg is geduwd.

  2. #32

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Ik heb de foto kunnen aankopen.
    Prachtig Edwin! En inderdaad, lijkt erop dat de landing iets anders verlopen is dan beschreven staat in het boek van Bart Rijnhout.
    Als het regent in mei is april voorbij.

  3. #33
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door g-1reaper Bekijk bericht
    Al met al lijkt het mij dat dit de 213 is - maar stel dat is het geval, dan "bewijst" deze foto dat de laatste vlucht, en met name verloop van de noodlanding, anders is geweest dan tot nu toe gedacht.

    Ik heb de foto kunnen aankopen.
    Het lijkt er inderdaad niet op dat het vliegtuig van het viaduct is gevallen. Mogelijk is het wel op z'n rug terechtgekomen, omdat het staartwiel in de lucht steekt. Het lijkt mij ook duidelijk dat het wrak op de foto niet op de feitelijke Rijksweg ligt, maar op een oprit daarvan. Tenzij het wrak na de noodlanding is verplaatst over enige afstand, is het op zeker moment tijdens de landing dus wel naast de Rijksweg terecht gekomen.
    Het verhaal over de versperringen die op de Rijksweg waren geplaatst, is wel plausibel. Toen duidelijk werd dat Ju 52's de relatief brede rijkswegen benutten om op te landen, zijn diverse Rijkswegen alsnog geblokkeerd. Al op 10 mei werden bijvoorbeeld tussen Dordrecht en Rotterdam pogingen daartoe gedaan. De situatie op de foto duidt er ook op dat het wrak in tweede instantie aan de kant is geschoven, zodat het verkeer er langs kan.

    Mooi dat je de foto hebt weten te bemachtigen. Ik hoop dat die in een (semi-) openbare verzameling terechtkomt.
    Nu er nog steeds van dit materiaal op de markt komt, omdat nazaten van Duitse militairen de albums van opa of vader te gelde maken, zou het goed zijn als het bieden vanuit Nederland op de één of andere manier werd gecoördineerd. Nog niet zo lang geleden heb ik, niet helemaal van harte overigens, geboden op een foto van een gecrashte Hurricane op het Eiland van Dordrecht. Die ging uiteindelijk voor rond de € 40,- naar de hoogste bieder, toen de veiling sloot. In laatste instantie bleek, via contacten bij de SGLO, dat de foto was gekocht door het NIMH. Als ik dat van tevoren geweten had, had ik niet meegeboden. Dergelijke foto's beschouw ik als een soort erfgoed, dat in principe voor iedereen te zien zou moeten zijn. Ik had er dus volledig vrede mee dat de foto naar het NIMH was gegaan. Maar de prijs die het NIMH betaalde was misschien hoger dan absoluut nodig was geweest, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Ook in dit specifieke geval bestaat de kans dat het NIMH ook geboden heeft.
    Laatst gewijzigd door HansV.; 23 mei 2022 om 12:02

  4. #34
    Geregistreerd
    15 januari 2008
    Locatie
    Zwollywood
    Berichten
    2.099

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    zou het goed zijn als het bieden vanuit Nederland op de één of andere manier werd gecoördineerd.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HansV. Bekijk bericht
    zou het goed zijn als het bieden vanuit Nederland op de één of andere manier werd gecoördineerd.
    Nog niet zo heel lang geleden was wat je voorstelt het geval. Toen zorgden de geïnteresseerde verzamelaars dat iedereen van elkaar wist wie waarop ging bieden. Maar ook, minstens net zo belangrijk, dat het onder de pet bleef. Toen wisten we ook met welke buitenlandse concurrentie we te maken hadden. Een netwerk waarop op basis van onderling vertrouwen veel voor elkaar kwam wat aankopen van foto's betreft.
    Op enig moment (nadat drijvende kracht Jan van den Heuvel overleed) werden er een paar stokken in wielen gestoken en viel dat netwerk helaas uit elkaar.

    De foto is (uiteraard) beschikbaar voor publicatie.

  5. #35
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Edwin.

    Had ik maar geweten dat jij ook zou bieden, ik was de op een na hoogste bieder.
    Ik wilde deze foto wel maar niet tegen elke prijs omdat de gepubliceerde op eBay ook al 400 dpi is en 1428 pixels breed, voor mij voldoende om een goede indruk te krijgen.
    Hieronder aangepast aan mijn gebruikelijke plaatsingen, 1100 pixels breed, en iets opgelicht maar verder niet gecorrigeerd.

    Naam: D-XXI. Foto Wehrmacht Vormarsch Holland Flugzeug crash vor Amsterdam 9. Pz.Div. 1940 kopie.jpg
Bekeken: 213
Grootte: 132,7 KB

    Groet Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 23 mei 2022 om 14:49

  6. #36

    Standaard

    Toch weer een interessant topic geworden zo!
    Als het regent in mei is april voorbij.

  7. #37
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Hallo Edwin.

    Had ik maar geweten dat jij ook zou bieden, ik was de op een na hoogste bieder.
    Ik heb zojuist nog even gekeken naar het bedrag dat die foto heeft opgebracht. Nu blijkt dat er tenminste twee Nederlandse verzamelaars tegen elkaar op hebben zitten bieden (en wellicht ook nog het NIMH) lijkt het me zaak om dat uiteengevallen clubje van regelmatige bieders weer nieuw leven in te blazen..

  8. #38

    Standaard

    Mooi speurwerk, de 213 dus van niemand minder dan Frans Focquin de Grave.

    Het wrak komt niet overeen met de 229, maar de locatie ook niet. Zoals ik zei, ik kom daar vandaan en ik meen te weten dat die in het boerenland is ingeslagen ten westen van de Hoeve Rijlaarsdam aan de Nieuwveenseweg. For the record.

  9. #39

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pim Pouw Bekijk bericht
    Ik snap alleen niet hoe Amsterdam linksaf is en Haarlem rechtsaf ??.
    Er was al een flyover, zie deze kaart. Het is bij 'Klinkenberg,' zo te zien.

    https://www.erfgoedleiden.nl/collect...1-3cd92befe4f8

  10. #40
    Geregistreerd
    9 mei 2021
    Locatie
    Dordrecht
    Berichten
    144

    Standaard

    @Fogg: Ik kende www. erfgoedleiden.nl nog niet. Bedankt voor de tip!
    Maar over D.21's gesproken: na het intikken van de zoekterm 'vliegtuig' op de beeldbank van bovengenoemde website komt deze boven:
    Zoeken in foto's/beeldmateriaal (erfgoedleiden.nl)

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •