Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: LEERMOMENT: Hoe ik een computer kwijtraakte.

  1. #1
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard LEERMOMENT: Hoe ik een computer kwijtraakte.

    LEERMOMENT: Hoe ik een computer kwijtraakte.

    Zes jaar geleden kocht ik een tweedehands mac mini. Netjes laten registreren bij Apple en hij werkte naar volle tevredenheid.

    Een paar weken geleden moest er voor iets anders een dubbele beveiligingscontrole (EU PSD2-regel) plaatsvinden.

    Tot mijn grote verbazing werd daarna mijn computer geblokkeerd.
    Wat bleek, hij stond ook nog geregistreerd bij de vorige eigenaar en kreeg ook hij de code voor controle.
    Omdat hij het niet vertrouwde blokkeerde hij daarop de computer omdat hij ooit voor de veiligheid FIRMWARE had geïnstalleerd en kon hij de machine nu dus alsnog blokkeren.

    Ik met de machine naar de Apple Store in Amsterdam onwetend van die FIRMWARE, dat kwam pas daar bij hen aan het licht. Omdat ik geen aankoopbon kon tonen konden zij die blokkade niet opheffen.

    Het resultaat is dat ik een computer heb die ik niet meer kan gebruiken. De naam van de vorige eigenaar is mij niet meer bekend, mails bewaar ik geen zes jaar, zelfs geen drie.

    DUS... let op bij aankoop van een tweedehands computer, vraag de verkoper een aankoopbon van zijn aankoop of een verklaring dat er geen FIRMWARE is geïnstalleerd.
    Doe je voordeel met mijn ervaring.

    Groet, Ruud.
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 september 2022 om 23:55

  2. #2

    Standaard

    of geen Apple nemen

  3. #3
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Bij een Windowsmachine was de uitkomst precies hetzelfde geweest Gerard.
    Ik gebruik Mac al sinds 1994 en er is geen betere.

    Groet, Ruud.

  4. #4
    Geregistreerd
    29 februari 2008
    Locatie
    P.B.Pouw
    Berichten
    928

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ruudvanom Bekijk bericht
    Bij een Windowsmachine was de uitkomst precies hetzelfde geweest Gerard.
    Echt niet !

  5. #5

    Standaard

    Lijkt mij ook niet.

    De echte les is: koop nooit een tweedehands computer.
    Dat is Russisch roulette. Je weet ook niet of er geen spyware of andere malware op staat.

    Ik koop altijd een nieuwe Hewlett Packard desktop PC en gebruik die dan 5 tot 7 jaar tot hij wat traag wordt, koop een nieuwe en houd de oude als reserve. De eerdere reserve gaat naar de milieustraat nadat ik de harddrive onbruikbaar gemaakt heb.
    Laatst gewijzigd door Dagger; 25 september 2022 om 23:16

  6. #6

    Standaard

    Bij een windows machine formateer ik de harde schijf en begin vanaf nul weer te instaleren.

  7. #7
    Geregistreerd
    21 juli 2011
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    6.278

    Standaard

    Hallo Gerard.

    Firmware is software die in de hardware ingeprogrammeerd is. Firma's laten dat wel eens doen om diverse redenen, veiligheid tegen diefstal wanneer er bedrijfsgevoelige informatie op staat is er daar een van.
    Ik was niet in staat om bij Apple wegens ontbreken van een aankoopbon te tonen dat ik de eigenaar van de computer was en daarom konden zij me niet helpen.
    Dat was het leermoment. Voor die tijd heb ik nooit stilgestaan bij Firmware, ik heb vaker een 2e handsje gekocht als backup machine en dat ging altijd goed. Deze kwam dus niet van een particulier maar van een bedrijf en dat wist ik dus niet.

    Groet, Ruud.

    Aanvulling:
    De term "firmware" geeft overigens al aan dat de inhoud firm (stevig) is, en zit dus tussen de hardware (in principe niet te wijzigen) en (algemene) software (zoals algemene besturingssystemen en computerprogramma's, die makkelijk te overschrijven zijn).
    Laatst gewijzigd door ruudvanom; 25 september 2022 om 23:53

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •